ספוטיפיי
מפתח | Spotify Technology S.A |
---|---|
מחזור חיים | 7 באוקטובר 2008 – הווה (16 שנים) |
מערכת הפעלה | Microsoft Windows, macOS, Xbox One, PlayStation 4, iOS, Android |
Spotify (בתעתיק לעברית: ספוטיפיי) הוא שירות מוזיקה דיגיטלי המאפשר הזרמה של שירים והסכתים. זהו שירות freemium, כלומר ניתן לקבל את השירות בחינם עם תכונות בסיסיות, פרסומות והגבלות, אך תכונות נוספות כגון איכות האזנה גבוהה, או הורדה של התכנים, ניתנות למנויים תמורת תשלום.
השירות הוקם בידי דניאל אק ומרטין לורנצון והושק באוקטובר 2008. בעשור השני של המאה ה-21, הוא מפותח על ידי חברת "Spotify Technology S.A" השוודית.
מודל עסקי
ספוטיפיי מספק תוכן המוגן בניהול זכויות דיגיטלי ומגיע מחברות תקליטים וחברות מדיה. ספוטיפיי זמין ברוב אירופה, אמריקה, אוסטרליה, ניו זילנד ובחלקים מאסיה. השירות זמין לרוב המכשירים המודרניים כולל מחשבי Windows, macOS, Linux וגם סמארטפונים וטאבלטים המריצים iOS ו-Android. ניתן לדפדף ולחפש מוזיקה לפי אמן, אלבום, ז'אנר, רשימת השמעה או חברת תקליטים. משתמשים יכולים ליצור ולערוך רשימות השמעה עם משתמשים אחרים ולשתף אותם במדיה חברתית. ספוטיפיי מאפשר גישה ליותר מ-30 מיליון שירים. נכון לינואר 2018, יש לספוטיפיי 70 מיליון מנויי פרימיום.[1]
ספוטיפיי פועל תחת המודל העסקי Freemium ובו שירותים בסיסיים ניתנים בחינם בעוד שתכונות נוספות מוצעות עם מנוי בתשלום. הכנסותיה של ספוטיפיי מגיעות ממכירת מנויי פרימיום חודשִיים ושנתִיים למשתמשים ועל ידי מכירת שטח לפרסומות. ספוטיפיי מקבלת תכנים מחברות תקליטים ומאמנים עצמיים ומשלמת תמלוגים לבעלי זכויות היוצרים על היצירות. 70% מההכנסות של ספוטיפיי הולכות לתמלוגים. לספוטיפיי אין מחיר קבוע של תמלוגים שהיא משלמת לבעלי זכויות היוצרים. ספוטיפיי משלמת תמלוגים לפי המדינה של המאזין ועוד פרמטרים נוספים. ספוטיפיי משלמת בממוצע 0.006-0.0084$ עבור כל השמעה.[2]
ספוטיפיי מציעה מנוי לכמות בלתי מוגבלת של תוכן בדומה למודל המוזיקה הפתוח.
מכיוון שמנויי הפרימיום מהווים את מקור ההכנסה העיקרי של ספוטיפיי, מעודד השירות את המשתמשים לשלם עבור המוזיקה. המנוי בתשלום מסיר את הפרסומות וההגבלות ומגביר את קצב הזרמת הנתונים עד ל-320 קילוביט לשנייה.
סוגי מנויים
סוג | פרסומות | האזנה במובייל | קצב הזרמת נתונים | השמעה לא מקוונת | Spotify Connect |
---|---|---|---|---|---|
מנוי חינם | יש | מוגבלת למצב ערבוב בלבד | 160 קילו סיביות לשנייה בפורמט Vorbis או 128 קסל"ש בפורמט AAC עבור גרסת הדפדפן | אין | מוגבל |
מנוי פרמיום | אין | בלתי מוגבלת | עד ל-320 קסל"ש בפורמט Vorbis או 256 קסל"ש בפורמט AAC עבור גרסת הדפדפן | יש | יש |
מנוי זוגי | |||||
מנוי משפחתי |
היסטוריה
ספוטיפיי פותחה בשנת 2006 על ידי צוות מסטוקהולם, שוודיה.
עשר שנים מאוחר יותר, פעלה החברה בלונדון, אך החזיקה שלוחה של מחקר ופיתוח בסטוקהולם.
המערכת זמינה למערכות ההפעלה: Microsoft Windows, OS X, לינוקס, iOS, אנדרואיד, בלקברי, Windows Mobile, Windows Phone, S60, webOS, Samsung Smart TV, Squeezebox, Sonos, Roku, MeeGo, TiVo, OpenPandora, ו-Telia Digital tv.
על מנת להירשם לספוטיפיי נדרשת כתובת אימייל בלבד, אך לרישום לשירות המלא (פרימיום) נדרש כרטיס אשראי או חשבון PayPal.
בינואר 2016 היו לספוטיפיי כ-100 מיליון משתמשים פעילים, מתוכם 30 מיליון משתמשים בתשלום.[דרוש מקור]
בפברואר 2018 הודיעה החברה על השקת השירות בישראל וגיוס עובדים לניהול תוכן מקומי.[3] ב-12 במרץ 2018 הושק השירות רשמית.[4] ב-24 באפריל 2019 התווסף לספוטיפיי ממשק מלא גם בעברית.
נכון לינואר 2020 ספוטיפיי זמינה ב-79 מדינות ברחבי העולם.[5]
השפעה על תעשיית המוזיקה
ספוטיפיי מציעה בממשק שלה אפשרות לחפש מוזיקה המתאימה ל"מצב רוח", ואפשרות זו גרמה להתפתחותה של תעשיית נישה בתחום המוזיקה. בתעשיית הנישה, נרשמים לאפליקציה הרכבים מוזיקליים אד-הוק בעלי שמות המתאימים לחיפוש, דוגמת "מוזיקה מרגיעה" או "מוזיקת המתנה". הרכבים אלו קמים בארגונים של יזמים ששוכרים נגנים או אנשי סאונד לביצוע שירים, מנגינות או צלילים בעלי מאפיינים ספציפיים המתאימים לחיפוש, ובמקרים רבים מעלים את אותו השיר או המנגינה פעם אחר פעם לאפליקציה תחת שמות משתנים, למשל, חיפושים נפוצים בניסוחים שונים או עם שגיאות כתיב נפוצות.[6]
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של ספוטיפיי
- רפאלה גויכמן, 35 מיליון שירים, 160 מיליון משתמשים: שירות המוזיקה ספוטיפיי הושק בישראל - כמה זה יעלה, באתר TheMarker, 12 במרץ 2018
- אנה ניקולאו, החברה שעושה הכל נכון - חוץ מלהרוויח, באתר TheMarker, 26 במרץ 2018
- רוברט ספיאן, משיכון פועלים בשטוקהולם לצמרת החברה שמשנה את תעשיית המוסיקה העולמית. דניאל אק מנכ"ל ספוטיפיי בראיון, באתר גלובס, 11 בספטמבר 2018
הערות שוליים
- ^ "Spotify now has 70 million subscribers". The Verge. נבדק ב-2018-04-29.
- ^ "Spotify Explained". Spotify for Artists. נבדק ב-2018-04-29.
- ^ עמרי ברק, שירות "ספוטיפיי" בדרך לישראל, באתר מאקו, 8 בפברואר 2018
- ^ מייקי לוי ואריק שיינר, ספוטיפיי הושק רשמית בישראל: כמה עולה מנוי? כל הפרטים, באתר וואלה!, 12 במרץ 2018
- ^ Where is Spotify available?, Spotify (באנגלית)
- ^ עומר כביר, להקות הרפאים בספוטיפיי הפכו את האלגוריתם למוסיקה, באתר כלכליסט, 20 באוקטובר 2020
שירותי מוזיקה דיגיטליים | ||
---|---|---|
שירותים פעילים | Anghami • אפל מיוזיק • בנדקמפ • ביטפורט • בליפ.קום • בומפליי מיוזיק • CD Baby • דיגיטלי אימפורטד • דיטו מיוזיק • דיג'יי-שופ • הופלה • אייסקאסט • iHeartRadio • חנות האייטונס • ג'מנדו • ג'ונו רקורדס • לייב-365 • LiveXLive (Slacker) • מגנטון • מלון • מיקסקלאוד • מוב • מיוזיק גלו • נימביט • NoiseTrade • ONErpm • פנדורה • פטרי • קובוז • רדיו.קום • רוק-מיי-ראן • רוקסי • ספינלט • ספוטיפיי • SoundCloud • יאנדקס. מוזיקה • טיידל • אמזון מיוזיק • Last.fm • שזאם • דיזר • יוטיוב מיוזיק | |
שירותים לא פעילים | בלאקברי וורלד • גוגל פליי מיוזיק • גרובשרק • קאזה • רדיו |
31892325ספוטיפיי