פלאלמוני מה הסיבה להוספת נשוא הערך לקטגוריה "רבנים אורתודוקסים משנות ה'ת"ר - ה'ת"ש", בקטגוריה זו נכללים כל הרבנים האורתודוקסים שחיו בין שנת ה'ת"ר לשנת ה'ת"ש. הרב ברנדר חי רק עד ת"ש?
שיחה:רבי שלום ברנדר/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
בערך כתוב שחי עד שנת תש"ס
נו, ולכן הוא נכנס לקטגוריה של רבנים שחיו עד ת"ש?
הוא חי גם עד ת"ש, זה לא נקבע לפי שנת הפטירה.
1 רוב חייו היה אחרי ת"ש, לא מתאים לקטגוריה בין ת"ר לת"ש, 2 א"כ אפשר להכניס עוד עשרות רבנים מדורנו שנולדו לפני השואה, לפי מה נקבע מי נכנס לקטגוריה? ואם הכוונה לאלו שהיו רבנים בין ת"ר ות"ש, אז נדמה לי שצריך לשנות ל: בקטגוריה זו נכללים כל הרבנים האורתודוקסים שכיהנו כרבנים בין שנת ה'ת"ר לשנת ה'ת"ש.
מי שנולד בין עד 15 שנה לפני סוף המאה קטגרתי אותו 'גם' במאה זו. וכן מי שנפטר כמה שנים בודדות בתוך המאה מקוטגר 'גם' במאה זו. וכמו שכתב המשתמש: תהילים שהקגוריה אינה למי שפעל או כיהן במאה.
אם כבר, מה זה שהוא תמך בהכתרתו של מר"ש? הוא הרי אסר על תלמידי הישיבה לבוא לחתונה מחשש שהם יהפכו את החתונה למעמד הכתרה, ולמעשה כל הבחורים הלכו חוץ משלושה כידוע, ולא היתה שום הכתרה.
הנכון הוא שהוא לא התנגד להכתרה כשזה הגיע לפסים מעשיים, אבל בהחלט לא נתן למר"ש להנהיג אלא להיות אדמו"ר שיחלק קוגל בטיש ותו לא.
לדוגמא הוא לא הניח למר"ש לומר קביעו"ש בישיבה אלא בביתו
תמיכתו התבטאה בזה שמעת פטירת מרן מהר"א זי"ע מבעלזא הוא תמך בכל מאודו שיוכתר לאדמו"ר בבוא העת, השקיע בו את כוחו ומרצו לחנכו בדרך המסורה מדור דור.
ובבעלזא היתה אמונה בכסא, דהיינו שהיה אמונה שמי שיושב על הכסא האדמורו"ת לבית בעלזא זה דבר מקודש ואין בודקין מן המזבח ולמעלה.
ואכן בשנים הראשונות אחרי פטירת מרן זי"ע היה בו את האמונה הזאת, אבל במשך השנים עוד לפני שנהיה לאדמו"ר [כשנתיים לפנ"ז], בראותו את הלך רוחו, היצר לו מאוד הדבר שהשושלת לא תמשיך כמסורה, ומזה שהכירו אישית !!! ניסה בכל כוחו להניאו מדברים מסויימים, ובזה נשברה האמונה ולאט לאט התפוגגה, ומני אז תמך בו באופן שלא תלך החסידות והחסידים אחרי השקעה בשנים שאחר המלחמה לריק, ולכן כאשר כן הכתירוהו לאדמורו"ת תמך בו על עצם הרעיון שיהיה הנהגה, ולא עם האמונה כנ"ל, [וגם זה היה ע"פ בנין נערים סתירה, שהחליטו זאת, כאשר הרבה מזקני החסידים רצו להמתין קצת....].
אבל כאשר בשנים הראשונות ראה באבדן מולדתו, כאשר הבחורים של החסידות לקחו את ההנהגה לידים, ודחפו את זקני החסידים שלא יהינו לפתוח פיהם.
קם ועשה מעשה, התפטר מראשות הישיבה, ועבר לגור בבני ברק.
אנחנו נכנסים לויכוח שהעורכים פה במכלול לא יאהבו, אבל מי רצה להמתין?
ר' שמחהלע מונד רצה להכתיר כבר בלוויה, ור' יהושע מענדל אהרנבערג אפילו הכין קוויטל, כידוע
הוא אשר דיברתי, גם הוא אחז עולם ומלואו אחר הפטירה, וכמו שכתבתי כנ"ל.
אולי בנוגע להכתרה מיד או להמתין כמה שנים, אחז שצריך להמתין שיגדל.
אתה כתבת שאלה כוללת מי רצה להמתין, וכתבת שני שמות מתוך עשרות או מאות חסידים [איני מעוניין להיכנס לוויכוח בדיוק כמה רצו מיד וכמה רצו להמתין.... וד"ל].
והראש ישיבה גם אחז ממנו בשעתו ואפילו יותר מר' שמחהלע מונד ור' יהושע מנדל, אבל במשך השנים וכמו שכתבתי למעלה נתהפך הגלגל.
שלום רב, המכלול הוא אנציקלופדיה ולא פורום חברתי או בימת נאומים. לפיכך, דפי השיחה של הערכים משמשים לדיונים על התוכן בלבד, תוך שמירה על כללי ההתנהגות הנהוגים במכלול. שימוש לרעה בדפי השיחה עלולה להוות עילה לחסימה. באם יש לך השגות על התוכן, תוכל להוסיף את גירסתך עם סימוכין אמינים ולנסח אותו בצורה ניטרלית . יחד, נשמור על שפה מכבדת, ונתרום כולנו למען כולנו. |
כמי שיודע הוא פרש אחר שראה שההנהגה אינה ממשיכה בדרך החסידות בעלזא כפי שהיה לפנ"ז, והיות וזה מאוד כאב לו, הוא פרש.
ועל כן מה שכתוב שפרש משום שהצרו את צעדיו אינה נכון.
[לגופו של ענין בנוגע להצרת צעדיו אכן היה, אך לא משום זה פרש, זה היה תוספת].
גא"מ.
האדמו"ר הנוכחי שינה והרבה חסידים לא יכלו לסבול את זה
בעלזא חסיד חסיד בעלזא, עכשיו תפתח משתמש בשם חסיד בעלזא חסיד ותכתוב שגם אתה מצטרף...
מכלולאים פעילים, אין שום אזכור להיותו ראש 'המורדים' בבעלזא וכו'...
מי שיש ברשותו מידע, מתבקש לעדכן.
אין נושאים ישנים יותר