בפירוש דברי רש"י אלו יש מדרשי אגדה רבים וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות, ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו. השוה לרש"י הקדמה לשיר השירים "אחת דיבר אלהים, שתים זו שמעתי" (תהלים סב, יב) – מקרא אחד יוצא לכמה טעמים, וסוף דבר אין לך מקרא יוצא מידי פשוטו ומשמעו. ואף על פי שדיברו הנביאים דבריהם בדוגמא, צריך ליישב הדוגמא על אופניה ועל סדרה, כמו שהמקראות סדורים זה אחר זה. וראיתי לספר הזה כמה מדרשי אגדה: יש סודרים כל הספר הזה במדרש אחד; ויש מפוזרים בכמה מדרשי אגדה מקראות לבדם, ואינם מתיישבים על לשון המקרא וסדר המקראות. ואמרתי בלבי לתפוש משמעות המקרא ליישב ביאורם על סדרם, והמדרשות מרבותינו אקבעם מדרש ומדרש, איש איש במקומו. בפשטות נראה שרש"י הביא מדרשים המתיישבים עם לשון המקרא גם עם אין שאלות על הפסוק עם זאת יש מפרשים שרש"י הביא מדרשים המיישבים את הלשון המקרא היינו רק עם יש שאלות
מפרשי רש"י נחלקו בזה נחמה ליבוביץ 'בדרכו של רש"י בהבאת מדרשים', עיונים חדשים בספר שמות, מציינת שהוא שנוי במחלוקת בין המזרחי והבאר יצחק למשכיל לדוד ועוד כמו כן שרה קמין בספרה על רש"י מביאה את הפירוש של ליבוביץ ומפרשת כפירוש האחר
וכן במבוא לפירוש המהר"ל על התורה בתוך ספר המפתח של מכון ירושלים, גם מביאים את שתי השיטות מתי מביא רשי מדרשים
הרב רפאל הלפרין, רש" חייו ופירושיו כרך ב, בני ברק, תשנ"ז, עמוד 423 (161 באוצר החכמה)
אחרי שהוא מביא רש"י בקדמה לשיר השירים, הוא כותב כדלהלן (ומביא לכך אסתמכתאות בהמשך) "בפירושי רש"י לא ניכר כלל מעבר חד מפשט לדרש וכן לא ניכרים התחומים המבדילים בין מה שהוא מפרש עפ"י פשוטו של מקרא ובין מה שהוא מביא בשם דרשות חז"ל, הכל מתמזג אצלו בד בבד הפשט משולב בתוך הדרש והדרש בתוך הפשט ובאמת אין התורה שבכתב והתורה שבעל פה כשתי תורות אלא תורה אחת היא ללא הפרדה". וראה עוד בדבריו של יהושפט נבו, "דרכו של רש"י בהבאת מדרשים", סיני קכב (ה-ו), עמוד קמ"ה (3 באוצר החכמה). בינתיים ראיתי שם שהרא"ם ובאר יצחק כתבו שלדרכו של רש"י "אע"פ שמשפט הלשון כך, היכא דאיכא למדרש דרשינן".
וכן כותב ישעיהו ליאורי שרש"י לא התכוון בהבאת מדרשים לתרץ קושיות אלא מדרש המתיישב עם הפסוק
במאמרו ליחסו של ר' אברהם בקראט בעל "ספר זכרון" לפירוש רש"י וכמסתבר מדבריו: וכבר
ידעת שהרב ברוב פסוקי התורה מניח פשט הכתוב ומביא מדרשם זכרונם לברכה, ואף
על פי שלפעמים כותב: 'ואני לישב פשוטו של מקרא באתי' – לאותו הפסוק בלבד יכוון, לא לכל התורה, ובעוד מאמרים ג"כ כותב כך
אף ארנד עצמו, תלמידה ושותפה של ליבוביץ לחיבור הספר על רש"י )לעיל הערה 1(, מסתייג במאמרו "פירוש רש"י לתורה" מדעתה
הנחרצת של ליבוביץ: "אין להכחיש, שהפירוש מכיל במקומות לא-מועטים דברי-חז"ל, שמצד אחד, ערכם החינוכי ומגמתם החינוכית
גלויים לעין ומצד אחר, קשה מאד להצביע על קושי בכתוב, שהם באים לסלקו, וקשה גם להראות, במה הם נחוצים לביאור הכתוב" )מ'
ארנד, 'פירוש רש"י לתורה', מ' ארנד, פרשנות המקרא והוראתו, ירושלים תשס"ו, עמ' 46(.
כמו כן ר' אליהו מבראד ר' אליהו מבראד בספרו לב אריה על חולין (קטו. תוס' ד"ה כל) כותב בתו"ד: ואמת מה שפירש רש"י בחומש לא תאכל כל תועבה וכו' לדוגמא בעלמא נקט דרשה דספרי אע"פ שאינו אסמכתא וכן דרכו ברוב המקומות בחומש
כתב בספר בית היין להרב יהודה מאיר דביר פרקי מבוא עמוד 10 נמצא באוצר. ואישר הדברים רבו הגרש"ז ברודא זצ"ל:
בעוד פירושו של רש"י מבוסס בעיקרו על מדרשי חז"ל בתלמוד ובמדרשים, פירושו של הרמב"ן מבוסס בעיקרו על פשוטו של מקרא, שוני זה מובלט בפירושו של רבנו בחיי, שלעתים תכופות מעמיד את פירוש רש"י במדור הדרש ואת פירוש הרמב"ן במדור הפשט... וחלוקות שני דרכים הללו חילוק גדול, שבעוד הדרש מתייחס לפרט מסוים, מזוית מסוימת ואינו מחייב התקשרות כל הפרטים, שבפסוק ובענין זה לזה, הפשט חייב להתייחס לכל הפרטים ולהרמוניה ביניהם. עיי"ש באריכות
על כן מתבקש להזכיר את שתי הגישות הרב משתמש: שמש מרפא מה דעתך ?