מכלולאים פעילים הפיסקה המדברת על גלות י' השבטים לקוחה מדברי חוקרים - נגד פשטי הכתובים, זכורני שבספר מרגליות הים על סנהדרין [נראה לי שבסוף הספר] דן בענין, אודה למי שיוכל לשלוח לי צילום או לשכתב בעצמו.
שיחה:שבטי ישראל/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
האמת שאין לי הכרות מעמיקה עם הנושא הזה. אשמח שתפרט לי מה מתוך הקטע סותר את הכתובים. באופן ככלי- באוצר המדרשים יש כמה מדרשים שמרחיבים על אופן ההגליה והפעימות. (בעמוד 433 ובעמוד 384)
המחקרים שרק האליטות הוגלו ורוב העם נשארו
אהה אז זה וודאי לא כך. אוצר המדרשים שציינתי לעייל מוסבר ממש יפה מתי הוגלה כל שבט. רוצה לערוך?
הנקודה היא שאי אפשר למחוק לגמרי את המחקרים האלו, ולכן אני מחפש את מרגליות הים שזכורני שמיישב אותם עם הפסוקים.
נראה לי בשלב ראשון כדאי להוסיף את המקורות התורניים (ולא למחוק את המחקרים). אם נשיג את החומר - נערוך שוב. מה דעתך?
שלילית.
ע"פ רוב זה מה שעושים, מביאים חומר - ואז מוחקים. ואגב הערך עשרת השבטים הוא יותר מורחב, אם מטפלים אולי שווה לטפל בשניהם.
יסוד המשנה ועריכתה פרק ה סימן טז ומביאו שנית במרגליות הים סנהדרין לו, א.
ממש התאכזבתי ממנו. מה למעשה?
הוספתי אותו בהערה. כיון שהמחקר לא סותר את המקורות אלא נותן להם פרשנות שונה מהמקובל אין צורך להסיר אלא לסייג, ראה גם כאן.
ובעיניך זה שהרב מרגליות מצטט את זה נותן לזה הכשר? הרי ברור שזה לגמרי לא מה שכתוב במקרא! וההמשך של התיאוריה הזו הוא שהשומרונים הם צאצאי עשרת השבטים!
אל תראה את המכלול כנותן הכשר. המכלול מספק פילטר מסוים לויקיפדיה. האחריות מה לקבל מן הדעות המובאות בו היא בסופו של דבר של הקורא.
נכון, ולמרות זאת אילולא שהרב מרגליות היה מצטט את הדעה הזו לא היית משאיר אותה, הלא כן?
בעייני זה אומר שסברת החוקרים היא לא 'טרייף', אבל עדין לא נותן הכשר... הוא רק נותן לגיטימציה לחשוב כך.
כאמור בערך גם במקרא ובחז"ל יש עדות להיוותרותם של חלק מעשרת השבטים בארץ לאחר מכן, דבר הנתמך על ידי הממצאים הארכיאולוגיים. מאידך גם במקורות החיצוניים אין עדות על מספר האחוזים הכולל של העם שהוגלה, כך שהפער ניתן ליישוב גם אם בדוחק. בנוגע לפשטות הכתוב בספר מלכים של הגלייה כללית צריך לזכור שמטרת הנביא היא לא כתיבה היסטורית אלא הנחלת מסר.
מה שכתבת זו מריחה [מה המסר בדיוק אם רק מיעוט מהעם גלו? ומה פירוש הפסוק "ויגל את ישראל אשורה"? רק מיעוט קטן?], אבל מכיון שאני מניח שויכוח לא ישנה את דעתך, אוותר עליו.
כדאי לקרוא את דברי ריא"ה, דורות הראשונים - תקופת המקרא, פרק ד על לשון ההכללה בנביאים לשם תוכחת.
במחכ"ת, ההשוואה בין הסיפור ההיסטורי לבין תוכחות - היא עלבון לאינטלגנציה, ומלבד זאת די סביר להניח שריא"ה היה הראשון שהיה יוצא נגד העמדה המחקרית בעניין גלות י' השבטים...
אין לראות את דף זה כערך אנציקלופדי. נא הימנעו מעריכה בו לפני שכתובו על בסיס הגרסה המקורית.
ואי אפשר להשאיר את המשפט הזה:"שבטי ישראל או בני ישראל הוא כינוי לעם ישראל בימי קדם בזמן שהוא עדיין היה מורכב משנים עשר שבטים נפרדים." זה שקר, כל השבטים הם בני יעקב אבינו והם עם אחד בדיוק כמו שהיום אנו עם אחד למרות כל החוגים השונים. זה נראה לי לקוח ממחקרים כפרניים שנח להם יותר לטעון שעם ישראל נעשה מכמה קבוצות שהתאגדו (עפ"ל) באיזה שהוא מקרה. ולא שהיו עם אחד מתחילה כמו שידוע לנו.
עכשיו אתה יכול לשכתב, תודה ובהצלחה.
למה א"א לערוך
למשל
למעט בנימין, שמקבל את שמו מיעקב ללא הסבר ע"כ
לא מיעקב רק מהמילדת
ורחל מתה
אין נושאים ישנים יותר