בערך "כזית" לדעתי חבל שהורדת את הפסקה "עם זאת ראשונים באירופה וכו'" שהרי יש לזה מקורות.
להשיב תודה3 בפברואר 2021 11:47לפני שעה
הכל נשאר שם, כולל המקורות, רק בניסוח טוב יותר, בלי מחקר מקורי.
להשיב3 בפברואר 2021 12:05לפני שעה
כן, אבל הקורא מתרשם כאילו כך הוא גודל הזית שהיה בזמן התלמוד, ולא מודגש בפניו שהתוספות היו צריכים ללמוד את גודל הזית משתי סוגיות סותרות כי לא היו להם זיתים.
להשיב תודה3 בפברואר 2021 12:14לפני שעה
התוספות לא המציאו את השיעורים, וכבר בתלמוד "שיערו" חז"ל את גודל הזית. כנראה משום שלא רלוונטי מה גודל הזית בזמן התלמוד, וצריך לדעת לאיזה זית מכוונת ההלכה למשה מסיני, הוא לאיזה כיוון יעבץ (אישיות מהתנ"ך).
להשיב3 בפברואר 2021 12:21לפני 43 דקות
בודאי שהם לא המציאו, אך מכורח הנסיבות מי שלא ראה זית מימיו ונאלץ ללמוד זאת משתי סוגיות סותרות אינו יכול להוות תחליף לפוסקים אחרים שראו והעידו שהזית במציאות קטן בהרבה מחצי ביצה.
להשיב תודה3 בפברואר 2021 12:27לפני 37 דקות
טוב, לע"ע, למשפט "עם זאת, ראשונים באירופה שלא הכירו את גדלי הזיתים" אין מקור, ונחשב כמחקר מקורי. (עובדה שהיא נמחקה בויקי)
לא חושב שהיה אי פעם רלוונטי מה גודל הזית בזמן התוספות. ואפילו לא בזמן התלמוד.
בעלי התוספות, ברגע שיש להם סתירה לוגית בין שני המקומות בתלמוד, יצטרכו ליישב זאת איכשהו. לא יועיל להם לומר שהם יודעים ששיעור הזית אינו כפי המשתמע מאחד המקומות בתלמוד, מכיון שהתלמוד עצמו סותר זאת במקום אחר.
המציאות לא מכתיבה הלכות, כי אם ההלכה למשה מסיני היא הקובעת, ולכן אף אם ידעו בעלי התוספות מה גודל הזית, הם לא התחשבו בכך, מאחר ואין הגודל הנוכחי - קובע.
להשיבנערכה 3 בפברואר 2021 12:44לפני 21 דקות
לגבי הסתירה, הפרי חדש (סימן תפו ס"א) שראה את גודלם של הזיתים תירץ את הסתירה באופן אחר. ואם התוספות היו רואים ודאי שהם לא היו מגדילים את הזיתים נגד המציאות הנראית לעין בשביל לתרץ קושיא או סתירה.
להשיב תודה3 בפברואר 2021 12:57לפני 7 דקות
וזה סברות והשערות שבני זמנינו לא יכולים לומר. עכ"פ לא בערך אנציקלופדי.
להשיב3 בפברואר 2021 12:58לפני 6 דקות
להגיד שזית בינוני הוא בגודל של חצי ביצה זה סברות והשערות שאין להם בסיס מציאותי
להשיב תודה3 בפברואר 2021 13:02לפני 2 דקות
בעלי התוספות לא חייבים לנו דו"ח. ועלינו לקבל דבריהם כתורה מסיני.
כך, לפחות אני, מאמין.
להשיב3 בפברואר 2021 13:04לפני דקה
מקור: עיין עלון "בית נאמן" - שיעורו של הרב מאזוז תשפ"א פרשת שמות אות טו והערה 19
להשיב תודה3 בפברואר 2021 12:53לפני 12 דקות
לא זמין בפניי כעת. בכל מקרה זה פחות רלוונטי לערך למה הם היו צריכים לשער אחרת, מאחר והם היו צריכים ליישב את הסתירה בתלמוד.