שיתוף פעולה של מתחרים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שיתוף פעולה של מתחרים הוא מצב שבו מתקיים, בתחומים מסוימים, שיתוף פעולה בין גופים שהיחס הבסיסי ביניהם הוא יחס של תחרות. בעקבות המושג האנגלי לתיאור מצב זה, Coopetition (הלחם של cooperative competition), הוצעו המושגים העבריים שיתופרות (או שיתוחרות וכן תחרושיתוף) - הלחם של שיתוף ותחרות. יצירת המושג coopetition מיוחסת לריימונד נורדה, שעמד בראש חברת "נובל", אך יש גם טוענים אחרים ליצירת מושג זה.

שיתוף פעולה בין פירמות בשוק עלול לעלות כדי קרטל וככה הוא יהווה הפרה של חוק ההגבלים העסקיים, אך שיתופיות קיימת, ללא מגבלה חוקית, בשוק תחרותי.

דוגמה לשיתוף פעולה תוך כדי תחרות, לשם שיפור השירות ללקוח: בראשית ימיהם של הכספומטים בישראל, היה הלקוח יכול למשוך מזומנים רק ברשת הבנקאית שאליה השתייך, במכשירים שבסניפי הרשת. לקוח של בנק הפועלים, למשל, לא היה יכול למשוך מזומנים במכשיר של בנק לאומי. כעבור שנים אחדות, הוקמה חברת ש.ב.א. (שירותי בנקאות אוטומטיים), המשותפת לכל הבנקים בישראל, שהציבה מכשירים במקומות ציבוריים ששירתו את לקוחות כל הבנקים, ולאחר מכן הסכימו הבנקים לשפר את השירות ללקוחותיהם, ולאפשר לכל לקוח להשתמש בכל המכשירים בישראל.
המגמה בשנים האחרונות היא לעבור מתפיסת תחרות כיוצרת חדשנות לתפיסה של שיתוף פעולה כיוצר חדשנות.[1]

סוגי שיתופי פעולה בין מתחרים

ניתן לסווג את שיתופי הפעולה בין מתחרים לשלושה סוגים.[2]

  • שיתוף פעולה כאשר כל חברה בנישה אחרת

במקרה זה החפיפה בין פלחי שוק משותפים לשתי החברות היא בתחום מצומצם.

  • שיתוף פעולה בין חברות מתחרות על מנת להגדיל יחד את המשאבים

במקרה זה החפיפה בין מוצרי או שירותי החברות גדולה. פעילותם המשותפת מאפשרת הגדלת נפח השוק או שמירה על רמת מחירים או חיסכון בעלייה בהוצאות כמו שכר עובדים.

  • שיתוף פעולה בין חברות מתחרות כנגד חברה שלישית

למשל: שתי חברות קטנות המתחרות ביניהן, המשתפות פעולה על מנת להתחרות בחברה גדולה.

לקריאה נוספת

  • Adam Brandenburger, Barry Nalebuff, Co-Opetition : A Revolution Mindset That Combines Competition and Cooperation

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

27095176שיתוף פעולה של מתחרים