שיחה:מלחמת בני אפרים ופלשתים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 8 ימים מאת המעמיק בנושא הצעת הוספה למומלצים
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שם הערך

בעלי זכות הצבעה, אני מתלבט על שם הערך האם כמות שהוא ("מלחמת בני אפרים ופלשתים"), או אולי משהו שמבטא את יציאתם המוקדמת (כמו "יציאת בני אפרים ממצרים"), המעמיק (שיחה) 00:00, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

ברור שהעיקר הוא היציאה, המלחמה היא רק העונש. סענדערשיחה 00:11, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
סענדער, מצד שני אי אפשר שלא לומר שהמלחמה היא החלק הסוער של הסיפור (גם מבחינת ההשלכות), המעמיק (שיחה) 01:29, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
כל הערך עוסק ביציאה, וחלק (מרכזי אמנם) עוסק במלחמה. סענדערשיחה 01:58, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אתה בטוח שזה משהו מעבר לניסוח? המעמיק (שיחה) 02:06, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
שים לב שהחלק המתואר בדה"י הוא רק המלחמה, כנ"ל החלק של תהלים, כנ"ל הרמז בריש פר' בשלח. המעמיק (שיחה) 04:07, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
הערה, אף אם שם הערך יישאר כשמו הנוכחי, צריך להגיה ולכתוב "פלשתים" (בלי יו"ד) ולא פלישתים. למאי נ"משיחה • א' באב ה'תשפ"ד 12:32, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
למאי נ"מ, שים לב שציינתי את זה בפתיחת הדיון. המעמיק (שיחה) 22:58, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
שני השמות עיקר...זו באמת שאלה גדולה, אך כיוון שעיקר הידיעה של זה, היא מדברי הימים ושם העיקר זה המלחמה, נראה לי להשאיר את שם הערך לעניין המלחמה. משכיל לאסף 00:15, 8 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
המלחמה היא לא העונש, אלא ההפסד בה. במלחמה פתחו בני אפרים, כמתואר בדברי הימים: כי ירדו לקחת את מקניהם. קהת שיקופיצקי (שיחה) 00:54, 12 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

קטגוריה

אני מסופק אם להשתמש בקטגוריה פרשת שמות משום שזה היה בתקופה ההיא, או קטגוריה פרשת בא משום שהוא אירוע מקביל ליציאת מצרים שהתרחשה בפרשת בא. או אולי גם וגם? המעמיק (שיחה) 02:43, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

לכאורה בשלח, הקטגוריות של הפרשות לא מתייחסות לתקופות אלא לאזכור בפרשה וזה מוזכר בבשלח. מוטי ~ שיחה • א' באב ה'תשפ"ד • 10:11, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
זה רמוז בבשלח כהיסטוריה רחוקה - חשש מתגובה של בני ישראל בראותם את עצמות אחיהם שנהרגו 30 שנה קודם לכן. המעמיק (שיחה) 22:58, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
בכל אופן, קטלוג בערך על פרשה על בסיס תקופה הוא לא רלוונטי. מוטי ~ שיחה • ב' באב ה'תשפ"ד • 22:59, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
ומספיק אזכור ברמז בשביל זה? המעמיק (שיחה) 23:03, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
בהתחשב שמדובר ברמז ידוע אני נוטה שכן. כוונתי בתגובה דלעיל הייתה שאין הכרח לקטלג בפרשה כלשהי. מוטי ~ שיחה • ב' באב ה'תשפ"ד • 23:06, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

ניקוד וטעמים

יישר כח על הערך הנפלא! הערה קטנה ברשותך, כשאתה מעתיק פסוקים מויקיטקסט תבחר את הגרסה בלי הטעמים, ועדיף גם בלי ניקוד. עמוס חדד (שיחה) 09:43, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

האמת שזה מועתק משיתופתא... תודה על ההערה המחכימה. המעמיק (שיחה) 22:55, 5 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
@משתמש:עמוס חדד יש ענין לשנות את זה כאן, או שזה רק לכתחילה להבא? המעמיק (שיחה) 01:16, 8 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
המעמיק, לי באופן אישי זה ממש מציק בעין. מה גם שזה תיקון קל. פשוט תעתיק מויקי בכתיב בלבד. עמוס חדד (שיחה) 03:51, 8 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
בוצע בוצע המעמיק (שיחה) 01:37, 13 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

חסר

חסרים פה הרבה מדרשים, כמו כן המשך הפסוקים בדברי הימים מהם משמע שחלק משבט אפרים הצליח להתיישב בארץ, משכיל לאסף (שיחה | תרומות) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

@משתמש:משכיל לאסף אתה הרבה יותר ממוזמן להציג בפנים הערך את הנתונים החסרים, המעמיק (שיחה) 01:16, 8 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

סיבת עונשם

הרב עורך הערך הנפלא, מוכיח מלשון דוד המלך שבני אפרים חטאו, אך הוא מתעלם מפירושו של המצודות המבאר כי החטא היה של בני דור המדבר שלא למדו לקח ממעשה בני אפרים. ואם נרצה לפרש שאכן חטאו בני אפרים, לכאורה מדברי רש"י בפסוק הקודם נשמע שחטאם היה ב"כוחי ועוצם ידי". אשמח לחוות דעת הרה"ג. עמוס חדד (שיחה) 14:43, 13 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

לעניין "כוחי ועוצם ידי" רמזתי זאת בפסקת השתלשלות המלחמה: "והאמינו בכוחם", אכן זה חסר בסיבת העונש.
לעניין חטא דור המדבר זה מוסט מעט מהעניין בו אנו עסוקים - עונש בני אפרים, אם כי אכן מן הראוי שיהא מוזכר היכן שהוא אולי בהמשך בהשפעה, לשיפוטך רבי עמוס. המעמיק (שיחה) 01:07, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
המעמיק לא ראיתי את ספר הישר, אך מציטוטך נראה שאין בדבריו תביעה על שבט אפרים, ואילו ברש"י תהלים עח ט יש משמעות כזאת. ולענין השני התכוונתי לומר שלפי המצודות אין כלל חטא במעשי אפרים. עמוס חדד (שיחה) 01:18, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
האמת שעכשיו אני רואה בספר הישר שהוא כותב במפורש שהטענה הייתה על שהקדימו את הקץ... המעמיק (שיחה) 01:24, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
הכנסתי את רש"י, כך זה בסדר?
איזה לקח יש ללמוד מבני אפרים אם הריגתם הוא לא עונש? המעמיק (שיחה) 01:29, 14 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

שם הערך2

@עמוס חדד, תודה ענקית על הליווי הצמוד ועריכת הערך עד לבשילותו. שם הערך צריך להיות מלחמת בני אפרים ופלשתים. נ.ב. סידרתי את השמות ב#זהות היוצאים. המעמיק (שיחה) 16:56, 19 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

שם הערך צריך להיות יציאת בני אפרים ממצרים. שמש מרפא (שיחה) 00:28, 20 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אתה יכול לעשות זאת לא פחות מכל אחד אחר... עמוס חדד (שיחה) 00:38, 20 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
זה היה נידון כבר כאן (סליחה על הכפילות), המעמיק (שיחה) 01:29, 20 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

מקורות הערך

תודה על הערך היפה. ממליץ להוסיף פסקת רקע ומקורות שתכלול את מקורות הסיפור - מעצם היציאה ועד לפרטי המלחמה וכו'. זה חשוב במיוחד כשמדובר על אירוע שאינו מפורש בתורה. שמש מרפא (שיחה) 00:29, 20 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

רבינו שמש, אני לא כל כך מבין, כל המקורות מובאים בהרחבה לאורך כל הערך, והרקע די ברור בפסקת "השתלשלות המלחמה", ישנה הדגשה בתחילת הערך על רמיזותו בתורה וכו', מה חסר כאן בדיוק? המעמיק (שיחה) 02:19, 21 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

חלונית

בקשר לעריכה זו, לדעתי החלונית כולה מיותרת הכל לטובה (שיחה) 13:39, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

הכל לטובה, כך היה יותר טוב, או שלדעתך יש חוסר חשיבות בכלל? המעמיק (שיחה) 00:34, 23 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
? המעמיק (שיחה) 11:06, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

דיניי

@חשליט"א, בנוגע לעריכה זו, יש לך מקור? (מלבד קלויזנר), המעמיק (שיחה) 01:23, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

@המעמיק האמת שלא, זה הפריע לי ישר הפרשנות ההיא של ינאי, ונזכרתי בקינות צעק עמי בימי בן דיני המקור שלי הוא מהערך עליו שזה בעצם מקלויזנר, ואם תרצה זה גם קצת פרשנות אישית... אם להבנתך זיהוי זה לא מבוסס אז כדאי להשאיר בלי זיהוי כלל (לא ינאי ולא בן דיני) אגב... שכויח אתה יודע על מה, תמשיך לעזור לי, לא התייאשתי רק שאני לא רוצה שזה יהפך לאישי חשליט"א (שיחה) 02:02, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
האמת שכעת שאני מעיין בזה נראה שהאמת איתך, (המקור שלי היה מהערך מרד בר כוכבא), תודה המעמיק (שיחה) 02:11, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

חזון העצמות היבשות

המעמיק כדאי להביא זאת כאן מראש צורים (שיחה) 11:14, 3 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה

מה שמובא כאן, לא מספיק? המעמיק (שיחה) 17:35, 14 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה
לא שמתי לב תודה על הערך הנפלא! --מראש צורים (שיחה) 19:44, 14 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה

יפה קול

@מגילת פולין רש"י לא מזכיר את הנקודה של ההוכחה שהם סמכו על כוחם וזרועם. קרני חיטין (שיחה) 21:38, 22 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה

מתוך הערך: רש"י כתב שחטאם היה האמונה בכוחי ועוצם ידי כשבטחו בגבורתם. ס"צ מגילת פולין (שיחה) 00:54, 25 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה
והיפה קול מביא הוכחה לכך שהם סמכו על כוחם, מכך שהם לא חיכו לאות ומופת וזו ההוספה שלי שמחקת. קרני חיטין (שיחה) 13:38, 25 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה
ברור, אבל אתה הצגת כפירוש שלישי.
אליבא דאמת זה פירוש ברש"י, ולא הוספה על דבריו. מגילת פולין (שיחה) 13:40, 25 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה
אבל הוא לא מזכיר את רש"י. קרני חיטין (שיחה) 16:28, 25 באוקטובר 2024 (IDT)תגובה

הצעת הוספה למומלצים

דיון

ערך מעולה ומתאים לערכים מומלצים, נכתב על ידי בס"ד, נוסח ונערך באופן יסודי על ידי עמוס חדד (ייש"כ רב גם לשרפי קודש על עזרתו הרבה), לטעמי עונה על הקריטריונים. המעמיק (שיחה) 01:28, 8 בנובמבר 2024 (IST)תגובה

מתייג את מקוה, Vמאירי, מיק, צלמי, חד מקמאי, הכל לטובה, שמואל חיים, אוהב לדעת, צמא לדעת, ואולם חי אני בעלי הידע ביהדות, המעמיק (שיחה) 23:01, 12 בנובמבר 2024 (IST)תגובה