שיחה:הרב שמואל יעקב קאהן/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

תפארת אבות (שיחהתרומות)

בערך כתוב כך: בחסידות תולדות אברהם יצחק התגבש בהנהגתו קו מתון יחסית לחסידות האֵם, כגון בנוגע לתקנות החסידות בענייני לבוש ותנאי הצטרפותם של זרים לחסידות. צעד זה הקל על רבים להצטרף לחסידות והביא רבים שנטשו בעבר את חסידות תולדות אהרן לשוב אליה[דרוש מקור], ע"כ.

על פניו זה לא נראה נכון, ובודאי שלא מדויק!

יש על זה 'דרוש מקור' כבר זמן רב, ולא הובהר הענין!

לדעתי יש למחוק את הקטע שהוא לכאורה תובנה אישית של הכותב, ואינה משקפת את המציאות.

מכלולאים פעילים מה דעתכם?

א בוחער (שיחהתרומות)

לדעתי זה די נכון

תפארת אבות (שיחהתרומות)

'לדעתי' 'די נכון'. כל זה לא מספק לכתוב פרט גס שכזה ללא מקור!

תפארת אבות (שיחהתרומות)

היות שתבנית 'דרוש מקור' נמצאת כבר הרבה זמן, ואף אחד לא הביא מקור לדברים הללו שהם אינם אלא לשה"ר ורכילות - לכך מחקתי אותם.

המלקט (שיחהתרומות)

למה זה לשון הרע ורכילות? זה שהוא יותר מתון (אם זה נכון) זה רע?

תפארת אבות (שיחהתרומות)

זה לא רע, אבל מבחינת חסידות תולדות אהרן זה נקרא רע, ויש בזה כאילו טצדקי לנשל אותו מכס האדמורו"ת כביכול בצדק - מה שבינתיים אין לזה מקור ואסמכתא.

א בוחער (שיחהתרומות)

בנו הלך לכותל וגם הוא לפני שהיה אדמו"ר

המלקט (שיחהתרומות)

למיטב ידיעתי הוא הולך בעצמו, (בלילה באין רואים...)

א בוחער (שיחהתרומות)

נו, תנא דמסייע..

המלקט (שיחהתרומות)

אבל אין מקור.

המלקט (שיחהתרומות)

בכוונה הולך רק בלילה כדי שלא יהיה מקור...

א בוחער (שיחהתרומות)

היום אם היה הולך בלילה היינו יודעים

ועוד הקים קהילה בביתר מחוץ לקו הירוק

המלקט (שיחהתרומות)

הוא הולך עד היום, כך נדמה לי

ואם יש לך מקור לקהילה בביתר אולי זה מקור לכל הענין של המתינות

א בוחער (שיחהתרומות)

מה צריך מקור בנו הרב חיים מאיר רב קהילה שם

תפארת אבות (שיחהתרומות)

תכל'ס בדברים הגלויים לכל הוא עומד חזק, כגון לבושי הגברים והנשים, הן אצל חסידיו והן אצל משפחתו, 99 אחוז הולכים בלבוש המקובל.

אז זה ממש לא הוגן לומר עליו שהוא לא הולך בדרך המקובלת של החסידות.

א בוחער (שיחהתרומות)

בנושא הקנאות הוא יותר פשרן עובדה

המלקט (שיחהתרומות)

לא נראה שפחות מאחיו (אם לא יותר) כהיום הוא מהאדמו"רים הקנאים ביותר בעדה החרדית - (חוץ הקטנים -משכנות וחסידי ירושלים)

א בוחער (שיחהתרומות)

נו נו

המלקט (שיחהתרומות)

נו תביא מקור. בלי מקור לא תוכל לעשות כלום.

א בוחער (שיחהתרומות)
תפארת אבות (שיחהתרומות)

צריך לחלק בין שני דברים, יש את ענינן התקנות והמנהגים של בעל ה'שומר אמונים' שהם חלק הארי מחסידות 'תולדות אהרן', ויש את חלק ה'קנאות' הצפציפית שהוסיף האדמו"ר בעל 'דברי אמונה' באופן אישי מרבו הדברי יואל מסאטמאר.

כך שבתקנות חסידות 'תולדות אהרן' הוא שומר חזק מאוד, אולי פחות על חלק ה'קנאות' כגון ההליכה לכותל ולגור בשטחים וכדו'.

המלקט (שיחהתרומות)

בקנאות הוא יותר מאח שלו. אני לא מדבר בחלק של קו הירוק, אלא בקטע של הפגנות וכדו'

המלקט (שיחהתרומות)

תעלה לערך בצורה מסודרת יהיה לך מקור לכאורה לפשרנותו.

א בוחער (שיחהתרומות)

זה נקרא יותר פשרן מחסידות האם

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

תפארת אבות אף אחד לא אמר שהוא התפקר רח"ל ולכן אין קשר לכך שהוא מקפיד על הלבוש סה"כ אמרו שהוא מתון וזה מוכח מביתר

תפארת אבות (שיחהתרומות)

לפני שאתם נוטים לפעטלעך האם יש למישהו מקור לדברים הללו: כגון בנוגע לתקנות החסידות בענייני לבוש ותנאי הצטרפותם של זרים לחסידות. צעד זה הקל על רבים להצטרף לחסידות והביא רבים שנטשו בעבר את חסידות תולדות אהרן לשוב אליה[דרוש מקור].

תפארת אבות (שיחהתרומות)

האם הוא פשרן בעניני לבוש ה'חסידות', האם יש אנשים שעזבו את חסידות תולדות אהרן - ששבו אל חסידות תולדות אברהם יצחק.

המלקט (שיחהתרומות)

יש חסידים שעברו אך לא בגלל זה

תפארת אבות (שיחהתרומות)

קבעתי ניסוח אובייקטיבי יותר: הוא נחשב כ'פשרן' בעניני ה'קנאות', כגון בענין ההליכה לכותל, ומגורים בשטחים שמעבר לקו הירוק כאשר הקים קהילה בעיר ביתר עילית בראשות בנו הרב חיים מאיר.

מישהו מתנגד?

המלקט (שיחהתרומות)

מתנגד לחלק הראשון. הוא לא אמר כלום בנושא. כך שאי אפשר לומר שמקל. הוא בעצמו היה הולך בשעות הלילה באין רואים מטעם הכמוס,- כך שמעתי מחסיד שלו.

החלק השני מדויק.

ותוסיף שבעניני הקנאות להפגנות וכדו' ולעדה החרדית הימנית הוא יותר מזוהה.

א בוחער (שיחהתרומות)

להוסיף לבוש ונוסח

א בוחער (שיחהתרומות)
תפארת אבות (שיחהתרומות)

ב'לבוש' הוא לא פשרן יותר כפי שהוכחתי לעיל. הוא מתעקש על ה'לבוש' בכל שידוך אצל חסידיו ונכדיו (מלבד מקרים אחדים וספציפיים שבו לא היה מחותן פפוף למרותו, וד"ל)...

המלקט (שיחהתרומות)

צודק, הוא אפילו יותר מאח שלו בנשוא הלבוש...

א בוחער (שיחהתרומות)

נכון, השפיצים...

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

מה הקשר בין לבוש לקנאות זה לא אותו תחום

תפארת אבות (שיחהתרומות)

מי אמר שיש קשר

המלקט (שיחהתרומות)

לא התכונתי לשפיצים, התכוונתי שהוא יותר מקפיד על הלבוש בחלק העזר"נ

א בוחער (שיחהתרומות)

לבוש לא קשור לקנאות הא ראיה גור..

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

אז איך זה נדחף פה כשהנושא פה הוא כותל וביתר

המלקט (שיחהתרומות)

זה שני דברים.

דיברו על שניהם

תפארת אבות (שיחהתרומות)

דייקתי את הנוסח והוספתי על ה'נוסח': בהנהגתו הוא שינה מעט מהנהגת חסידות האם תולדות אהרן, כ'נוסח התפלה' ששינה לנוסח חסידות ויזניץ, וכמו כן הוא נחשב כ'פשרן' בעניני ה'קנאות', כגון מגורים בשטחים שמעבר לקו הירוק כאשר הקים קהילה בעיר ביתר עילית בראשות בנו הרב חיים מאיר.

המלקט (שיחהתרומות)

בדיוק

ברוך באב"ד (שיחהתרומות)

עד היום הולך לכותל לפנות בוקר, בד"כ אחרי שעולה להר הזיתים כמו ביא"צ של אמו,

ולגבי הקהילה, ורב רובם של הקהילה הרי הם כמו שאר אנשי ישוב הישן, בשונה מתו"א שם חלש הרבה יותר,

אך עם כל זאת האדמו"ר שהתאפיין בגישה מיוחדת, יודע לחלק בין קנאות לשם שמים לשאינה לש"ש (למשל העיר מעבר לקו הירוק),

ולכן ממעט בהוראות להשתתף בהפגנות, שהרבה המשתתפים אינם באים למחות אלא לסקרנות גרידא, חוץ מהפגנות מטעם הקהילה לדוגמא נגד חנויות שמוכרים טלפונים לא כשרים, קברים (בכמה מקומות), וכשעצרו את נכדו שלא היה לו דיחוי, אז הורה להשתתף ואף לקבל מכות מהמשטרה.

לגבי המצטרפים החדשים לקהילה, הרבה מהם נשארים ללבוש בימי החול כמו שנהגו תמיד, ובשבת יש גם שמחליפים לקאפטן, וחלק מהם עוברים ללבוש מלא גם בימות החול.

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

ולזה קוראים מתון שלא כל דבר לא כ"כ חשוב הוא עושה באש ובמים ואין זה דומה לפשרן

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

המציאות היא שיש שם הרבה שאינם הולכים עם הלבוש בימות החול (אני אישית מכיר רבים כאלו). בתו"א זה לא קיים

תפארת אבות (שיחהתרומות)

אני ממש לא הולך להתווכח איתך על זוטות אלו, ועל נושא שכבר סוכם לפני כמה חודשים. אבל גם מה שכתבת לא מדויק, כי כל אלו שלא הולכים עם הלבוש - זה לא שהם הורידו את זה, אלא שאף פעם לא הלכו עם זה, כי הם בעצמם הצטרפו לחסידות...

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

ראשית, הייתי שמח אם הנימה שלך לא היתה נשמעת כתוקפנית / לוחמנית. זה לא נעים [אני מתכוון לשורה הראשונה שכתבת].

שנית, על סמך מה אתה קובע עובדות כאלו? דיברתי להדיא על משפחות ירושלמיות שורשיות שחלק מבניהן הורידו את הלבוש [וכל מי שמכיר אנשים מתוא"י אמור להכיר לכה"פ כמה כאלו]

שלישית, להבא כדאי לתייג אותי

תפארת אבות (שיחהתרומות)

יחיד ורבים סליחה אם נפגעת מדברי, ממש לא התכוונתי אליך אישית. עייפתי מהויכוח הנוכחי על פרט שולי בערך. ולכן כאשר הויכוח מתעורר שוב אחרי 3 חודשים - זה גרם לי לקוצר רוח...

לגופו של ענין, במכלול משתדלים שלא להעלות נושאים השנויים במחלוקת ללא מקור, וגם זה לא תמיד. אז אם יש לך מקור לכך כדאי לשקול זאת, אך אם לא זו היא פרשנות מיותרת.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לא נפגעתי.. פשוט לא כ"כ נעים לשמוע נימה כזו. זה הכל.

לגבי מקור אתה צודק, אם כי המציאות היא כדבריי, וכל אחד (שמתמצא) שתשאל אותו - יודה על כך.

בהצלחה

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

אגב אין עניין לתייג בדפי זרימה כי אתה מקבל את זה בהודעות

דוד ברחמ (שיחהתרומות)

לגבי אנשים שעזבו את 'תולדות אהרן' וחזרו לתוא"י לא ידוע לי אבל לגבי הלבוש היה רוצה להחליף (ביום חול) וקצת אחרי קום הקהילה אפילו החליף לקאפטן שחור שעד היום יש אברכים/מבוגרים שהולכים עם זה אבל לא החזיק הרבה זמן לכן כל מי שהחילף נשאר ומי שלא, לא. בשבועות תשע"ו הורה לבחורים להחליף מגארטל העבה לגארטל פשוט (בצבע קרם - שמתאים יותר לקאפטן הצהוב - בשבת) ולגבי האברכים אין כמעט שהולכים עם הגארטל העבה 99% הולכים עם גארטל פשוט - לבן (בשבת) לגבי הקנאות אז הוא קנאי מאוד גדול ולא כפי שהרבה חושבים אבל יש דברים שאיזה כמה אנשים החליטו שאסור ואין שום מקור בקנאות שאוסר לדוגמה: קירוב בחורים/אברכים עם כיפות סרוגות קירוב כל יהודי באשר הוא - ואסור לצעוק על יהודי - למעט פורץ גדר - שזה כבר כתוב בשו"ע שצריכים למחות הוא נגד המדינה בכל התחומים אבל צריכים להבין שסאטמער לא אלו שיגידו לו מה זה קנאות... ולפי סאטמער כנראה הציונים בנו את הכותל ושכחו שהקב"ה בנה א"ז..... וד"ל וגם ביקור אצל האדמו"ר מבעלזא - וכן ביקר אצל הגראי"ל שטיינמן דווקא בגלל שיצאו נגדו וכו' וכו'

המלקט (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

כי הוא מחשב לפי הלועזי

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

מקוה האי לא כתוב בכלל לועזי ?

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

תכליתי כעיקרון הוא מחשב לועזי - אך יכול להיות שבמרה דנן הוא מחשב גם את העברי (כי אין לועזי) ולא דק...

מקוה (שיחהתרומות)

הוא מחשב מתי יצא תאריך הלידה העברי בלועזי ולפי זה מחשב. אין למחשב דרך אחרת לעבוד.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

המרת תאריך הלידה בלועזי אומרת שהוא מחשב באיזה תאריך לועזי יצא יום הלידה שלו. לא באיזה תאריך לועזי בכל שנה יוצא התאריך העברי.

צעיר (שיחהתרומות)

בשורה הראשונה של הערך נכתב כי הוא "אדמו"רה הנוכחי". רציתי לדעת האם ניסוח זה הוא תקין?

ספרא (שיחהתרומות)

ניסוח סביר. תקין.

צעיר (שיחהתרומות)

אני מקוה ששמת לב שלוקחים ראשי תיבות והופכים אותה למילה, ועוד שמים אותה בהטיה עם ה' בסוף.

ספרא (שיחהתרומות)

כי היא משמשת כיום כמילה ולא כראשי תיבות. כמו רשכבה"ג, רמטכ"ל, גאב"ד וכו'.

אילו היתה משמשת רק כראשי תיבות, היינו צריכים לפתוח אותה, כיתר ראשי התיבות - שאין במכלול.

צעיר (שיחהתרומות)

היית כותב שהרב שך כיהן כ"רשכהב"גו של הציבור הליטאי"?

מוטי (שיחהתרומות)

ואדמו"רים תקין בעיניך?

צעיר (שיחהתרומות)

עקרונית לא.

מבין ומאזין (שיחהתרומות)

צעיר צודק בכל מילה. אבל מה לעשות שבימינו "אדמו"ר" נהפך להיות שם עצם.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ומימיך לא ביקרת בגן החיות התנ"כי?...

מבין ומאזין (שיחהתרומות)

שב"חים

אח"מים

וכו'...

ועוד היד נטויה.

על כולם יש תשובה אחת: המילה "אדמו"ר" המשמעות שלה היא לא ר"ת "אדונינו מורינו ורבינו" אלא זהו שם עצם בפני עצמו.

מבין ומאזין (שיחהתרומות)

עם כל זה הלשון "אדמו"רה הנוכחי" טעון שינוי.

אטיאס (שיחהתרומות)

ומה הבעיה לכתוב האדמו"ר הנוכחי כמו בכל האדמו"רים

מבין ומאזין (שיחהתרומות)

אטיאס צודק.

אבל קשה לנסח את זה שם.

אטיאס (שיחהתרומות)

אני כבר שיניתי אם זה לא נשמע אפשר לבטל

מבין ומאזין (שיחהתרומות)

נראה בסדר.

מבין ומאזין (שיחהתרומות)

מה שבטוח - הרבה יותר טוב מ"אדמור"ה הנוכחי".

א בוחער (שיחהתרומות)

למעשה הוא גם הולך בשיטת ויזניץ יותר כמדומני גם בנוסח וכו'

למד בישיבת ויז'ניץ

2
אפר (שיחהתרומות)

בקשר לעריכה זו, למה הגבלת אותו למספר חודשים? אם הוא למד בעוד ישיבה את המוזמן להוסיף.

ברוך באב"ד (שיחהתרומות)

אני שמעתי ממנו שלמד שם רק מספר חודשים רק זמן קיץ אחד ועם כל זה הוא חסיד נאמן של האמרי חיים

למד בישיבת תולדות אהרן אצל אביו בשאר הזמן

למד בישיבת עץ חיים???

2
מוטל (שיחהתרומות)
תפארת אבות (שיחהתרומות)

יכול להיות שנשרשה טעות מכך שהוא למד בתלמוד תורה עץ חיים (היתה כתבה איתו יחד עם עוד שנים מחשובי האדמורי"ם על שנות לימודם ב'עץ חיים'.

אין נושאים ישנים יותר