שיחה:רבי יעקב הכהן גדישא/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

המלקט (שיחהתרומות)

הערך היה רחוק מבישול. ספרא, שמש מרפא, לתשומת ליבכם. תיקנתי.

משכיל לאסף, אני לטובתך, לא נגדך, רק רוצה שיותר ישימו לב קודם להעברה.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

לא הבנתי את כוונתך...

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

מויחל טויבס...

המלקט (שיחהתרומות)

אני רציני איתך, אני מכבד את עריכותיך, אתה מועיל ותורם.

רק שעוד לא למדת כ"כ את הכללים, אתה רואה ששיפצתי לך, אני פשוט דואג לשלימות הערכים שהם יהיו נכתבים ונקראים כראוי.

אני מציע לך לקבל את הביקורת ולעיין אחר עריכותיי בדף הזה ולנסות להבין על מה כוונתי.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

לענ"ד עריכותיך בתוכן, אינם נכונות... רק אלו הקוסמתיות, שכל אחד שוגה בזה כדוגמת "מרוקואי"... אתה חווית את זה בעצמך לפני יומיים.

המלקט (שיחהתרומות)

לא רוצה להגזים אבל זה היה נורא. ניסוח עלוני, רחוק מאנצי'.

*לתשומ"ל לא כותבים אף פעם "התרכ"ה" כותבים ה'תרכ"ה, הה"א זה ה' אלפים.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

על מה אתה מדבר?

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

כמו כן, רוב ככל ההבהרות שביקשת נכתבו בעבר ונמחקו ע"י מפעילי המערכת...

המלקט (שיחהתרומות)

לא מובן זה שהוא לקח מהשמן שזה מעילה בהקדש, ע"כ לא מובן למה דווקא מס' מעילה.

ומה הנפק"מ בין התקפות וקוצר נשימה. זה משהו אחד. תנסח לאחד.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

מצויין, עוד פעם קוסמתיקה, בזה אינני מבין. אתה מוזמן לתקן בערך זה וכמובן גם בערכים שלך.

ספרא (שיחהתרומות)

הערך היה בשל, ומשכיל לאסף ממש קלקל.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

מה "ממש" קלקלתי אם אפשר לשאול?

אגב זה הועבר לערכים לפני התיקונים האחרונים שלכם. לענ"ד אתם קלקלתם

ספרא (שיחהתרומות)

טעיתי. לא בערך זה.

הערך די בסדר. למעט הפסקה דלמטה.

המלקט (שיחהתרומות)

ספרא הערך היה בסדר קודם לעריכותיי? תבדוק שוב את העריכה שלי.

ספרא (שיחהתרומות)

הערך היה סביר גם לפני זה, והוא נותר גם עכשיו כזה.

דרוש כאן עוד שכתוב קטן, אבל לא חייב.

המלקט (שיחהתרומות)

לדעתי היה ממש לא סביר. הוא כתב תאריך לידה בתוך הערך על אף שנכתב בפתיח.

כמה דוגמאות:

בילדותו למד אצל רבי דוד הכהן גישא מראשי הישיבות בג'רבה, ואחר כך עבר ללמוד בישיבתו של [[רבי סאסי מעתוק הכהן יהונתן]]. בבחרותו למד עם [[רבי משה זקן מאזוז]] שנהיה לאב

נשא את בתו של הדיין [[רבי רחמים חדאד]], לימים

בין אלה שלמדו אצלו אז היה [[רבי כלפון משה הכהן]], לימים א

לא היו לו ילדים מאשתו הראשונה, ועל כן נשא במקביל אישה שניה ש

ובכלל בכל הערכים הוא כותב התרכה וכדו' במקום ה'תרכ"ה.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

זה שינויים קוסמתיים כמו

"מרוקואי"

ספרא (שיחהתרומות)

זה עריכות ניסוחיות, חלקן - החליפו נוסח טוב, בנוסח טוב אחר.

המלקט (שיחהתרומות)

לא הבנתי מה זה 'חלקן' מה לא הוחלף לנוסח טוב?

ספרא (שיחהתרומות)

לא היו לו ילדים מאשתו הראשונה.

המשפט היה תקין. המשפט שהחלפת לא תקין.

המלקט (שיחהתרומות)

המשפט לא היה תקין, אולי לא הוחלף לתקין יותר, אבל זה ממש לא תקין. "לא היו לו ילדים מאשתו הראשונה" לא נשמע נוסח טוב.

ספרא (שיחהתרומות)

"לא היו לו ילדים מאשתו הראשונה" נוסח מצוין.

המלקט (שיחהתרומות)

"מאשתו הראשונה לא היו לו ילדים, לכן נישא במקביל לאישה שילדה לו בת אחת בחייו ובן שנולד כמה חודשים אחרי פטירתו".

זה בסדר? לי זה לא קורץ.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

כן זה בסדר...

המלקט (שיחהתרומות)

שאלתי את ספרא

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

התכוונתי שזה מה שהוא התכוון

המלקט (שיחהתרומות)

אין בעיה

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

ראיתי כעת מה ששינית "לא ילד,, זה לא שייך בכלל.

המלקט (שיחהתרומות)

יש לך נוסח יותר טוב?

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

הנוסח שהיה. כפי שכתב ספרא

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

לא מסכים איתך

שמש מרפא (שיחהתרומות)

חברים, הדיון כאן מיותר. ניסוח זה לא תמיד מדע מדוייק, ולעיתים יש שני ניסוחים ששניהם טובים. באופן כללי אוכל לומר שלמעט "נהיה לאב"ד" שעדיף להחליף ב"הפך לאב"ד", לא ראיתי כאן בעיות של ממש בקטע שצוטט לעיל.

המלקט (שיחהתרומות)

אני בכל אופן אומר שהיה כמה בעיות ניסוח, אבל חבל באמת על הויכוח.

בעניין מאבקו באליאנס

17
משכיל לאסף (שיחהתרומות)

שמש מרפא מחק את הקטע משום שהוא "לא רואה עניין בתיאור הפרטני הזה" כלשונו.

להלן ההסבר:

א. המלחמה באליאנס בג'רבא היא מאורע חשוב ביותר, משום שרק בגלל זה ג'רבא היתה שונה בציביונה הרוחני מכל יהדות צפון אפריקא - כפי שמוזכר בכל ספר שעוסק בזה.

ב. כל מי שעסק בתולדות חייו של רבי יעקב הכהן גדישא, ואפילו מי שרק פגש בו פגישה קצרה כדוגמת - פרופסור נחום סלושץ מציין עליו בעיקר את העובדה הזו שבזכותו נמנעה כניסת האליאנס לג'רבא.

ג. המאורע עצמו טעון ביאור, משום שרבי יעקב לא כיהן אז כראב"ד, אז לא שייך לכתוב שהוא מנע וכו' כגרסת שמש מרפא,שא נשמע שהוא היה בעל הסמכות וזה לא מדוייק. , לכן יש לציין שהוא יזם, וזה נעשה בשיתוף עם הראב"ד ונשיא הקהילה. אחרת זה חוסר דיוק הסטורי.

לכן אני מרחיב את הניסוח

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

הרחבתי את הניסוח - אבל צימצמתי את הגירסא הקודמת, כך שהתחשבתי בעריכת שמש מרפא.

ספרא (שיחהתרומות)

משפט כמו "מכיוון שהראב"ד רבי סאסי הכהן יהונתן היה חולה (כחדשיים לפני פטירתו)" הוא היגד מיותר.

כאן לא ספר סיפורים, והמכלול לא אמור לספק את כל הדיוקים ההיסטוריים. בכל העולם היהודי נהוג, שאם המנהיג חולה ולא פעיל, הסמכות נמצאת בידי משנהו, והוא נחשב בעל סמכות גם ללא התואר הנלווה.

המכלול, כאנציקלופדיה, אמור לכתוב קווים כלליים על האיש ופעלו, בלי להסתבך. כל סיבוך מעלה צורך למחוק את כל הקטע. שכן זה מכביד על הקוראים.

עוד משהו, כשאתה כותב מקורות, נא להצטמצם לאופן המופיע בהמכלול:ביבליוגרפיה.

למשל, במקום:

ראה בהרחבה בספר '''מגדולי ישראל''' חלק ב' לרבי מאיר מאזוז, במאמר על רבי רחמים מאזוז ובמאמרו של הרב אדיר כהן יהונתן על תולדות רבי סאסי הכהן יהונתן, שנדפס בתחילת ספר "ברכת ה'", ובספר "זרע דוד" מהדורה חדשה עמוד רמ"ו. רבי בוגיד סעדון בפתיחה לספר "חיי יעקב" ועוד.

ניתן לכתוב:

ראו: רבי מאיר מאזוז, '''מגדולי ישראל''', חלק ב' (עמוד?); הרב אדיר כהן יהונתן, '''תולדות רבי סאסי הכהן יהונתן''', בתוך "זרע דוד" מהדורה חדשה (שנה?) עמ' רמו; רבי בוגיד סעדון, '''חיי יעקב''', בפתיחה (עמוד?)

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

העניין שהוא לא היה בעל הסמכות. הוא רק נפגש איתו ולא הסכים, אבל אח"כ היה צריך ללכת לרבי סאסי לקבל אישור

ספרא (שיחהתרומות)

האישור לא מעלה ולא מוריד. אם הוא נאבק והשפיע וכו', המבצע נקרא על שמו. ולא על שם הראב"ד.

אם זה לא נקרא על שמו - יש למחוק את כל הסיפור מהערך.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

זה נקרא על שם שניהם. כי לא היה פה רק אישור, הראב"ד גם היה מעורב - במכתבים ששלח, כמתואר בערכו.

ספרא (שיחהתרומות)

אם כן - יש להסיר מערך זה.

מהמתואר בערך נראה שהראב"ד חתם, לא שלח. אחרים שלחו.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

לא הבנתי למה.... הוא עשה את זה בשיתוף איתו, לכל אחד מהם יש חלק וזה בלא זה לא היה קורה. נא הסבר את דבריך "אם כן" וכו'...

כמו כן בערך שם כתוב שהראב"ד שלח.

ספרא (שיחהתרומות)

כי בערך כותבים דברים שנשוא הערך פעל ועשה. אם הוא לא שחקן מרכזי, כי אם משני, אין צורך להזכיר זאת.

אם הוא כן שחקן מרכזי - אין צורך להזכיר את השחקנים המשניים. ואם שניהם מרכזיים באותה מידה - אין צורך להזכיר את הנסיבות שהובילו לכך שהוא עשה ולא הוא. זה טריוויאלי ולא אנצי'.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

שניהם מרכזיים. כך אני מבין את ההסטוריה.

ואני חושב שיש לדייק בפרטים. אינני מבין מדוע הנך חושב שאין צורך בכך. זה הסבר לנסיבות. לדעתי זה מצויין.

ספרא (שיחהתרומות)

זה מיותר ומכביד על הקוראים.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

לדעתי זה לא מיותר, ומכיוון שמדובר בחצי משפט זה גם לא מכביד. אינני מבין למה זה כ"כ חשוב לך. לדעתי זה פרט מאוד קריטי.

ספרא (שיחהתרומות)

זה כן מכביד, מכיון שזה לא משפיע על מהות הסיפור. זה פרט ממש לא קריטי.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

לדעתך. אינני מבין מדוע זה נוגד את הכללים באופן מובהק. מותר לחשוב אחרת ממך בנושא זה?

ספרא (שיחהתרומות)

כמו כל הוויכוחים במכלול, זכותך לחשוב באופן אחר. אבל אינך יכול לכתוב משהו במרחב הערכים שלא מקובל על עורך אחר.

אם לדעתך זה ממש קריטי, תוכל להזמין חוות דעת של עורכים אחרים, ואם לא נצליח להגיע לעמק השווה - נוכל לנהל על כך הצבעת מחלוקת.

משכיל לאסף (שיחהתרומות)

מצויין

המלקט (שיחהתרומות)

אני לא מבין את ה ( ) שם. למה זה שהקים בית ספר זה ב ( )? כל המשפט שם לא מנוסח כדבעי

אין נושאים ישנים יותר