שלדג (כלי שיט)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שלדג
שלדג סימן 5 מתוצרת מספנות ישראל
שלדג סימן 5 מתוצרת מספנות ישראל
תיאור כללי
סוג אונייה ספינת סיור
צי חיל הים הישראלי, ציי סרי לנקה, ניגריה, גינאה המשוונית ומשמר החופים הרומני.
דגל הצי דגל חיל הים הישראלי
סדרה סימן 2 סימן 3, סימן 4 וסימן 5
סדרה קודמת אין
(פרויקט זיוונית מתייחס לספינת טילים ולא ספינת בט"ש)
סדרה עוקבת אין
(פרויקט סער 72 מתייחס לספינת טילים גדולה ולא לספינת בט"ש)
ציוני דרך עיקריים
מספנה מספנות ישראל, ומספנות קולומבו בסרי לנקה.
אחריתה בשרות פעיל
נתונים כלליים
הֶדְחֶק 72 טון
אורך 26.2 מטר
מהירות 46 קשר (כ-90 קילומטר לשעה)
הנעה 2 מנועי 4000 MTU
צורת הנעה שתי משאבות דחף סילונית
כמות הדלק 13500 ליטר
מתקני התפלה יש
חימוש סטנדרטי מערכת ירי אוטומטית, מערכת טייפון עם תותח מיוצב 25 מ"מ, 2 מקלעי מאג 7.62 מ"מ, M2 בראונינג.
ספינת בט"ש שלדג סימן 2 מתוצרת מספנות ישראל 1990

ספינות שלדג הן ספינות סיור ותקיפה מהירות המשמשות בפלגות הבט"ש של חיל הים הישראלי לפעילות ביטחון שוטף (בט"ש) ולסיכול פעולות טרור ימיות. ספינות השלדג פותחו במספנות ישראל. במקביל לסופר דבורה סימן 3 מתוצרת מפעל רמתא של התעשייה האווירית לישראל בע"מ.

מהלך הפיתוח

פיתוח ספינות השלדג וייצורן החל בשנת 1987 במספנות ישראל. התכנון נעשה על בסיס קווי הגוף Virgin Atlantic Challenger II איתה שבר ריצ'רד ברנסון את השיא בחציית האטלנטיק.[1].[2] הנעת Virgin Atlantic Challenger II נעשתה במדחפים. המשך הפיתוח שנעשה במספנות ישראל שילב הנעה במשאבות סילוני מים תוצרת חברת ריבה קלזוני מאיטליה מונעות על ידי מנועי MWM גרמניה. הייתה זו תפישה מיוחדת במינה שיצרה כלי מהיר יציב בעל תמרון חזק שפעל היטב בים קשה. כלי השייט המהיר שיצא לים במזג אוויר סוער הרשים בתכונותיו את מפקדי כלי השיט בחיל הים.

זוג ספינות שלדג סימן 2 על סיפון אונית סוחר בדרך לאפריקה, ספטמבר 2012.

שיווק הספינה

ספינת סיור שלדג סימן 3, תוצרת מספנות ישראל בשירות חיל הים הישראלי.
ספינת בט"ש מסדרת שלדג סימן 4 מתוצרת מספנות ישראל המשמשת את משמר החופים הרומני.

עקב הפסקה זמנית בהצטיידות חיל הים בספינות סער 4.5 וחוסר ההצלחה בפרויקט זיוונית נעשה פרויקט השלדג חשוב ביותר למספנות ישראל. הספינה הוצעה לחיל הים הישראלי. חיל הים היה בתהליכי רכש ספינות סיור עם מפעל רמתא של התעשייה האווירית. הוקם צוות לבדיקת נושא שילוב השלדג בחיל הים.[3] השתדלנות האסרטיבית מצד מספנות ישראל גרמה לעיכוב בתוכנית ההצטיידות של החיל ברכישת ספינות הדבורה. כפועל יוצא הביאה להפסקת בדיקות התאמת השלדג על ידי חיל הים.[4]

חיל הים של סרי לנקה, עסק בלחימה מתמשכת מול המורדים הטמיליים. במשך השנים נאסף להם ניסיון טוב ברכישת כלי שיט מישראל. הצי הצטייד בעבר במספר ספינות דבורה מהתעשייה האווירית, ולאחר אירוע שבו נפגעו מספר כלי שיט על ידי הנמרים הטמיליים החליט לקנות ספינות שלדג אשר הוגדרו על ידי המספנות כסימן 2. שנת 1991, סימנה פתיחת דרך שאחריה נרכשה הספינה על ידי מספר מדינות.

התאמה לחיל הים

בשנת 2004 נערכה לבקשת המספנות בחינה מחדש של התאמת השלדג לדרישות חיל הים. והוחלט על רכש ספינות שלדג במקביל לרכישת ספינות דבורה של התעשייה האווירית. אף כי מערכת ההנעה הוכיחה את עצמה היטב, לצורך יעילות התחזוקה הותקנו בספינות אלה מנועי MTU מסוג שמוכר לחיל הים. לMTU היה מערכת משולבת עם משאבות KaMeWa משוודיה. הוחלפו גם משאבות סילון. השינויים כללו גם את מערכות הדלק ומיזוג האוויר.

לצורך אחידות התפעול הותקן חימוש וציוד האלקטרוניקה זהה. גם גשר הפיקוד אורגן בצורה זהה לספינות הדבורה. ספינות אלה קיבלו במספנות את ההגדרה כסימן 3. מהירותן נמוכה מהספינות סימן 2.

רכישת הספינות לחיל הים נעשתה בשני שלבים. בשלב א' נרכשו שתי ספינות ובשלב ב' שלוש נוספות. יש הבדלים קלים ביניהן. לדוגמה בשלב א' יש 12 מ"ק דלק והזנת הדלק למנועים נעשית דרך מיכל יומי ובספינות שלב ב' הכמות גדלה ל-14 מ"ק וההזנה ישירות על ידי משאבת הדלק מהמיכלים.

תכונות

את השלדג מניעה מערכת סילוני מים ללא מדחפים בולטים מתחת לקוער. ההנעה נעשית על ידי שאיבת מים מהתחתית ופליטתם לאחור בעצמה רבה דרך מערכת נחירים. ההיגוי נעשה על ידי הפניית הסילון. יתרונות המערכת לעומת המדחפים המסורתיים הם זריזות התמרון והיכולת להגיע לטווחים מאד קרובים לחוף מבלי לחשוש מפגיעה של המדחפים בקרקעית או במכשולים אחרים כגון חבלים, רשתות דיג, מצופים קטנים וכדומה.

חימוש הספינה נעשה בהתאם לדרישות הלקוח. מספנות ישראל הינה הקבלן הראשי ומשלבת מערכות מתוצרת רפאל, התעשייה האווירית ואמצעי לחימה מחו"ל. בכל הדגמים מותקנת בחרטום הספינה מערכת ירי אוטומטית בבקרה ושליטה מרכזית. המערכת יכולה לעקוב אחר מטרות בלילה ולפתוח באש מדויקת תוך ניצול מלוא הטווח של התותחים. אין אנשים מחוץ למבנה. הירי מתבצע תוך כדי תנועה במהירות גבוהה גם במזג אוויר סוער.

החימוש הרגיל כולל מערכת טייפון עם תותח מיוצב 25 מ"מ, 2 מקלעי מאג 7.62 מ"מ ופצצות עומק.

לאחרונה החלו השלדגים להצטייד גם בטילי Spike תוצרת רפאל - מערכות לחימה מתקדמות. ובעמותים מול חמאס ברצועת עזה נעשה בהם שימוש לירי מהים אל החוף.[5]

חיקוי לשלדג בתוצרת חוץ

חיל הים של סרי לנקה לקח חלק פעיל במלחמת האזרחים במדינה, כנגד המורדים הטמיליים. כדי להתמודד עם סירות נשק מהירות וסירות נפץ המופעלות על ידי מתאבדים הצטייד בכמות גדולה של ספינות תקיפה מהירות. בנוסף לספינות שרכש מהתעשייה האווירית ומספנות ישראל החל לייצר בסרי לנקה ספינות העתק לשלדג הנקראות Ultra Fast Attack Craft וגם דגם קולומבו.

חיל הים של סרי לנקה מקנה חשיבות רבה למהירות הקובעת את הקרב. בדגם קולומבו סימן 3 צוידו הספינות במדחפי שטח ארנסון דרייב כמו בספינות הסופר דבורה שרכש בתעשייה האווירית. הנעתן נעשית בשני מנועי DEUTZ כ"א 4570 כח סוס ומקנה להם מהירות של 54 קשר.

מדינות משתמשות

תפוצת ספינות השלדג

להלן התצורות השונות של ספינות הבט"ש לפי סדר בנייתן במספנות ישראל. החימוש וכמות הצוות משתנים לפי אפיון המשתמשים השונים.

שנה ודגם דחי אורך הנעה מהירות כמות ומשתמש
1990 אבטיפוס 50 טון 25 מטר 2 משאבות סילון ריבה קלזוני ו-2 מנועי MWM בהספק 2500 כ"ס כ"א 52 קשר בודד שנמכר אחר כך לחו"ל
1991 שלדג סימן 2 58 טון 25 מטר 2 משאבות סילון ריבה קלזוני ו-2 מנועי MWM בהספק 2500 כ"ס כ"א 45 קשר שבע ספינות צי סרי לנקה,
2009 שלדג סימן 2 58 טון 25 מטר 2 משאבות סילון מכוון ריבה קלזוני ו-2 מנועי MWM בהספק 2500 כ"ס כ"א 45 קשר חמש ספינות צי ניגריה,
1996 קולומבו 1 ו-2 52-56 טון 25 מטר 2 משאבות סילון מכוון Kamewa ו-2 מנועי MTU כ"א 1630 כ"ס 45 קשר 4 צי סרי לנקה ו-2 למשמר החופים של האיים המלדיביים.[9]
ספטמבר 2012 שלדג סימן 2 58 טון 25 מטר 2 משאבות סילון מכוון ריבה קלזוני ו-2 מנועי MWM בהספק 2500 כ"ס 45 קשר שתי ספינות צי גינאה המשוונית
שלדג סימן 2 58 טון 25 מטר 2 משאבות סילון מכוון ריבה קלזוני ו-2 מנועי MWM בהספק 2500 כ"ס כ"א 45 קשר ספינה אחת למשטרת הנמל והחופים של קפריסין.
2004 - שלדג סימן 3 70 טון 27 מטר 2 משאבות סילון מכוון Kamewa ו-2 מנועי MTU בהספק 2040 כ"ס כל אחד 43 קשר 5 ספינות לחיל הים הישראלי
קולומבו 3 52-56 טון 25 מטר 2 מדחפי שטח ארנסון-דרייב ו-2 מנועי DEUTZ בהספק 4570 כ"ס כ"א 53 קשר צי סרי לנקה
2011 שלדג סימן 4 64 טון 27 מטר 2 משאבות סילון מכוון Kamewa ו-2 מנועי MTU כ"א 1630 כ"ס 43 קשר 3 ספינות למשמר החופים הרומני.
2013 שלדג סימן 5 95 טון 33 2 משאבות סילון מכוון Kamewa ו-2 מנועי MTU כ"א כ"ס 40 קשר 6 ספינות לצי אזרבייג'ן

מזכרת

דאר ישראל הנפיק חותמת אירוע לכבוד השקת ספינת שלדג במספנות ישראל, 25/12/1989 .[10]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלדג בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ הספינה נבנתה בארצות הברית. ב 29 יוני 1986 יצא ריצ'רד ברנסון מנמל ניו יורק והגיע לבריטניה במסע שארך שלוש יממות ו-7 שעות. 29 יוני באתר הביביסי
  2. ^ מתכנן הוירג'ין אטלנטיק צ'לנג'ר היה סוני לוי מחברת Levi Boat Company
  3. ^ עורך רומח מראיין את מפקד חיל הים אלוף מיכה רם, ”איננו פוסלים כל הצעה, החלטנו לבדוק בצורה יסודית ביותר את השלדג. היא תוכל להתמודד מול הדבורה על רכש עתידי.” רומח-31/נובמבר 1990.
  4. ^ גדי שכטר, ספינות דבורה ע' 20.
  5. ^ טילי ספייק של רפאל
  6. ^ http://allafrica.com/stories/200909100306.html
  7. ^ http://www.janes.com/articles/Janes-Naval-Construction-and-Retrofit-Markets/Equatorial-Guinea-Navy-Equatorial-Guinea.html | "Equatorial Guinea Navy (Equatorial Guinea), The market - Middle East and Africa"|Jane’s, retrieved 2010-04-16
  8. ^ Wertheim, Eric (2007). The Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World: Their Ships, Aircraft, and Systems. Naval Institute Press. מסת"ב 978-1-59114-955-2.
  9. ^ שתי הספינות שסופקו למשמר החופים של האיים המלדיביים בעלי מהירות נמוכה יותר וללא חימוש.
  10. ^ חותמת אירוע השקת ספינת שלדג באתר התאחדות בולאי ישראל, 25/12/1989.