שיחה:ספק (הלכה)/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מהישיבה (שיחהתרומות)

שתי נקודות:

קודם כל, ישנה בעיה בעיצוב של הערך, מעל הפיסקה "ספק ספיקא" מופיעה תבנית של "ערך מורחב" שמובילה לאותה פסקה בדיוק. מי שיודע לתקן את זה, אשמח אם הוא יטפל בזה.

ועוד משהו, מוזכר שם בפיסקה שזאב שספק אם נכנס לדיר, וגם אם נכנס ספק אם דרס הוא מקרה הנתון למח' הפוסקים לגבי ס"ס שאינו מתהפך. אם זכרוני אינו מטעה אותי, המקרה הזה מופיע להדיא לכו"ע כס"ס, וזאת משום שזה ס"ס מסודר, שבו חייבים להסתפק קודם האם נכנס, ורק אח"כ האם דרס, (אם אני זוכר נכון, כך כותב הש"ך בכלל ס"ס)., יש מישהו שזוכר אחרת?

הכל לטובה (שיחהתרומות)

כנראה התבנית מופיעה מתוך הבנה שיכתב כזה ערך ביום מן הימים, אני לא בטוח שזאת סיבה מספקת להוסיף, אבל כיון שקיים אולי אפשר להשאיר... לטענותיך, במקום להסתמך על זכרונך, תחפש את המקורות המדוייקים, ציין אותם פה ונתקדם. גוט מועד.

מהישיבה (שיחהתרומות)

אתה צודק, סליחה.

לענייננו, הש"ך בסימן קי כללי ס"ס כללים יד וטו דן בזה, הוא עצמו נוקט באמת כמו שכתבתי, ומוכיח את זה מדברי הרשב"א בחולין נג: שדן במקרה כזה בדיוק, וקורה לו ס"ס. אבל הוא מביא בתחילת דבריו גם כמה שלמדו אחרת. אולי כדאי רק להכניס שלדעת הש"ך גם ס"ס כזה הוא ס"ס. לשיקולך.

הכל לטובה (שיחהתרומות)
הכל לטובה (שיחהתרומות)

במחשבה שניה, אם למדת את הסוגיא לעומקה, אולי פשוט תכתוב ערך ראוי לשמו...

מהישיבה (שיחהתרומות)

לפני שאני מנסה לכתוב ערך בעצמי, אסתפק בלהכיר קצת יותר את טוב את סגנון הכתיבה, אבל תודה על ההצעה.

אגב, נראה לי יהיה הכי נכון פשוט להתעלם פה מהנקודה הזו, ולתת דוגמה של ס"ס שאינו מתהפך שמוסכם על כל הדעות. אחרי הכל, זה רק פיסקה בתוך הערך ספק, זה לא הערך ס"ס, לא?

הכל לטובה (שיחהתרומות)

א. אתה יכול לנסות לכתוב, רק תדע לקבל ביקורת. ב. אני מסכים, זאת היתה כוונתי.

בוט אלף אלף (שיחהתרומות)
מהישיבה (שיחהתרומות)

תודה. אני אשתדל לעבוד על זה בהמשך היום.

ספק העומד כוודאי בפני עצמו.

7
גדליה גראסגאט. (שיחהתרומות)

לדעתי יש ספק שהוא כסטטוס בפני עצמו...

כגון ספק ממזר שמותר לבא בקהל ולא אמרינן ספק דאוריתא לחומרא משום דכתיב 'ממזר - ולא ספק ממזר', הרי שרואים מכאן שיש ממזר, ויש 'ספק ממזר' שזו הגדרה בפני עצמה...

מקוה שהובנתי.

הכל לטובה (שיחהתרומות)
הכל לטובה (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

אתה אולי מתכוון שיש "איסור ודאי" שהוא מחמת "ספק"?

הדוגמה של ספק ממזר שמותר, (וכן כל ספק דרבנן שמותר), זה הכרעה של הדין. זו לא הגדרה של המצב/החפץ המסופק.

אבל לגבי ספק שדינו לאיסור, כגון ספק דאורייתא (לא ממזר אלא שאר הדברים), אכן האחרונים חקרו אם הדין להחמיר זו "הכרעה של הספק", שזה איסור, או שזה "חיוב חדש בגלל הספק". רעק"א בליקוטים על או"ח קפד הסתפק האם מי שאכל כדי שביעה ומסופק אם בירך ברהמ"ז, יוכל להוציא גדול אחר שאכל כדי שביעה וודאי לא בירך.

כעין זה באתוון דאורייתא הסתפק לגבי דמאי, האם חיובו הוא "חיוב ודאי" מדרבנן, או שרבנן החמירו שצריך "לחוש לספק דאורייתא" של טבל. נפק"מ כמובן אם מפרישים מדמאי על דמאי (כתוב במשנה (ה יא) שתרומה ויחזור ויתרום), מצד שני יש דינים שמראים שזה דין ודאי, ונשאר בצ"ע (ראה שם בסימן ו', ובסימן ב').

פלניא (שיחהתרומות)

יש יסוד ידוע של הגרש"ש במקדש אחת משתי אחיות שישנו חלות קידושי ספק

גדליה גראסגאט. (שיחהתרומות)

אני לא נמצא כרגע בעניינים, אולם כך קיבלתי מרבותי, ונדמה לי, שיש לי גם היכנשהו ראיות לדבר, ואשתדל בעז''ה להביאם בהקדם ובבהירות.

גדליה גראסגאט. (שיחהתרומות)

עדיין איני בראיות אולם לצורך הסברה אעוות קצת את המושג של טימטום ואנדרוגינוס, טימטום הינו מצל ספק, כלומר, אין לי מושג מב מינו. אבל אנדרוגינוס הינו כביכול מצב של וודאות, אני יודע שהוא דש מחמת היותו מורכב משניים...

עזרא ט. (שיחהתרומות)

ב"לקריאה נוספת" חייבים לתקן [בפרט שזה 'ערך מומלץ'...], שאת הספר תקפו כהן לא חיבר הרב שך, אלא הש"ך - רבי שבתי הכהן !

הכל לטובה (שיחהתרומות)

בוצע בס"ד תודה על העירנות.

מי הפריע לך לעשות את זה לבד?

עזרא ט. (שיחהתרומות)

האמת שאני עדיין ירוק, ומפחד לגעת בערכים שאינם שלי

הכל לטובה (שיחהתרומות)

אשרי אדם מפחד תמיד! אבל מי שלא עושה לא טועה, דברים כאלו תתקן לבד ותסביר בתקציר העריכה. מה עשית ולמה. המנטרים עוברים על כל השינויים לוודא שאין פשלות.

אין נושאים ישנים יותר