שכחת
שם מלא | שכחת, או שבחת, או שבחה או שכחת ברי |
---|---|
אב | רבי חנינא (לפי חלק מהדעות) |
שכחת (בחלק מכתבי היד: שבחת או שבחה) הוא אישיות שנזכרת פעמיים בתלמוד וכנראה שמדובר בשני אישים שונים, מדברי האריז"ל עולה שאחד מהם היה אמורא. ישנם טוענים שמדובר באיש אחד ושמו היה שכחת ברי,
אזכורו בתלמוד
שכחת מוזכר בשני מקומות בתלמוד:
- רבי חנינא (ולגרסה אחרת: רבינא[1]) העיד עליו שנפטר לפני שהגיע זמנו להפטר כיון שתלש תאנה מן העץ לפני שהבשילה לגמרי ובכך עבר על איסור בל תשחית[2].
- מוזכר בעניין עדות על יורש שהוא הבכור ולכן הוא צריך ליטול פי שניים בירושה: אחד בא לפני רבי חנינא להעיד על אחד מן היורשים שהוא הבכור, וראייתו שכאשר היו אנשים באים אצל אביו היה אומר להם לכו אל 'שכחת' בני שבכור הוא ורוקו מרפא[3].
שמו וזיהויו
בשני המקומות שנזכר בתלמוד הוא נזכר כ'שכחת ברי'. לדעת רוב הפרשנים 'ברי' פירושו 'בני' בארמית, ומכיוון ששני אנשים שונים מדברים על שכחת ברי (בני), הרי שמדובר בשני אנשים שונים.
כך בעובדה המובאת בתלמוד שרבי חנינא שהעיד על שכחת ברי, פירש רבינו גרשום ששכחת היה שמו של בנו של רבי חנינא[4].
בעניין העדות על בן המת היורש, פירש הרשב"ם ששכחת היה בנו של המת. הוא אף מציין שהיו שני אנשים בשם שכחת, אחד בנו של רבי חנינא, ואחד היורש הבכור בן המת[5].
לעומת זאת מפירושו של רש"י שמפרש: "שכחת ברי- כך שמו"[6] הבינו כמה מפרשים שכוונתו ש'שכחת ברי' היה שמו ולא ש'ברי' משמעותה בני, ולכן בשני המקומות מדובר באותו אדם[7]. ה"סדר הדורות" מוכיח פירוש זה מכך שבלשון התלמוד לא נפוץ הביטוי 'ברי' אלא 'בני', אך כאן מוזכר הביטוי בשני מקומות נפרדים[1]. יש אף שטענו שבנו של רבי חנינא ודאי היה יודע על איסור בל תשחית ולא היה נכשל בו[8].
דמותו
היעב"ץ[9] כותב שמהעובדה שמת משום שקצץ תאנה לפני הזמן ניתן ללמוד שהיה צדיק ולא חטא באף חטא אחר, ו"הקדוש ברוך הוא מדקדק עם צדיקים כחוט השערה"[10].
כמו כן האריז"ל מחשיב את שכחת בנו של רבינא בין האמוראים וכותב עליו שהיה "במעלה מאוד גדולה"[11].
לקריאה נוספת
- רבי יחיאל הלפרין, הערך "שכחת בריה דרבי חנינא, סדר הדורות - חלק ב, באתר היברובוקס
- רבי אהרן הימן, "שכחת", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, באתר ויקיטקסט
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 רבי יחיאל הלפרין, סדר הדורות - חלק ב, באתר היברובוקס ערך שכחת בריה דרבי חנינא.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף צ"א עמוד ב'; תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף כ"ו עמוד א'.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף קכ"ו עמוד ב'.
- ^ רבינו גרשם, מסכת בבא בתרא, דף כ"ו עמוד א', ד"ה שכחת ברי. וראו: בשו"ת דברי חיים ח"ב יו"ד סי' נז. ובערוך לנר על מסכת סוכה דף כט. ד"ה בשביל. כתבו שרבי חנינא עצמו הוא שקצץ את עץ התאנה, וכעונש נסתלק בנו קודם זמנו.
- ^ רשב"ם, מסכת בבא בתרא, דף כ"ו עמוד א', ד"ה שכחת ברי
- ^ רש"י, מסכת בבא בתרא, דף כ"ו עמוד א', ד"ה שכחת ברי.
- ^ רבי יחיאל הלפרין, סדר הדורות - חלק ב ערך שכחת בריה דרבי חנינא; רבי חיים שמעון דב זיווב, שבעים תמרים סימן ז'; רבי אהרן האלברשטאם, מוצל מהאש; רבי יהודה לייב סגל, קול יהודה;רבי שאול רוזנברג, חמדת שאול; רבי ראובן מרגליות, לחקר שמות וכינויים בתלמוד בהערות.
- ^ עץ יוסף על העין יעקב בבבא בתרא דף כו. הוא מביא טענה זו בשם יש אומרים אך הוא עצמו שולל פירוש זה; רבי יהודה לייב סגל, קול יהודה
- ^ שאילת יעב"ץ חלק א', סימן ע"ו.
- ^ ראו תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף נ' עמוד א'.
- ^ שער הגלגולים הקדמה ל"ו.