הדברים הינם שקר גמור .
לצערנו כתבי המשכילים חדרו לציבור החרדי.
גדולי התלמידים נכנסו כמעט מיד שהגיעו, אחרים היו צרכים לחכות גם מספר ימים.
ראה באמת ואמונה מהדורת תשפ"א , בפרק כצאת השמש בגבורתו, ובמקומות נוספים שם.
בתודה
הדברים הינם שקר גמור .
לצערנו כתבי המשכילים חדרו לציבור החרדי.
גדולי התלמידים נכנסו כמעט מיד שהגיעו, אחרים היו צרכים לחכות גם מספר ימים.
ראה באמת ואמונה מהדורת תשפ"א , בפרק כצאת השמש בגבורתו, ובמקומות נוספים שם.
בתודה
כתבתי שאחרים היו צרכים לחכות לפעמים יום לפעמים כמה ימים אבל תמיד נכנסו.
הסיפורים כפי המופעים בספרים על שנות ההסגר זה מגיע מהמשכלים.
תודה
ועוד
גליקסמן כותב (ששים גבורים עמוד סו)
לא קבל שלום ולא נפרד מדי יום ביומו מהחסידים, כדרך שנהג פעם, אלא לעתים היו נאלצים לחכות יום, יומיים ועוד למעלה מזה עד שזכו לכך.
התמהגות זו גרמה לשמועות שונות שהפיצו הבריות, חסידי קוצק הצטערו מאד בגלל השמועות הכוזבות.
תודה
קבלת קהל= כנהוג אצל אדמו"רים, במסגרתה ישנם שעות קבועות או איזשהו הסדר אחר לכניסת הציבור לרבי. הקאצקער מיעט בכך, משום שלא רצה בגינוני אדמו"רות במובן המצוי. בסוף ימיו נמנע מכך לחלוטין. אין הכוונה שאיש לא ראה פניו.
משה מ. הנכבד. משפט זה הועתק מויק. ולא ידוע לי מי הכניס אותו.
נוסח דומה מופיע במאמר אכסניה של תורה וחסידות בעתון הצפה מתאריך 30/05/1941 מאת דוד בן מרים (לא ברור מי זה) כדלהלן. גור ממשיכה את מסורת פשיסחא -קוצק בדרך הלימוד, בעבודת השם ובהנהגה. משנה זו שמטבעה היא נחלת יחידים, הפכה על ידי גור לנחלת הרבים.
אני לא נוהג להשתמש במקורות של עיתונות, למרוות שנראה לי שזה מופיע בספרים שכתבו תולדות.
מי שחי את פרשיסחא- קאצק- גור- סוכטשוב לא צריך מקורות לדברים אלו.
תודה ~~~~
הרב קאצק הנכבד.
א) ערך אנציקלופדי בהחלט משתמש בעיתונות כמקור.
ב) "ממשיכה את המסורת בדרך הלימוד" לא אומר ש"נקטו בשיטת הלמדנות".
ג) מה פירוש "נקטו בשיטת הלמדנות"? איזו מין שיטה היא זו ומה מהות השיטה? שיטה להיות "למדן" בדרך ישיבות ליטא? שיטה להיות תלמיד חכם? (האם לאחרים אין שיטה כזאת? מה עם מצוות וחובת ידיעת התורה? ...).
והאם ראדזימין, ווארקא, אלכסנדר ועוד - שגם הם ענפים המסתעפים מבית פשיסחא - עזבו את "שיטת הלמדנות"?
ד) כתבת "מי שחי וכו' אינו צריך מקורות". כמדומני כי מי שחי את החסידויות הללו גם אינו צריך להגיע לערך במכלול... הערך נועד לתת מידע ורקע למי שאינו יודע מה הם חסידויות אלו, ומשכך יש להביא מקורות כדי ליצור ערך אמין.
ה) החידושי הרי"מ מגור והאבני נזר מסוכטשוב בהחלט התאפיינו בלמדנות ובגאונות, כפי שמשתקף בספריהם (וכמובן גם בתולדותיהם), אך זה לא אומר שזה היה ה"שיטה" של החסידות (אני לכשעצמי מכיר את דבריו של הרי"מ "אני אנהיגם בתורה", אבל השאלה עד כמה היתה זו שיטה מרכזית המייחדת אותם משאר מקומות. גם הליטאים מונהגים בתורה, אז גור זו חסידות ליטאית? אני מניח שאתה קולט את הרעיון).
מקוה שהובנתי.
הרב קאצק הנכבד:
א) ההערה שהבאת אודות העדה שחזרה למימדיה הראשונים - אינה מובנת כלל. מה זה מספר החודשים שחלפו? גם המקורות מבולבלים. אשמח לתיקונך.
ב) מה מקור התיקון "בשנותיו האחרונות מיעט לקבל קהל"? מנין לך שרק בשנים אלו?
משה מ. ושמש מרפא הנכבדים ד.
ב) אין אף חוקר או סופר גם לא מהמשכילים השפלים ביותר שכתבו ע"מ להשמיץ את קאצק, שכתבו כי עד לשנת ת"ר מיעט בעריכת טישים או בקבלת קהל ,
מי שלא מכיר את המורשת של קאצק מפנים , אין לו השגות בדברים, יהיה מי שיהיה. או כפי שאמר לי רבי מוטל מיירנץ זצ"ל ,לא להתווכח, זה מעבר להשגות שלהם.
לכם ך יש זכות עריכה, תעשו כרצונכם גם באם זה לא נכון.
תודה
לתשומת לבו של כל מי שיראה הודעה זו:
ההוספות האחרונות אינן מנוסחות כראוי כלל וכלל.
אין עיתותיי בידי לשפר ולשפץ, ולכן אני פונה אליכם מכלולאים פעילים
לא חושב שיש מקום לציון משתמש בהקשר הזה, או שתתקן בעצמך או מקסימום תכתוב שההוספות האחרונות אינן מנוסחות כראוי.
צודק.
רק אדגיש כי ציון השם לא היה במטרה להיכנס במישהו אישית, אלא כדי להראות מקום לאילו הוספות אני מתכוון.
בכל זאת אקפיד להבא להימנע מכך (וגם כאן מחקתי זאת), וטעות לעולם חוזרת
מצטער שמר משה מ. לא מבין את חשיבות הדברים שנכתבו שהיה צורך להדגיש אותם. בויקפדיה ועוד כותבים , 'כי השמועות על ליל שבת לא מבוססות', אבל בשיחה שם אפשר לראות שהחוקרים היום כותבים שהסיפור בדוי והומצא בדיעבד ( לא ברור מה זה הומצא בדיעבד) .ולכן גם שם הוכנס והודגש הנוסח להסתכל בעדות ראשונה של מי שהיה שם, ומר משה מ. חושב שזה מיותר. דרך אגב מה שמשה מ. מצטט מפי הגאון רבי נתן לוברט לגבי הספר אמת ואמונה לא מדויק.
מר קאצק, היכן ראית בדבריי שיש כאן משהו מיותר? רק כתבתי שזה לא מנוסח כראוי.
לגבי ר"נ לוברט - מה לא מדוייק בציטוט שהבאתי? (ואגב, מקום הערה זו בדף שיחה של הערך שבו הוספתי זאת ולא כאן)
משהמשה מ .כתבת מחיקת מלל מיותר, לדעתי מה שכתבתי בא להדגיש את הסיפורים הבדויים שהומצאו, וממשיכים עד היום במחקרים של הבל וליצנות. לגבי ר"נ לוברט המילה 'כל' מה שיש בספר לא מדויק. תודה
שוב - אתה מתייחס כאן למה שכתבתי בערך אחר לגמרי. איך אתה רוצה שאחזיק ראש?
ולגופו של ענין: הצורה בה כתבת שם את הדברים לא מבטא כלל את מה שבקשת להדגיש.
לגבי ר"נ לוברט - הציטוט מדוייק מאד. מידת הנכונות של מה שכתוב בספר אינו מענייני כלל.
בהצלחה
לגבי רבי נ. לוברט, נכון זה מה שכתוב בספר, אבל לאחר בדיקת הספר המילה כל לא נכונה. וזה בדוק ע"י ת"ח מופלגים ומוסמכים.
מה שאתה כותב בשם "ת"ח מופלגים ומסמכים" אינו רלוונטי. אם יש חולקים רציניים - אפשר לציין גם אותם.
נ.ב. כשמציינים לעמ' בספר יש לציין גם את שנת ההוצאה, מכיוון שהעמודים משתנים מהוצאה להוצאה.
ואולי צריך לכתוב גם חודש, כאשר מהדורה שניה יצא מייד לאחר ראשונה, ועכשיו עומד לצאת מהדורה שלישית?
באמת? אתה מכיר הוצאה שמוציאים מהדורה שונה כל חודש?
בכל אופן, מה שנהוג בכל ספר שמכבד את עצמו, בכל עבודה מדעית ובוויקיפדיה, לתת ציון שיאפשר למצוא את הדברים בצורה סבירה, מחייב גם במכלול. אתה מתבקש לכבד את הכללים ולא לזלזל.
גם בספר אמת ואמונה החדש יש שמות שלא מוזכרים רק כתוב תלמידי חכמים מופלגים ומוסמכים שליט"א מעדת חסידי גור, וכן אישים נוספים שלא כתוב שזה מהם.
תודה. אולי לא כאן המקום, מה שטרוצער תיקן במקום ומה ל-ומי , השם משמואל כתב ומה וכן מופיע במראה הדשא