שיחה:ישיבת פורת יוסף/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

ספינת הדגל של עולם הישיבות הספרדי?

35
מהללאל (שיחהתרומות)

מתייג את עמוס חדד (כנראה הספרדי היחיד במכלול... בעיה שצריך לטפל בה, אגב.)

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

בעבר זה היה נכון בהחלט.

היום משפט כזה תמיד משייך אותך לצד אחד במפה הפוליטית הספרדית הסבוכה.

רזיאל (שיחהתרומות)

אפשר לקבל הסבר מה היא ה'מפה הפוליטית הסבוכה'?

מהללאל (שיחהתרומות)

יש את הסיסוך של ש"ס ויחד, ולכל אחד מהם זרמים ותתי זרמים. אתה יודע איך אריה יעלב אם תגיד לו שיסודות-לב היא ישיבת הדגל? יש את מרביצי, והעצניקים של מרביצי, והש"סניקים שפרשו ממרביצי, ואלה שפרשו ממרביצי אבל הם לא ש"סניקים... זה מאוד מבלבל מבחוץ.

רזיאל (שיחהתרומות)

יש ציבור גדול של שס שכולל יותר מצביעים מדגל ואגודה ביחד, ויש שר פנים ותמ"ת לשעבר שרוצה להיות חבר כנסת שלו אין ציבור וודאי לא תתי זרמים. זה לא מפה פוליטית סבוכה.

בתוך הציבור של ש"ס הקבוצה הגדולה והעיקרית כיום היא עולם התורה הספרדי (שבינו לבין יחד אין שום קשר אפילו ברמז). בציבור הישיבתי ודאי שישיבת הדגל היא יסודות לב. (ומניין לך שאריה חולק על זה? ומי הוא שיחלוק על זה? הוא ודאי לא יאמר צאן בלי רועה, והישיבה של חכם שלום עם כל הכבוד איננה ישיבת דגל) ההבדל של מרביצי ולא מרביצי לא קיים היום. רוב הציבור הוא ישיבתי (בישיבת פורת יוסף לומדים בסגנון הישיבתי כפי הנהוג בישיבות הליטאיות) ומרביצי קיצוניים ששונאים את עצמם על עצם לידתם בגוון כהה יותר גם כן נכחדו. מקווה שעשיתי לך קצת סדר...

עמוס חדד (שיחהתרומות)

רזיאל, "ודאי שישיבת הדגל היא יסודות לב" - לשון גוזמא הפרזה ושטות נקטת!

רזיאל (שיחהתרומות)

"לשון גוזמא הפרזה ושטות נקטת"-אני מסכים אך ודאי שהמשפט שלך לא חף מלשון גוזמא והפרזה גם הוא...

משפט זה היה תגובה למשפט "אתה יודע איך אריה יעלב אם תגיד לו שיסודות לב היא ישיבת הדגל" ולזה הגבתי שבציבור הישיבתי לא יעלבו מכך (אם כי במחשבה שניה דוקא דם יעלבו שלא הכתירו את הישיבה שלהם), המילה ודאי נאמרה מראש כגוזמא לשמה.

מהללאל (שיחהתרומות)
רזיאל (שיחהתרומות)

הייתי שמח לעזור אך מסתבר שבשביל לכתוב ערך צריך מידע על נשוא הערך ולא מספיק להגיע מאותם איזורים בגלובוס...

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

כפי שכתב מהללו יש הרבה פוליטיקות וויכוחים, ולהגדיר מהו עולם התורה הספרדי, זה עוד יותר בעייתי מלהגדיר מהי ספינת הדגל.

לדעתי באנציקלופדיה זרוצה להיות אוביקטיבית, עדיף תמיד לברוח מעימותים, גם במחיר חוסר הגדרות מפוצצות וקולעות.

רזיאל (שיחהתרומות)

בביאור מיללולי עולם הישיבות הספרדי אלו הישיבות הספרדיות יש לך הסבר אחר?

הישיבות הספרדיות זה כל הישיבות הספרדיות שהם יסודות (כפול שתיים), בית שמעיה, מאור התורה, רכסים, משכנות התורה, דעת חיים, ועוד. גם אם נגדיר שישיבת כסא רחמים היא חלק מעולם הישיבות הספרדי אבל אף אחד לא יאמר שהיא מגדירה את עולם הישיבות הספרדי מכיוון שהיא הישיבה היחידה שלא מונהגת בהנהגה הישיבתית הרגילה. כל שאר הישיבות סגנון אחד להם והוא עולם הישיבות הספרדי.

אשמח לשמוע איזה צדדים אחרים יש.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

כיוון שניכר שאתה מכיר את העולם הזה יותר טוב ממני, אני מושך את ידי מהדיון הזה.

מהללאל (שיחהתרומות)

היום זה ישיבת חיזוק בקושי, בלי שום קשר פוליטי, ישיבה שאין לה חמישים בחורים במחזור היא לא ישיבת דגל, די בוודאות.

בלי קרש למפה הפוליטית, גם גדולי חסידי הגראי"ל לא חושבים שאורחות תורה היא ישיבת הדגל.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אני הבנתי שהתואר הוא בגלל היותה ותיקת הישיבות הספרדיות, והצמיחה את גדולי עולם התורה הספרדי.

המצב כיום כנראה שונה, השאלה אם אפשר לכתוב בלשון עבר.

איציק 1 (שיחהתרומות)

אורחות ישיבה של 700 בחורים להזכירך.

מהללאל (שיחהתרומות)

אי אפשר לשכוח, אבל פורת יוסף היא אפלו לא מאה חמישים.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

יש ספינת דגל אחרת?

רזיאל (שיחהתרומות)

ראו את עריכתי, אם הסיבה לקרוא לה כך זה בגלל הותק והגדולים שגדלו בה אפשר פשוט לכתוב את זה ישירות בלי התואר שהיום ודאי לא נכון. וכמובן אם אתם לא מסכימים אתם יכולים לבטל את העריכה.

חזונאישניק (שיחהתרומות)

במקום לשאול מה זה עולם הישיבות הספרדי, תשאלו מהי ספינת הדגל?

חושבני שפשוט אין ספינת דגל וזהו.

יסודות לב זה ישיבה רגילה וודאי איננה ספינה או דגל.

וכרגיל - האשכנזים לא מבינים כלום - אבל כלום בספרדים

מהללאל (שיחהתרומות)

ראה בפוניבז'. ישיבת גדל היא הישיבה הכי חשובה שכולם רוצים להגיע אליה, אבל אתה צודק שחד משמעית זה לא הגדרה אנציקלופדית.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

להגדרתך - אז פוניבז' אינה דגל! רבים רבים מעדיפים ישיבות אחרות בלכתחילה שבלכתחילה.

לדעתי - דגל - היינו ישיבה שרוב הישיבות רואות בה מושא להערצה ומודל לחיקוי. וזה בהחלט אפשר לומר על פוניבז' ולא על פורת יוסף. ולכן אין בספרדיות עדיין ישיבת דגל, כפי שכתבתי לעיל.

מהללאל (שיחהתרומות)

רוב הישיבות רואים בפוניבז' מודל להערצה וחיקוי? לא ידעתי.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

אם כך אין ישיבת דגל, ואין דגל (התורה)...

חזונאישניק (שיחהתרומות)

מהללו רזיאל עמוס חדד איציק 1

עולם הישיבות הליטאי נחלק ברובו המוחלט לשתי אסכולות מרכזיות, והמה פוניבז' וחברון.

כל ישיבה שייכת בשיטתה ובהשקפתה לאחת משתי המודלים הקיימים (כמובן שיש את סלבודקא, וכדומה שהם ישיבות בפני עצמם, אך הכוונה לישיבות המיינסטרים). לדוגמא: עטרת ישראל, לנדא, בית מתתיהו, וולפסון, מיר ברכפלד, הם בסגנון חברונאי, ואילו גרודנא חדרה אורחות תורה אטינגר וכדומה הם בסגנון פונביז'אי.

לפי הגדרה זו מובן מדוע פוניבז' וחברון מכונות "ספינות הדגל". אכן הם מתווים את הקו והדרך לכל הישיבות ברוחם.

לעומתם, יסודות לב היא עוד ישיבה בסגנון פוניבז' ואין בה שום התווית דרך לישיבות אחרות.

ולגבי פורת יוסף, חשיבותה הגדולה היא היסטורית ואין לזה קשר לישיבה הקיימת כיום. (ודוגמא טובה לזה היא ישיבת חכמי לובלין - יח"ל, הקיימת בני ברק, והיסטורית היתה אם הישיבות החסידיות בפולניה)

סיכום: אין ישיבה ספרדית כיום שמהוה מודל לישיבות אחרות שהוקמו ברוחה ובתבניתה, ועל כן אין מקום לכנות ישיבת ספרדית באשר היא "ספינת דגל". (מעבר לזה שזה ניסוח פופליסטי בסגנון שבועוני, ולא אינצקלופדי בעליל)

רזיאל (שיחהתרומות)

יסודות לב היא לא סגנון פוניבז'אי.

חזונאישניק (שיחהתרומות)

תסביר את קביעתך.

כל הצוות שם בניברקי, ומשתייך למשפחת טולדאנו הפונביז'אית,

והסגנון בישיבה "כולו אומר" בני ברק ופוניבז'

שים לב לדוג' לנוסח התפילה בימים נוראים.

רזיאל (שיחהתרומות)

"כל הצוות בני ברקי ומשתייך למשפחת טולדאנו הפונביז'אית"

איך הגעת לזה? לא כל הצוות בני ברקי.

משתייכים למשפחת טולדאנו רק הראש ישיבה (חתן של ר' נסים) ומשיב אחד, אך שניהם לא בוגרי פוניבז' אלא כמו כמעט כל הצוות בוגרי בית מתתיהו.

הסגנון בישיבה מאוד זהה לבית מתתיהו שזה כן קצת בני ברק אך גם אתה הגדרת אותם כסגנון חברון.

נוסח התפילה בימים נוראים הוא ספרדי ירושלמי. (מה רצית להוכיח מכך?)

חזונאישניק (שיחהתרומות)

נוסח התפילה בימים נוראים (ואשמח לדעת שאני טועה) הוא אשכנזי בהברה ספרדית.!!!!!!!!!

תרכובת מהנוסח שרק ספרדים בני ברקים / טולדאנו / פוניבז' יודעים לייצר...

הראשיבה הוא זה שמנחה את הקו בישי' ולכן הכי קריטי לאן הוא שייך.

וגם אם טכנית הוא למד בבית מתתיהו, אין לך פונביז'ער גדול מזה...

רזיאל (שיחהתרומות)

אתה יכול לשמוח...

שטויות והבלים.

הנוסח כפי שכתבתי לעיל הוא ספרדי ירושלמי.

אני מאוד מסוקרן מי האדם שמכר לך את ההבלים האלו?

הראשיבע מנחה את הקו ולכן הסגנון הוא בית מתתיהו..

אה.. עוד משהו מנחה את הקו, המשגיח הרב שלמה ברויאר.

מהללאל (שיחהתרומות)

למה לתקוף אנשים?

רזיאל (שיחהתרומות)

מי תקף אנשים?

אני מאמין שתגובתך לא כוונה אלי (אע"פ שנכתבה כך) אם אני טועה והתכוונת אלי אז לומר לאדם שכותב שטויות מזוקקות שמכרו לו הבלים זו לא תקיפה אלא העמדת הדברים על מקומם.

אם כוונתך לחזונאישניק הוא לא אשם הוא ניזון מנתונים כוזבים. (ושוב, מסקרן אותי מי הסופר ההרפתקן שבדה סיפורים אלו.)

עמוס חדד (שיחהתרומות)

חזונאישניק, היטבת להגדיר במילים ארוכות את מה שאמרתי במילים קצרות, שלא כדרך רבך החזון איש שהיה קצרן גדול, למעט במקומות שפצח קולמוסו בשירה...

חזונאישניק (שיחהתרומות)

מה לעשות, האריכות היא לטובת אחינו האשכנזים יצ"ו, שכל הנושא הספרדי אינו מוכר להם כלל, ואף על פי כן הם משוכנעים שהם מבינים בו...

חשבתי שכך הנושא יובהר היטב...

מהללאל (שיחהתרומות)

לדעתי כמעט כל הדנים פה הם ספרדים...

זו ישיבה אחת עם שני סניפים?

2
משה מנחם (שיחהתרומות)

או שתי ישיבות נפרדות (גאולה והעיר העתיקה)?

יש בכל אחת ראש ישיבה בנפרד?

מי המשגיח בגאולה?

מהללאל (שיחהתרומות)

שתי ישיבות בלי קשר ביניהם, כמה שידוע לי.

אין נושאים ישנים יותר