Id Tech 5

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
id Tech 5
תמונת מסך מהמשחק Wolfenstein: The New Order המשתמש במנוע
תמונת מסך מהמשחק Wolfenstein: The New Order המשתמש במנוע
תמונת מסך מהמשחק Wolfenstein: The New Order המשתמש במנוע
מפתח id Software
מחזור חיים 2011–הווה (כ־13 שנים)
מערכת הפעלה Microsoft Windows
macOS
פלייסטיישן 3
Xbox 360
פלייסטיישן 4
Xbox One
נכתבה בשפות C++, APML, Clipper
פייתון (עבור רכיבי בינה מלאכותית)
סוג רישיון קנייני
קטגוריה מנוע משחק

id Tech 5 הוא מנוע משחק קנייני מבוסס OpenGL אשר פותח על ידי id Software, ונועד לשמש במקור את המשחק Rage (אנ') משנת 2011, אך מאז יציאתו בוצע בו שימוש גם עבור מספר משחקי וידאו נוספים.

המנוע הוצג על ידי ג'ון קארמק בכנס המפתחים העולמי של אפל לשנת 2007 והציג שיפורים רבים לעומת קודמו. עם זאת, זהו המנוע האחרון שקארמק היה מעורב בפיתוחו, עקב פרישתו מניהול החברה בשנת 2014. כמו כן, זהו המנוע הראשון מבית החברה שלא שוחרר כתוכנה חופשית אלא נשאר ברישיון קנייני, וכן המנוע הראשון שלא שוחרר עבור לינוקס.

תכונות

ההדגמה הראשונית של המנוע, אשר הוצגה בכנס המפתחים העולמי של אפל לשנת 2007 והודגמה על גבי מחשב חד ליבתי בעל כרטיס מסך NVIDIA Quadro עם 512 מגה בייט זיכרון, כללה 20 גיגה בייט של מידע טקסטורות, שעובדו באמצעות גרסה מתקדמת יותר של טכנולוגיית MegaTexture. טכנולוגיה זו הוצגה עוד במנוע הקודם, id Tech 4, אך עברה מקצה שיפורים, דוגמת התמיכה בטקסטורות ענק בגודל של 128,000 על 128,000 פיקסלים, ושווקה תחת השם Virtual Texturing[1]. טכנולוגיה זו אפשרה למנוע להזרים טקסטורות באופן אוטומטי לזיכרון הגרפי של כרטיס המסך, דבר הנועד לטפל במגבלות זיכרון אפשריות ולהקל על המפתחים. כמו כן, המנוע נכתב כך שיבצע באופן אוטומטי אופטימיזציה של משאבים בתלות בפלטפורמה - מחשב או קונסולת משחקים, דבר המאפשר פיתוח מרובה-פלטפורמות ומקל על המפתח כך שלא יצטרך לפתח מודלים תלת-ממדיים עבור פלטפורמות שונות עקב הבדלי הביצועים[2].

שיפורים נוספים שכלולים במנוע כוללים, בין היתר:

  • הוספת אפקט "פנאומברה" לצללים בעזרת שימוש במפות צללים סטטיות, כך שיקבלו מראה רך יותר. המנוע הקודם אף הוא תמך בהצללה דינמית, אך בניגוד אליו, הצללים שהציג הוצגו בזוויות חדות ללא כל ריכוך והתבססו על אלגוריתם הצללה דינמי.
  • שיפורים בתחום תאורת המרחב, כך שהתאורה תשתנה בהתאם לחומר המפיק אותה.
  • אפקטים מבוססים תמונת טווח דינמי רחב (HDR)
  • אפקטי "זריחה" (Bloom) לתאורה.
  • תאורה בעלת נפח, שעוצבה כך שתזכיר את קרני השמש.
  • Radiosity.
  • חלקיקים רכים המדמים אפקטים של עשן, אש ואבק. לחלקיקים יש צל המקנה לאש ולאבק מראה מציאותי יותר.
  • אפקטים מבוססי Pixel Shaders.
  • Alpha to coverage (אנ')
  • Post-processing (אנ')
  • השתקפויות דינמיות (Screen Space Reflection).
  • משטחי מים תלת-ממדיים בעלי נפח וצורה, המעניקים למקווי מים מראה ריאליסטי.
  • עומק שדה.
  • טשטוש בתנועה (Motion blur): חפצים נעים יהיו מטושטשים בהתאם למהירותם. כך גם תיראה תנועת המצלמה - כאשר המצלמה תנוע מהר, כל המסך יטושטש.

כמו כן, המנוע תומך בצורה מלאה בריבוי ליבות וריבוי תהליכונים (Multi-threading), כאשר המשימות אשר המנוע מטיל על המעבד (רינדור, בינה מלאכותית, מכניקת משחק, פיזיקה ועוד) מחולקות באופן שווה בין משאבי המעבד.

המנוע סופק ביחד עם כלי ליצירת תוכן בשם id Studio, שנועד להיות ידידותי יותר למשתמש מאשר כלי יצירת תוכן שסופקו (או נוצרו עבור) דורות קודמים של המנוע, שחלקם דרשו מיוצרי מודים לכתוב קוד עבור פעולות שונות של המנוע, נוסף על העבודה עם כלי עריכת התוכן עצמם.

בעוד שהמנוע נועד, במקור, לפיתוח משחקי יריות ממוחשבים, ציינו המפתחים כי המנוע תומך גם ביצירת משחקים מז'אנרים אחרים וכן ציינו כי הם "מאוד מעוניינים לראות משחקים כאלו (מחוץ לז'אנר) מפותחים" על ידי המנוע[2].

משחקים המשתמשים במנוע

בכנס QuakeCon של שנת 2010, הכריז טוד הולנסהד, מנכ"ל איד, על כוונתו להשאיר את המנוע אך ורק בתחום חברות הבת של תאגיד ZeniMax (הבעלים של איד), ולא להעניק רישיון שימוש במנוע לחברות חיצוניות. על כן, תפוצתו מצומצמת בהרבה מאשר מנועי משחק קודמים של איד[3]. הסטודיו הראשון מחוץ לאיד שביצע שימוש במנוע היה הסטודיו השוודי MachineGames, חברת בת של ZeniMax שהשתמשה במנוע על מנת לפתח את Wolfenstein: The New Order.

  • Rage (2011) - id Software
  • Wolfenstein: The New Order (2014) - MachineGames
  • The Evil Within (2014) - Tango Gameworks
  • Wolfenstein: The Old Blood (2015) - MachineGames

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ id Software, From Texture Virtualization to Massive Parallelization, web.archive.org, ‏2009-10-07
  2. ^ 2.0 2.1 E3 '07 Q&A: id's Nix on Tech 5 Engine licensing, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Kris Graft, id Tech 5 Rage Engine No Longer Up For External Licensing, www.gamasutra.com (באנגלית)


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32437161Id Tech 5