שיחה:רבי דוד וינגרטן
תגובה אחרונה: לפני חודשיים מאת המלקט בנושא ניסוח?
רישאש
ייתכן ומדובר ברוסוש (ראשאש) שליד ביאלה פודולסק, בויקיפדיה האנגלית: Rossosz,_Biała_County. הגדה של פסח (שיחה) 21:59, 7 באוגוסט 2024 (IDT)
- @קהת, @ספרא? הגדה של פסח (שיחה) 01:06, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ייתכן, או שזה רוסוש (אנ') שבמחוז לנצ'נה (אנ'). ספרא - שיחה 02:08, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ברוסוש על יד ביאלה הייתה קהילה יהודית, ("Rossosz", באתר השטעטל הווירטואלי, וכאן (כנראה מתוך פנקס הקהילות)), ובית החיים (ROSSOSZ: Lubelskie, באתר International Jewish Cemetery Project). מה לגבי רוסוש שליד לנצ'נה (הערך בויקיאנגליש חסום לי)? הגדה של פסח (שיחה) 03:13, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ויש גם מצבת זיכרון. באקסלים של הקהילות בשואה מופיעה רק רוסוש במחוז ביאלה. הגדה של פסח (שיחה) 09:57, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- אני לא יודע. משער שקהילות יהודיות היו בכל רחבי פרובינציית לובלין. קשה לכתוב אנציקלופדיה על פי השערות. ספרא - שיחה 12:28, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ההגיון אכן נותן שמדובר בעיר שליד ביאלה, אבל גם אני מצטרף לעמדה שלא ניתן לקבוע בכך מסמרות. קהת שיקופיצקי (שיחה) 10:29, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- מעיון בתמונות לווין של גוגל מאפס, הכפר על יד לנצ'נה הוא קטנטן ולפי ספירה ידנית של המשקים הוא לא עובר עשרים בתי אב. וקשה להאמין שהוא החזיק קהילה יהודית עם רב. אבל אולי הוא הצטמצם עם השנים. הגדה של פסח (שיחה) 11:07, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- אם מדובר בכפר אז כנראה באמת שזה לא זה, כי יהודי פולין לא חיו בכפרים בדרך כלל. קהת שיקופיצקי (שיחה) 11:14, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- ההבדל הוא בגודל או בסגנון של היישוב (כתבתי כפר ללא כוונה מיוחדת)? הגדה של פסח (שיחה) 11:18, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- בסגנון. אבל ישוב כזה קטן תמיד היה כפר. קהת שיקופיצקי (שיחה) 11:40, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- יש מקום להניח שאולי העיירה הצטמצמה עד שנשאר ממנה כפר? הגדה של פסח (שיחה) 20:25, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- אישית אני משוכנע שזה לא הגיוני וברור לי שהכוונה לעיר הסמוכה לביאלה, אבל אני מסופק אם ניתן לכתוב על סמך זה. קהת שיקופיצקי (שיחה) 21:55, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- יש מקום להניח שאולי העיירה הצטמצמה עד שנשאר ממנה כפר? הגדה של פסח (שיחה) 20:25, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- בסגנון. אבל ישוב כזה קטן תמיד היה כפר. קהת שיקופיצקי (שיחה) 11:40, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- ההבדל הוא בגודל או בסגנון של היישוב (כתבתי כפר ללא כוונה מיוחדת)? הגדה של פסח (שיחה) 11:18, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- אם מדובר בכפר אז כנראה באמת שזה לא זה, כי יהודי פולין לא חיו בכפרים בדרך כלל. קהת שיקופיצקי (שיחה) 11:14, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- מעיון בתמונות לווין של גוגל מאפס, הכפר על יד לנצ'נה הוא קטנטן ולפי ספירה ידנית של המשקים הוא לא עובר עשרים בתי אב. וקשה להאמין שהוא החזיק קהילה יהודית עם רב. אבל אולי הוא הצטמצם עם השנים. הגדה של פסח (שיחה) 11:07, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- ההגיון אכן נותן שמדובר בעיר שליד ביאלה, אבל גם אני מצטרף לעמדה שלא ניתן לקבוע בכך מסמרות. קהת שיקופיצקי (שיחה) 10:29, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- אני לא יודע. משער שקהילות יהודיות היו בכל רחבי פרובינציית לובלין. קשה לכתוב אנציקלופדיה על פי השערות. ספרא - שיחה 12:28, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ויש גם מצבת זיכרון. באקסלים של הקהילות בשואה מופיעה רק רוסוש במחוז ביאלה. הגדה של פסח (שיחה) 09:57, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ברוסוש על יד ביאלה הייתה קהילה יהודית, ("Rossosz", באתר השטעטל הווירטואלי, וכאן (כנראה מתוך פנקס הקהילות)), ובית החיים (ROSSOSZ: Lubelskie, באתר International Jewish Cemetery Project). מה לגבי רוסוש שליד לנצ'נה (הערך בויקיאנגליש חסום לי)? הגדה של פסח (שיחה) 03:13, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
- ייתכן, או שזה רוסוש (אנ') שבמחוז לנצ'נה (אנ'). ספרא - שיחה 02:08, 8 באוגוסט 2024 (IDT)
אכתוב כאן לזכרון, כי מדובר באותה רישאש בה הייתה חתונתו של רבי אברהם מפוריסוב ובה גר לאחר נישואיו סמוך על שולחן חותנו. לפי המסופר על הרקע לנישואיו הרי שמדובר בעיירה מתנגדית שכמעט ולא היו בה חסידים. אולי הפרט הזה יוכל לפתור את העניין. הגדה של פסח (שיחה) 23:08, 11 באוגוסט 2024 (IDT)
- מבחינתי ללא ספק מדובר בעיר שליד ביאלה, כי זה היה האזור היחיד בפולין שבו היה ריכוז גדול של מתנגדים, בשל היותו אזור גבול שאף השתייך בעבר לליטא. מכל מקום כעת אני סבור שדי בכך שלא ידוע על קהילה יהודית בעיר השניה, ושמדובר בסך הכול בכפרון בן עשרים בתים, כדי לקבוע ולכתוב שמדובר בעיר הסמוכה לביאלה. קהת שיקופיצקי (שיחה) 00:36, 12 באוגוסט 2024 (IDT)
- נפלא, להחמיא לך זה כבר נדוש... צריך אישור מספרא שהתנגד בתחילת הדיון.
אגב, רב חסיד בעיירה מתנגדית זה חידוש? הגדה של פסח (שיחה) 00:44, 12 באוגוסט 2024 (IDT)- זה יהיה חטא אנציקלופדי לציין זאת בסתמא, כמחקר מקורי טהור. אפשר לציין את העובדות היבשות, שהוא היה רב ברישאש, ללא קישור פנימי מזוהה, ובהערה לכתוב את 2 האפשרויות, ואת העובדה שציינתם, כך שהקורא יוכל להסיק לבד את מסקנותיו. ספרא - שיחה 00:47, 12 באוגוסט 2024 (IDT)
- אם זה היה בליטא או שזה היה רב אחר זה היה חידוש גדול, אבל אני מניח שכאן המקרה קצת חריג, גם בשל אופי העיירה הקטנה, היותה חלק מפולין החסידית ברובה והיותו בנו של רב מתנגד ידוע. קהת שיקופיצקי (שיחה) 00:51, 12 באוגוסט 2024 (IDT)
- זה יהיה חטא אנציקלופדי לציין זאת בסתמא, כמחקר מקורי טהור. אפשר לציין את העובדות היבשות, שהוא היה רב ברישאש, ללא קישור פנימי מזוהה, ובהערה לכתוב את 2 האפשרויות, ואת העובדה שציינתם, כך שהקורא יוכל להסיק לבד את מסקנותיו. ספרא - שיחה 00:47, 12 באוגוסט 2024 (IDT)
- נפלא, להחמיא לך זה כבר נדוש... צריך אישור מספרא שהתנגד בתחילת הדיון.
ניסוח?
בקשר לעריכה זו, "היה ברצונו" נראה לך ניסוח אנציקלופדי? אולי עדיף לכתוב "עלה ברצונו הפשוט"...
"מהחסידים המפורסמים שבירושלים" הש לא נוסח אנציקלופדי.
"היה מבסס"? למה לא ביסס - מילה שמשתמעת למשהו שהיה בעבר, במקום "היה מבסס".
"ממונה", הוא עד היום ממונה? ~ המלקט • שיחה • ח' באלול ה'תשפ"ד 21:57 (IDT) 21:57, 10 בספטמבר 2024 (IDT)
- לשון עשירה לא סותרת לאנציקלופדיות. יש הבחנה ברורה בינה לבין לשון ארכאית או מליצית.
לא רואה בעיה עם השין.
לשון משובחת מגוונת בין ההטיות ואינה חוזרת על עצמה. ולא הבנתי מה הכוונה מילה שמשתמעת למשהו שהיה בעבר.
זה בהמשך ל"היה". לכתוב שוב זו כפילות. הגדה של פסח (שיחה) 22:04, 10 בספטמבר 2024 (IDT)- היה ברצונו לא אנציקלופדי, בו בזמן שהמילה המקבילה והתקינה זה "רצה". כפשוטו.
מה מוסיף השין? זה לשון של סופר/עורך ולא של אנציקלופדיה.
"היה מבסס" = ביסס. ~ המלקט • שיחה • ח' באלול ה'תשפ"ד 22:10 (IDT) 22:10, 10 בספטמבר 2024 (IDT)
- היה ברצונו לא אנציקלופדי, בו בזמן שהמילה המקבילה והתקינה זה "רצה". כפשוטו.