תחנת הטייסים
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
מתחם הטייסים בעת בנייתו, פברואר 2023. צילום מכיוון השדות בין בני עטרות לבארות יצחק. | |
מידע כללי | |
---|---|
סוג | מתחם דפו, תחנת רכבת, מסוף אוטובוסים וחניון חנה וסע |
שימוש | דנקל – הקו הסגול |
מיקום | בארות יצחק/בני עטרות |
מדינה | ישראל |
הקמה ובנייה | |
תקופת הבנייה | 2021–2026 (כ־5 שנים) |
קואורדינטות | 32°01′33″N 34°54′30″E / 32.025837°N 34.908378°E |
דנקל - הקו הסגול | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
הטייסים הוא מתחם תחבורה ציבורית משולב ורב-תכליתי של הקו הסגול של הרכבת הקלה "דנקל". המתחם, הממוקם בצומת הטייסים בסמוך למושב בני עטרות על שטחו המונציפלי של הקיבוץ בארות יצחק, כולל בו דפו לאחסון ותחזוקה של קרונות הרכבת, תחנת נוסעים, מסוף אוטובוסים וחניון "חנה וסע". בניית המתחם החלה ב-2021, והיא צפויה להסתיים עד 2026.
תיאור כללי
לאחר נסיעה על כביש 461 בסמוך לעיר יהוד-מונוסון לאורך כשלושה וחצי קילומטרים, הקו הסגול של הרכבת הקלה "דנקל" עובר שטח צבאי סגור של סוכנות החלל הישראלית ומגיע אל צומת הטייסים. אחרי חציית כביש 40, הקו מסתיים במתחם תחבורה ציבורית משולב ורב-תכליתי בסמוך למושב בני עטרות בקצה הדרומי של הקו. זוהי תחנת הנוסעים האחרונה מכיוון העיר תל אביב-יפו והראשונה לכיוון העיר, עם קישוריות למסוף אוטובוסים וחניון מסוג "חנה וסע", והיא מתחברת אל הכביש הראשי הסמוך ואל הכביש המהיר 6 במחלף ייעודי. נוסף על השירות לנוסעים, במתחם גם הדפו לאחסון ותחזוקה של קרונות הרכבת.[1]
היסטוריה
ב-2016, עם אישור הקו הסגול של הרכבת הקלה על ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, עלו התנגדויות מצד ארגוני איכות הסביבה ותושבי המושב בני עטרות וקיבוץ בארות יצחק בנוגע למתחם התחבורה הציבורית המשולב והרב-תכליתי בצומת הטייסים.[2] נת"ע, החברה הממשלתית האמונה מטעם משרד התחבורה על תכנון וביצוע קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, קיימה תסקיר השפעה על הסביבה מקיף בעניין מיקום המתחם, בעקבות החששות לפגיעה אנושה בשדות החקלאיים והשטחים הפתוחים, והסכימה לקבל חלופות מסוימות הנוגעות למתחם, אם כי השאירה את רוב התכנון המקורי כפי שהוא.[3] מאוחר יותר, הושגה פשרה גם עם קצא"א, כחלק ממנה נת"ע תשתתף במימון העתקת תשתיות אנרגיה ותובלה בצינורות של גז ונפט למסביב למתחם, זאת משום שבנייתו תוכננה ממש על קו הצינורות.[4]
ב-2020, חברת "מנרב" זכתה במכרז לתכנון וביצוע המתחם.[5] בפברואר 2021, החלו עבודות הבנייה בביצוע חברת "י.ד.עשוש", בשלב "אינפרא 1" הכולל הכנה של הקרקע, יציקת יסודות והנחת תשתיות.[6] העבודות בשלב זה צפויות להימשך כ-3 שנים, כשאחר כך יחל שלב "אניפרא 2" בו תונח מסילת הרכבת ותחושמל, במקביל להמשך בניית המבנים שישמו את המתחם.[7] בסוף מרץ 2022, דווח על עיכוב בביצוע העבודות בכבישי 461 ו-40 הנוגעים למתחם.[8]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ תוכנית תתל/ 3/ 3 כביש 461, מינהל התכנון
- ^ נועם דביר, היכונו לקו הסגול מתל אביב ליהוד: 18 ק"מ, 44 תחנות ו-8.5 מיליארד שקל, באתר ynet, 5 ביוני 2016
- ^ תת"ל 70 ג', דיפו הקו הסגול – תסקיר השפעה על הסביבה, נת"ע, ספטמבר 2018
- ^ ליאור גוטמן, הושגה פשרה עם קצא"א - שתאפשר את הקמת הקו סגול של הרכבת הקלה, באתר כלכליסט, 19 בפברואר 2020
- ^ גיא נרדי, חברת מנרב תתכנן ותבצע את התחדשות כביש 461 תמורת 285 מיליון שקל, באתר גלובס, 6 בדצמבר 2020
- ^ ביצוע עבודות הנדסה אזרחית אינפרא 1, במקטע 2.PLE3 דיפו הטייסים שבקיבוץ בארות יצחק, י.ד.עשוש, 2021
- ^ הקו הסגול – כביש 461 מצומת סביון עד צומת הטייסים, נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים
- ^ אסף זגריזק, הקו האדום של הרכבת הקלה שוב מתעכב: ההפעלה המסחרית תידחה לאמצע 2023, גלובס, 21 במרץ 2022
36085482תחנת הטייסים