שיחה:רב דוד בן זכאי/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אפרון (שיחהתרומות)
כיכר הלקש (שיחהתרומות)

לפי מה שאני ראיתי בערך כל ההתייחסות היא לפסק שלו ולסמיכת תלמידו

אפרון (שיחהתרומות)

בערך של רס"ג (כמדומני) נראה שהוא טען שהיה שם שוחד.

בכל אופן אני לא מכיר את תקופת הגאונים, ייתכן שזה היתה סמכות שיפוטית, נראה לי הוכחה לא חזקה.

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

גם אם היה שוחד אבל לי אף אחד לא נתן שוחד

אפרון (שיחהתרומות)

אבל לאולמרט נתנו וזה לא הפך אותו לרב...

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

לביבי נתנו וזה הפך אותו לאדמו"ר של הגוש

אבל כתוב פה שהוא סמך תלמידים

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

תפקיד הריש גלותא הוא תפקיד רבני (בגמ' מופיע שהתלמידים שהלכו לריש גלותא קיימו בזה "הקבלת פני רבו")

וזאת גם עם לא תמיד היה המשמש בתפקיד ראוי לאותה אצטלה.

כנ"ל לגבי נשוא הערך, ששימש כנשיא (תפקיד מעין ריש גלותא)

אגב, גם בערך שלנו מופיע שבאו לפניו להתדיין לדין תורה, כך שהוא שימש בדיינות, ורס"ג חלק על פסקו, לעומת רב כהן צדק שהסכים עמו.


לגבי הטענות של גאונים כלפיו, יש לזכור שהיו שורה של גאונים בצד שלו, ואני לא חושב שאנו צריכים להכריע על פי הטענות שכתבו גאונים שהיו בצד השני של המחלוקת.

הטענות לגבי המחלוקת הידועים לנו הם בעיקר מהצד השני, אך אין חולק שהגאונים שתמכו בו, היו גם הם גדולי תורה.

אפרון (שיחהתרומות)

ראהכאן היו כאלו שהיו פחות מקובלים על הגאונים, ולדון היה חלק מתפקידם...

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

יש להחליף את שם הערך, וכן את שם כל הקישורים לתואר רבי או רב

כמו כן יש לשכתב את נושא המחלוקת בין הגאונים הנמצאת בערך זה ובכל הערכים המקושרים

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‎‏‎‏, עורכי אספקלריה‎‏

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

לגבי החלפות בגוף הערך, אתה מוזמן.

לגבי שם הערך, אם המקובל הוא לקרוא לגאונים בתואר רב, אז החלפה לרבי יהיה לא מכבד. צריך לבדוק מה מקובל בגאונים אחרים.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

כתבתי את הבקשה קודם שהחליף הרב שמש מרפא את שם הערך

בהזדמנות זו אבקש להחליף את שם הערך

יצחק בן שלמה הישראלי

לגבי המחלוקת בין הגאונים המובאת בהרחבה בכמה וכמה ערכים, היא כתובה במבט חולי הרואה במחלוקת בין גדולי עולם כרדיפה אחר הכבוד וכו', וכתובה בצורה המבזה את הגאונים, ומשכך לדעתי יש לערוך בהקדם את הערכים, ואי אפשר שיהיו כתובים בצורתם הנוכחית, (אולי עדיף למחוק את הקטעים העוסקים במחלוקת עד שיבוא העורך שיכתבם כראוי)

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

איכא מאן דאמר, בדף ההוא הוא מתואר כפילוסוף מתקופת הגאונים.

שים לב שלא כל יהודי מתקופת הגאונים הוא אכן "גאון" שראוי לתואר.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

מרדכי עציון, ברור שלא כל יהודי מתקופות קודמות זכאי לתואר "רבי",

אך גם להיפך לא כל מי שמתואר בוויקיפדיה כ"פילוסוף" הרי שאינו ראשון,

לעניינינו רבי יצחק הישראלי נקרא בתואר רבי בפי רבותינו הראשונים, וכלשונו של רבינו ידעיה הפניני בתשובתו אל הרשב"א שכתב עליו בזה"ל: ומגדולי רופאי בני עמנו גם כן רבי יצחק הישראלי גם הוא יש אצלנו מחבוריו בזולת הרפואה. פי' טוב בספר יצירה בנוי כולו על שרשי הטבע ומאמר ישרצו המים בשאלה שנעשית לפניו בכוונת התורה בפסוק ההוא. ויצאה תשובתו מיוסדת על אדני הקבלה והמושכל יחד. (שו"ת הרשב"א ח"א סי' תיח)

הוא מוזכר גם כמדומני בפי הבעה"מ בר"ה, וכן בספר קורא הדורות, וכולם כמובן בתואר רבי.

אשר על כן יש להעבירו לתואר בו מכנים אותו רבותינו הראשונים.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

על רב דוד בן זכאי, ביקשתי ממישהו שיבדוק באוצה"ח, ורוב המקורות הוא מוזכר כדוד בן זכאי הנשיא, ללא תואר.

רצוי לבדוק גם לגבי יצחק הישראלי מה הכינוי הרווח, ולא להסתמך רק על מובאות בודדות.

עמנואל (שיחהתרומות)

באגרת רב שרירא וכן בשאר מקורותינו לא מוזכר דוד בן זכאי כגאון, אלא כ"ריש גלותא" או נשיא.

אפרון (שיחהתרומות)

אכן, גם ב"ספר יוחסין מאמר שלישי סדר רבנן סבוראי והגאונים" לא נראה שהיה צדיק כ"כ, נראה לי שיש להסיר את התואר.

עמנואל (שיחהתרומות)

גם אם היה צדיק, לא כל אחד מכונה "רב", וודאי שלא היה זה תפקידו העיקרי

אפרון (שיחהתרומות)

היה צדיק?

עמנואל (שיחהתרומות)

לא התייחסתי לכך. אם כי בסדר הדורות לא מאיר אותו באור חיובי.

גם האמורא "שמואל" לא נקרא בתואר "רב", כמו תלמידי חכמים רבים אחרים. בכל אופן, גדלותו בתורה או צדקותו אינם פרמטרים לכתיבת הערך עליו, כיון שאין על כך מידע, ומכיון שכך, לא נראה לי שהתואר נצרך

אפרון (שיחהתרומות)
עמנואל (שיחהתרומות)

הטקסט אכן ללא מקור, אבל חשבתי שבכך יתרכך הרושם הרע מהסיפור, כי בכל זאת ראשות גולה זו אחריות לשלום היהודים שבשליטתו.

שוב תודה

אפרון (שיחהתרומות)

בקשר לעריכה זו, בקשר לעריכה זו, מציע שתעבור על המקור שהבאתי, לדוגמא משפט כזה שדי משנה את מהות הסיפור כפי שהוא מופיע כרגע (ספר יוחסין מאמר שלישי סדר רבנן סבוראי והגאונים) שוב פעם שניה שלחו ביד זכאי בנו לכוף לר' סעדיה ואמר לו אם לא תקיימהו אכה את ראשך במנעל ".

עמנואל (שיחהתרומות)

לא חריף? בסוף הוא חזר בו מכך

אפרון (שיחהתרומות)

לתועלת המעיינים... (ספר יוחסין מאמר שלישי סדר רבנן סבוראי והגאונים) "אבל דוד בן זכאי ראש גלות לקח אורג אחד ששמו רב יום טוב והקימו, ואחר כן שלח לארץ מצרים והביא משם רב סעדיה אלפיומי (ביס"ע פיתומי) והיה לראש ישיבה במתא מחסיא שתי שנים, אח"כ היתה מריבה גדולה ומחלוקת בינו ובין דוד בן זכאי הנשיא כי ראשי גליות אלו לא היו בעלי אמת והיו קונים נשיאותם מן המלכים כמו מוכסים, והיה לדוד בן זכאי דין ונעשה לו פסק דין כרצונו ושלא כהוגן ושלחו לר' סעדיה לקיימו ולא רצה, ושוב פעם שניה שלחו ביד זכאי בנו לכוף לר' סעדיה ואמר לו אם לא תקיימהו אכה את ראשך במנעל, מיד זעפו בני הישיבה וקמו כלם כאיש אחד והכו את בן הנשיא במנעליהם הרבה והלך לאביו נכלם ונבזה, והתחזק אביו במלכות ובכת גדולה מהקהל עמו ורב סעדיה בכת אחרת מהקהל והעמידו את יאשיהו בן זכאי לראש גולה תחת דוד אחיו, ואח"כ נתחזק דוד ונתלה במלכות והסיר את אחיו ויבקש להרוג את ר' סעדיה ונחבא רב סעדיה כמו ז' שנים ובמחבואו חבר כל ספריו, ור"ס משועי יהודה היה מבני שלה בן יהודה מזרע ר' חנינא בן דוסא, והקים דוד בן זכאי רב יוסף בר רב מרדכי ואח"כ עשו שלום דוד הנשיא ורב סעדיה, ואעפ"כ לא הוסר רב יוסף ולא שב רב סעדיה לגאונותו, ורב יוסף היה גאון י"ד שנה ואח"כ מת דוד בן זכאי".

עמנואל (שיחהתרומות)

לא צריך להוסיף מילה. אפשר להוסיף את הקטע כהערת שוליים או קישור חיצוני?

אין נושאים ישנים יותר