Moodle

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Moodle
Moodle-logo.svg
מערכת הלמידה של Albany Senior High School תחת Moodle
מערכת הלמידה של Albany Senior High School תחת Moodle
מפתח קוד פתוח
מערכת הפעלה חוצה פלטפורמות:
לינוקס
Microsoft Windows
OS X
סוג רישיון GPL, גרסה 3 ומעלה
קטגוריה למידה משולבת מחשב
moodle.org

מוּדֶלאנגלית: Moodle, ראשי תיבות של Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment[א]) היא תוכנה חופשית שמשמשת כמערכת מקוונת (מבוססת ווב) להוראה או למידה משולבת מחשב. היא כתובה בשפת PHP. המערכת פותחה במקור על ידי מרטין דוג'יאמס (ספ') מאוסטרליה, שעבד כאחראי תחום טכנולוגיה באוניברסיטת קרטין (אנ'). כיום מפתחת אותה חברת Moodle Ltd[1] האוסטרלית, המורכבת מצוות ליבה של 35 אנשים[2] ועוד מאות מפתחים מרחבי העולם[3]. מערכת מודל מבוססת קוד פתוח ומשמשת לניהול קורסים אשר ידועה גם כמערכת לניהול למידה (LMS) או סביבת למידה וירטואלית (VLE). המערכת לא דורשת התקנה תוכנה נוספת אצל המשתמש מעבר לדפדפן לשם יצירת תוכני הלמידה והצפייה בהם. היא כוללת אפשרויות להצגת חומר לימודים, עריכת מבחנים, קבוצות דיון (פורומים) לתקשורת עם תלמידים ומורים אחרים, ועוד.

המערכת מתאימה לקהילת לומדים בקבוצה קטנה וגדולה, ללמידה מקוונת בבתי ספר, במכללות ובאוניברסיטאות, לשיטות למידה והוראה מגוונות. ל-Moodle מעל 91,000 התקנות של סביבות למידה במוסדות שונים, יותר מ-123 מיליון משתמשים, והיא פועלת ביותר מ-233 מדינות.

מבנה סביבת למידה

מרכז העמוד, לכל אורכו, מכיל את רצף ההוראה/למידה. באזור זה ניתן להוסיף משאבים ופעילויות. האזור הנ"ל מחולק לפי יחידות הוראה החל מ-1 ועד למספר אותו מגדיר המרצה או אדמיניסטרטור האתר (מספר זה ניתן לשנות). זוהי החלוקה לתת-נושאים ובה ניתן להוסיף משאבים ופעילויות על פי רצף ההוראה או על פי הנושאים הנלמדים. המשבצות בשני צדי הדף הן עזרי הוראה (בלוקים) שתפקידם לסייע ללומדים.

כלי למידה ב-Moodle

  • משאבים – אפשרות להעלאה של משאבים כגון קבצים, קישורים, סרטונים, אוספי תמונות ועוד.
  • לוח הודעות – לשימוש המרצה. כל ההודעות שהמרצה מעלה ללוח הודעות נשלחים גם באמצעות הדואר האלקטרוני לתאים האישיים של כל תלמידי הקורס.
  • פורום - קיים מספר סוגי פורומים הבאים לתת מענה לצרכים פדגוגים שונים: פורום "דיון פשוט" בעל נושא יחיד, פורום "כללי" הפתוח בפני כולם, פורום "QA" שמאפשר ללומד לצפות ולהגיב לחבריו רק לאחר ששלח תגובה משלו או פורום בעל שורת שיחה אחת לכל משתמש.
  • צ'אט – ניתן להוסיף צ'אט לקורס ולקבוע זמנים קבועים שבהם הלומדים והמרצה יהיו נוכחים.
  • שיעור – יצירת שיעור מקוון המאפשר זרימת השיעור לכיוונים שונים, או לכיוון אחד. ניתן לשלב שאלות בלימוד ולפי התשובה להחליט לאן השיעור ימשיך.
  • מטלה - במערכת ישנן מספר סוגי מטלות אותן ניתן להגדיר.
    • טקסט מקוון – אפשרות ללומדים לכתוב און ליין.
    • העלאה מתקדמת של קבצים – הגשת המטלה בקובץ או מספר קבצים. ניתן להגביל את גודל הקובץ ואת הכמות.
    • פעילות לא מקוונת –מטלה שלא מוגשת במערכת, מאפשר למרצה לנהל את הציונים של הקורס, גם עבור פעילויות שלא מתבצעות במערכת.
    • מטלת הערכת עמיתים – המאפשר ביצוע הערכת עמיתים בצורה מובנית
    • מטלת הגשה בצוות
    • מטלת הקלטה – אשף דינמי מלווה את הלומד בהגשה של מטלה מוקלטת או מצולמת
    • מטלת כתיבה שיתופית בזמן אמת – המאפשר כתיבה שיתופית בזמן אמת על ידי מספר לומדים.
  • בחירה - אפשרות להציג בפני הלומדים סקר בן שאלה אחת. רכיב זה משמש גם ככלי לחלוקת הכיתה לצוותי עבודה על פי עניין.
  • שאלון משוב – מאפשרת יצירה של שאלון משוב המכיל שאלות מסוגים שונים וקבלת משוב מיידי מהלומדים. המרצה מגדיר את תצוגת התוצאות על פי שיקול דעתו. האם יוצגו בכלל בפני הלומדים? ואם כן – האם התוצאות יהיו אנונימיות או שמיות.
  • גלריית תמונות - העלאת תמונות לגלריה נעשית על ידי הלומדים לפי ההנחיה של המרצה. ניתן גם לחסום את האפשרות שהסטודנטים יוסיפו תמונות לגלריה והתמונות תהיינה לצפייה בלבד.
  • אגרון מונחים - מאפשרת ללומדים ליצור ולתחזק רשימה של הגדרות, בדומה למילון. ברשומות ניתן לערוך חיפוש או לדפדף בהם, בפורמטים שונים. ניתן לאפשר יצירה אוטומטית של קישורים לרשומות הללו מכל רחבי סביבת הלמידה.
  • בוחן - מאפשרת תכנון ועריכת בחנים המורכבים משאלות אמריקאיות ושאלות בעלות תשובות קצרות. שאלות אלה נשמרות בבסיס נתונים המחולק לקטגוריות, ואפשר לעשות בהן שימוש חוזר בתוך הקורס או אפילו בקורסים אחרים. אפשר להרשות מספר ניסיונות לפתרון הבחנים. כל ניסיון מתויג באופן אוטומטי והמרצה יכול לבחור אם לתת לתלמיד משוב או לגלות בפניו את התשובות הנכונות. המודול הזה כולל בחובו שרותי בדיקה ונתינת ציון.
  • דוחות פעילות - מאפשר מעקב אחרי פעילות הלומדים בקורס הנלמד. ניתן להשתמש בדוחות אלה להערכה וקבלת משוב מידי בעיקר לגבי פעילויות אינטראקטיביות בתוך הקורס. הדו"חות המופקים מאפשרים מעקב על-פי שם המשתמש, סוג הפעילות ועל-פי זמן כרונולוגי. עבור כל לומד נוצר באופן דינמי פורטפוליו דיגיטלי המכיל את התוצרים ותיעוד של כל הפעילות שביצע בסביבת הלמידה.

בישראל

המערכת תורגמה ועוּבּדה לעברית על ידי מכללת שנקר במימון איגוד האינטרנט הישראלי[4]. מאז היא מצאה את דרכה לשימוש בכל מערכת ההוראה האקדמית בארץ - האוניברסיטאות, המכללות, ובמערכת החינוך, כאשר משרד החינוך מאפשר לכל מורה להפעיל קורס Moodle עם הכיתה שלו[5]. רשתות חינוך כמו אורט ישראל, עמל ואמית עושות אף הן שימוש במערכת בבתי הספר שלהן[6].

מערכת Moodle החליפה בכל המוסדות האקדמיים את מערכת HighLearn של בריטניקה. בארגונים עסקיים המערכת משמשת לניהול תהליכי למידה.

בחלק מהארגונים משתמשים בתוכנת Totara LMS, שהיא מערכת שפותחה על ידי מספר חברות בריטיות על בסיס Moodle ואיננה קוד פתוח.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Moodle בוויקישיתוף

ביאורים

  1. ^ כלומר סביבת הוראה/למידה מודולרית, דינמית ומונחית עצמים. בעברית, יש המציינים את שם המערכת כ"מוודל" על מנת להתבדל מהמושג מוִִֹדל השכיח בתחום החינוך

הערות שוליים

  1. ^ אתר חברת Moodle
  2. ^ "Moodle Pty Ltd • Moodle HQ • Moodle". Moodle.com (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2017-05-01.
  3. ^ עמוד הקרדיטים למפתחים מרחבי העולם באתר חברת Moodle
  4. ^ מערכת ניהול למידה בקוד פתוח בשפה העברית תוצע לשימוש חופשי בבתי הספר בישראל מתוך אתר איגוד האינטרנט הישראלי, אוגוסט 2007
  5. ^ למידה דיגיטלית בבתי הספר, באתר משרד החינוך
  6. ^ שימוש בתוכנה חופשית במוסדות חינוך - מתוך אתר עמותת המקור
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0