אם תראה את הגירסאות הקודמות של הערך (אני כיום לא יכול לראות אותם) תראה שהערך מוכר לי עוד מצורתו הויקיפדית. ולגבי זה התייחסתי.
את הדברים שלי כתבתי על פי עדויות מבני המשפחה שלו שקראתי בעבר.
המשנה שלו כפי שהיא מוצגת כפילוסופיה מסודרת (ואז היא אפיקורסית פר אקסלנס) לא ממש הולכת ביחד לענ"ד עם הדקדוק שלו במצוות, ולכן הזדהיתי מאוד עם תאוריית הבלבול שקראתי בשם בני המשפחה. ואת נוכחות הסתירות במשנתו כתוב גם בערך הנוכחי.
כאמור אין בכך דעה נחרצת, כי אני לא מספיק בקי. מדובר בהתרשמות אישית ממה שנקלט אצלי.
אגב, באותו דור היו עוד טיפוסים כאלו. זה נבע מכך שאנשים מבתים יראי שמים מאוד אימצו תפיסות אקדמיות, ומאידך לא פיתחו מרד ושנאה כלפי המסורת, והתוצאה היתה תערובת כלאיים משונה של אדם מדקדק במצוות ומאידך מצדד בביקורת המקרא. לפעמים הם עצמם הודו בחוסר העקביות שלהם.
קראתי פעם על פרופסור חיות (נכדו של מהר"צ חיות) שדיקדק במצוות, והורה על ביקורת המקרא. וכששאלוהו על כך תירץ בכמה מהלכים דחוקים... והצד השווה הוא בלבול (לא במובן שלא אדם שמחשבותיו אינן סדורות, אלא שהוא פשוט לא מסוגל ליישר את כל מאפייני האישיות שלו לקו אחיד).
ועוד אגב, זו המציאות אצל אחוז ניכר מבין החילונים כהיום, גם משכילים. מקטני אמונה - מאמין ואינו מאמין.