עורכי אספקלריה ומכלולאים פעילים, ערך זה מורכב משני נושאים, לדעתי נפרדים לגמרי:
- "מזל" - כינוי (עממי) למאורעות המתרחשים באופן אקראי, מבלי שלאדם תהיה שליטה על התרחשותם (מתוך הערך).
- המזל ביהדות - גלגל המזלות, אשר כמה ראשונים הבינו בדברי חז"ל שדרכו מנהל הקב"ה את העולם, ולו משמעות והשפעה של ממש.
(לבירור, דיון וסיכום דברי חז"ל והראשונים, עם השיטות השונות על עניין המזלות, עיינו בספר שפתי חיים אמונה והשגחה ב)
הערך מבקר נחרצות את המזל (משני הסוגים), מגדירו אמונה טפלה, ומרמז כי הוא סותר את "הגישה הרציונלית".
לדעתי אין כל קשר בין הנושאים; הראשון עוסק באמונה טפלה שמכחישה את הסטטיסטיקה באומרה ששכיח שיתרחשו דברים האמורים להיות נדירים, בלא כל סיבה הגיונית. והשני עוסק בהשפעה רוחנית שלפי היהדות (לרוב הדעות או כולן) מתרחשת במציאות. הילכך יש להפריד ביניהם.
(וגם לאלו הסוברים שאין עמדת היהדות כך באמת, ועניין המזלות הוא טעות מבחינה מדעית שחכמים האמינו בה, ובכך איננו כפופים לסמכותם - יש להפריד בין הנושאים לא רק משום אמתיות השני אלא גם מפני כבוד התורה וחכמיה ובגלל ההבדל המהותי שבינן המושגים מבחינה היסטורית (טעם שאולי יכול היה להצדיק פיצול אף בויקיפדיה). יודגש כי לדעתי, בדיון שכנראה יתפתח כאן אין כל מקום, לאור הנאמר, לדון בעניין אמיתיות המזל הרוחני).
בכלל, עניין המזל ביהדות מצדיק ערך מצד עצמו.
הילכך, אני מתכבד לבקש את רשותכם לפצל הערך לשני ערכים: "מזל" שיעסוק בנושא הראשון. "מזל (יהדות)" שיעסוק בנושא השני, בהתבסס על מספר ערכים בתת-נושאים שלו, שנכתבו כבר.