תצוגה רב-תכליתית
תצוגה רב-תכליתית או צג רב-תכליתי (באנגלית: Multi Functional Display, בראשי תיבות: MFD) הוא סוג של צג דיגיטלי בכלי טיס, המאפשר שינוי והתאמה של תוכן התצוגה ושליטה על מערכות מרובות, בניגוד למסכים בעלי תכלית אחת דוגמת מחווני טיסה או צג מכ"ם ייעודי. מסכי MFD מהווים מרכיב מרכזי בתפישת העיצוב של תאי טייס מודרניים, ובכללם העיצוב של קוקפיט מזכוכית.
היסטוריה
מטוסי קרב מהדור השלישי החלו להשתמש במערכות אוויוניות מתוחכמות יותר ויותר, ויכלו לשאת יותר ויותר כלי נשק מתוחכמים, אבל רוב המיקום בלוח המכשירים של המטוס תפסו מכשירי הטיסה והמנוע השונים ובגלל זה הייתה דרישה גוברת לשילוב וריכוז תצוגות בצג בודד. ה-F-111D היה למטוס הראשון לשאת צג רב-תכליתי שנכנס לשירות בשנת 1974.
עם התקדמות הטכנולוגיה יכולות הצגים והכמות שלהם בתאי הטייס גדלה ואף החלה להשפיע על תפיסת העיצוב הארגונומי לא רק במטוסי קרב או מטוסים צבאיים בכללי אלא גם במטוסים אזרחיים. מסכים רב-תכליתיים הותקנו במטוסי נוסעים ומנהלים החל משנות ה-90 המוקדמות. בשנת 1999 מטוס הסירוס SR-20 היה לראשון לכלול תצוגה רב-תכליתית במטוס פרטי קל. כיום מרבית מערכות התצוגה הרב-תכליתית כוללות שני סוגי מסכים, צג נתוני טיסה ראשי (PFD) המציג את נתוני הטיסה העיקריים ומחליף את מחווני הטיסה, ומסך רב-תכליתי המציג את שאר הנתונים, מכשירי מנוע, מפות וכדומה.
מאפיינים
צגי MFD מוקדמים השתמשו במסכי שפופרת קרן קטודית ישרי מסך בהם התמונה יוצרה על ידי מחולל תצוגות אנלוגי שלרוב נכלל בתוך מחשב בקרת הירי של המטוס, צגי MFD המודרניים הם מסוג LCD וחלקם מסוגלים לחולל את התצוגות שלהם עצמאית וכל מה שהם דורשים זה נתונים שהם יכולים לאסוף מפסי תקשורת דיגיטליים.
לצגים יש ריבוי של פורמטים (תפריטי תצוגה) שניתן לדפדף ביניהם. לכל צג יש ריבוי של מקשים (Soft Key) המותקנים בהיקף של מסגרת הצג ותפקידם נקבע על ידי הפורמט הרלוונטי. לדוגמה, במסך הראשי ניתן לבחור את המערכת שאת נתוניה רוצים לראות, האופציות מופיעות צמוד למקש הרלוונטי, ברגע הלחיצה במקש, הצג עובר לפורמט הרלוונטי והתפקיד של אותו המקש משתנה בהתאם לאופציות הזמינות בפורמט.
צגי ה-MFD יכולים לכלול תצוגת וידאו ממצלמות, מפות ניווט, תצוגת מכ"ם, תצוגות מערכות נשק, מחווני טיסה וכן תפריטי בקרה ושליטה על מערכות כלי הטיס השונות.
Primary Flight Display
בשל ריכוז התצוגות שהחליפו את מחווני הטיסה העיקריים צג אחד חייב להיות מיועד לתצוגת נתוני הטיסה בשביל שאלה תמיד יהיו זמינים לטייס. במטוסי קרב התע"ל מציג נתוני טיסה ולכן שאר הצגים הרב-תכליתיים יכולים להציג דברים אחרים. עם זאת במטוסים בהם אין תע"ל צג אחד יוגדר כצג נתוני הטיסה העיקרי (PFD - Primary Flight Display). בחלק ממערכות התצוגה ניתן לחלק את הפורמט של הצג לשתי תצוגות, לדוגמה חלק מהמסך יציג את נתוני הטיסה והחלק השני יציג מפת ניווט או תרשים שדה וכדומה, אבל נתוני הטיסה תמיד יישארו על הצג. תצוגת נתוני מערכות המטוס יכולות להופיע בצג ייעודי או כחלק מהתצוגות של ה-MFD.
היתרון בסידור זה הוא שאם מסך ה-PFD כושל, צג ה-MFD הנותר יכול להציג את נתוני הטיסה בצורה אוטומטית.
ראו גם
קישורים חיצוניים
תעופה • תעופה צבאית • תעופה אזרחית | ||
---|---|---|
עקרונות | אווירודינמיקה • כוח עילוי • גרר • מספר מאך • זווית התקפה • הזדקרות • פרופיל אווירודינמי • עומס כנף • מערבולת • אפקט קואנדה • יחס גלישה • פינת ארון המתים | |
כלי טיס | מטוס • מסוק • כדור פורח • ספינת אוויר • דאון • המראה ונחיתה אנכית (VTOL) • המראה ונחיתה קצרה (STOL) | |
מבנה | כנף • כנפון קצה־כנף • מדף • מאזנות • ספוילר • מעצור אוויר • מוטת כנפיים • כונס אוויר • כני נסע • הגה גובה • הגה כיוון • תא הטייס • משטחי היגוי • קנארד | |
הנעה | מנוע בעירה פנימית • מנוע כוכבי (רדיאלי) • מדחף • מנוע סילון • היפוך דחף • מנוע מגח סילון • מנוע על-מגח סילוני • מנוע רקטי • חשמל | |
תופעות | גלגול הולנדי • צימוד אינרציאלי • בום על-קולי • התעבות סביב כלי טיס • אוסצילציה • ורטיגו • התקרחות | |
מערכות | מחווני טיסה • צינור פיטו • מכל דלק נתיק • מצנח בלימה • אוויוניקה • מערכת בקרת טיסה • חיווט תעופתי • קופסה שחורה | |
שלבי טיסה | הסעה ודחיפה • המראה • טיפוס • הנמכה • שיוט • נחיתה • אווירובטיקה • הקפה | |
מקצועות | צוות אוויר • טייס • מהנדס טיסה • צוות קרקע • הנדסת אווירונאוטיקה | |
מונחים בתעופה |
34699580תצוגה רב-תכליתית