תעלת אמסטרדם–ריין
מידע כללי | |
---|---|
מיקום ההתחלה | אמסטרדם |
מיקום הסוף | ואל ליד טיל |
מידות | |
אורך | 72,000 מטר |
תעלת אמסטרדם-ריין (בהולנדית: Amsterdam-Rhein-Kanal) היא תעלה בהולנד, בין אמסטרדם לטיל (מנהר האיי עד נהר הוואל). היא מחברת את נמל אמסטרדם עם חבל הרוהר בגרמניה, והיא התעלה העמוסה ביותר בעולם: כ-100,000 ספינות מפליגות בתעלה מדי שנה.[1][2] אורכה של התעלה 72 קילומטרים, רוחבה 100 עד 120 מטר ועומקה 6 עד 9 מטר.[3]
היסטוריה
מכיוון שתעלת מרויידה, שהוכנסה לשימוש ב-1892, תוך כמה עשורים כבר לא עמדה בדרישות התקופה, הוחלט שיש לשפר את נתיב השיט מאמסטרדם לנהר הריין. גרסאות שונות נשקלו אך העיריות באמסטרדם ובאוטרכט התקשו להגיע להסכמה.
בשנת 1930 הוצגה מפה לבית הנבחרים עם הצעות שונות לתוואי. בסופו של דבר, נבחרה "תוכנית מוסרט", שהוצעה על ידי המהנדס הראשי של מועצת המים של אוטרכט אנטון מוסרט.[4] על ידי הבאת מפלס המים לאותו מפלס בין אמסטרדם לנהר לֶק ובכך ביטול תאי השיט, ושימוש במסלול קצר יותר, ניתן היה להשיג חיסכון משמעותי בזמן ההפלגה.
בשנת 1931 נקבע בחוק שיש לבנות את התעלה. עם זאת, השפל הגדול ומלחמת העולם השנייה עיכבו את הבנייה. הקטע בין אוטרכט לתעלת לק הוכנס לשימוש ב-5 באוגוסט 1938. רק ב-21 במאי 1952 פתחה המלכה יוליאנה את כל התעלה באורך 72 הקילומטרים. חציה הדרומי נחפר במסגרת הפרויקט, בעוד החלק הצפוני של התעלה הוא למעשה תעלת מרויידה הישנה יותר (בין אמסטרדם לאוטרכט).
התעלה הורחבה ל-100 עד 120 מטר בין 1965 ל-1981.
חציית התעלה
על התעלה ישנם 37 גשרים ב-33 מקומות, שתי מנהרות מתחת לתעלה ומעבורת אחת המחברת בין גדותיה.
מנהרות
מנהרת פיט היין ממוקמת מתחת לפתחה של תעלת אמסטרדם-ריין באמסטרדם. זהו חיבור הגדה הצפוני ביותר שחוצה את התעלה. המנהרה מורכבת מכביש מהיר בן ארבעה נתיבים ומסילת חשמלית.
באזור התעשייה ליד אוטרכט ישנה מנהרה המשמשת לצנרת הסקה. ניתן ללכת במנהרה מצד אחד של התעלה לצד השני, אך המנהרה אינה פתוחה לציבור.
גשרים
ישנם מספר גשרים מעל התעלה ב-33 מקומות.
שם | סוג | מסלול | תמונה | |
---|---|---|---|---|
1 | גשר אמסטרדם | גשר תחבורה | האי זייבורך - סוללת זייבורך
(דרך זאודרזיי) |
|
2 | גשר זייבורך | גשר תחבורה | כביש הטבעת של אמסטרדם
(A10/E35) |
|
3 | גשר נסקיו | גשר אופניים/הולכי רגל | אגם וטרחראף/דימן - אייבורך | |
4 | גשר אוילנדר | גשר תנועה | דרך דימן - אייבורך (S114) | |
5a | גשר האופניים מאוידן | גשר אופניים | דימן - מאוידן | |
5b | גשר מאוידן | גשר תחבורה | אמסטרדם - הנגלו
(A1/E231) |
|
6 | גשר בטלם | גשר תחבורה | אמסטלפיין - מאוידן (A9) | |
7 | גשר מאוידר | שני גשרי רכבת | וייספ - ליידן | |
8 | גשר וייספ | גשר תחבורה | דרך אמסטרדם - וייספ (N236) | |
9 | גשר ליני | גשר אופניים/הולכי רגל | ניחטפכט - מבצר ניחטפכט | |
10 | גשר לונרסלוט | גשר תחבורה | כביש זנטפורט - הילברסום
(N201) |
|
11 | גשר ברויקלר | גשר תחבורה | כביש A2 - ברויקלן | |
12 | גשר מארסר | גשר תחבורה | מארסן - מארסנברוק | |
13 | גשר זאוילן | גשר תחבורה | כביש הטבעת של אוטרכט (N230) | |
14a | גשר דמקה | גשר רכבת | אמסטרדם - אוטרכט | |
14b | גשר ורקספור | גשר רכבת | אמסטרדם - אוטרכט | |
15a | גשר פלויטן | גשר רכבת | אוטרכט - חאודה | |
15b | גשר פלויטן 2 | גשר רכבת | אוטרכט - חאודה | |
16 | גשר הוכה ואודה | גשר תחבורה | אוטרכט - ליידסה ריין | |
17 | גשר דפנה סחיפרס | גשר אופניים/הולכי רגל | ליידסה ריין - אוח אין אל | שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: |
18 | גשר דה מירן | גשר תחבורה | אוטרכט - דה מירן | |
19 | גשר פרינס קלאוס | גשר תחבורה
(מעוגן כבלים) |
אי התעלות - פאפנדורפ | |
20 | גשר חאלקופר | גשר תחבורה
(מעוגן כבלים) |
כביש הטבעת של אוטרכט
(A12/E35/E30) |
|
21a | גשר הרכבת יוטפאזה | גשר רכבת
(מעוגן כבלים) |
הרכבת הקלה של אוטרכט | |
21b | גשר יוטפאזה | גשר תחבורה | אוטרכט - ניווחיין | |
22 | גשר ניווחיין | גשר תחבורה | דרך אוטרכט - ניווחיין (N408) | |
23 | גשר היימסטר | בלוק בטון | לא לתנועה | שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: |
24 | גשר היימסטדר החדש | גשר אופניים/הולכי רגל | פלטנבורך - היימסטיידה | קובץ:New built and opened by the Tour de France director bicycle bridge across the Amsterdam Rhine canal near Houten-Nieuwegein - panoramio.jpg |
25 | גשר האוטן | גשר תחבורה | ברדה - אלמיירה (A27/E311) | |
26 | גשר הרכבת סחלקוייק | גשר רכבת | אוטרכט - דן בוס | |
27 | גשר סחלקוייק | גשר תחבורה | האוטן - סחלקוייק | |
28 | גשר חויר | גשר תחבורה | הט חוי - דן אורד | |
29 | הגשרים מעל תא השיט הנסיכה איריינה | גשר תחבורה | וייק ביי דורסטיידה - דן אורד | |
גשר שירות | לכלי רכב בתוך תא השיט | |||
30 | גשר מעל תא השיט הנסיכה מרייקה | גשר תחבורה | רייסוייק - ראבנסוואי | |
31 | גשר ראבנסוואי | גשר תחבורה | דרך קולמבורך - קסטרן (N320) | |
32 | גשר רויינסטיין | גשר תחבורה | דרך מאוריק - טיל (N385) | |
33a | הגשרים מעל תא השיט הנסיך ברנהרד | גשר תחבורה | תחבורה מקומית באזור התעשייה | |
33b | גשר רכבת | מאספלקטה - זייבנאר | ||
33c | גשר תחבורה | יורופורט - במל (A15/E31) | ||
33d | גשר רכבת | אלסט - דורדרכט | ||
33e | גשר שירות | לכלי רכב בתוך תא השיט |
חיבורי מעבורת
כ-13 קילומטר דרומית לאוטרכט ישנו חיבור מעבורת המופעל ללא תשלום ומיועד אך ורק להולכי רגל ורוכבי אופניים. ההפלגה מתקיימת בכל ימות השנה בין השעות 6:10–22:50 (יום ראשון 9:30–18:10). רק בערפל כבד או בסערה אין שירות.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Rijkswaterstaat Midden NL. "Het #AmsterdamRijnkanaal verbindt de Amsterdamse haven met het Ruhrgebied (Duitsland) en is het drukst bevaren kanaal van de wereld. Per jaar varen er gemiddeld 100.000 schepen over het kanaal". אורכב מ-המקור ב-2021-06-14.
- ^ Artikel over het uitbaggeren van het Amsterdam-Rijnkanaal schuttevaer.nl. Gearchiveerd op 24 maart 2016.
- ^ Amsterdam-Rijnkanaal rijkswaterstaat.nl. Gearchiveerd op 21 augustus 2016.
- ^ Harm Kaal, Het hoofd van de stad: Amsterdam en zijn burgemeester tijdens het interbellum, p. 74
38345229תעלת אמסטרדם–ריין