בעלי זכות הצבעה יש למישהו מושג אם עומד בקריטריונים?
גם אם כן הערך זקוק להרחבה משמעותית אם יש מה להוסיף.
הובהרה חשיבות
בעלי זכות הצבעה יש למישהו מושג אם עומד בקריטריונים?
גם אם כן הערך זקוק להרחבה משמעותית אם יש מה להוסיף.
האם תוכל לספר על גודל הישיבות ומתי הן הוקמו?
כמו כן, האם הוא ראש הישיבה או שהישיבות רק בנשיאותו.
לא יודע מספר מדוייק, אך כפי ידיעתי מספר הבחורים תואמים לישיבה חסידית ממוצעת... בנוסף לכל יש לו חשיבות בתור ממשיך שושלת עתיקת יומין בת כמאתיים שנה
לא יודע אם הוא בפועל נקרא ראש ישיבה, אם כי אין ראש ישיבה אחר שנושא בתואר. אך בכל אופן מה שבטוח שהוא מעורה בפועל בכל הנעשה בישיבה, ויש לו השפעה על ה'הלוך ילך' בישיבה (כך שמעתי מפי אחייני שלמד בישיבה בשנה שעברה)
ישנם קריטריונים ברורים לאדמו”רים וראשי ישיבות. כדאי לברר את הנתונים המדויקים ע”מ לבדוק אם הוא זכאי לערך לפני ויכוחים על פרסום והשפעה.
למיטב ידיעתי לא התקבלה החלטה לפיה ממשיכים של שושלות זכאים אוטומטית.
אכן לא התקבלה החלטה כזו, וזה לכאורה אפילו לא נימוק חשיבות, כיון שזה סותר ממש את הקריטריונים כיון שרוב מוחלט של האדמורי"ם הם ממשיכי שושלות.
למעשה, רק עכשיו אני שם לב שהקריטריון לגבי ראשי ישיבות טרם נקבע.
מה שאומר, שזאת לא הבהרת חשיבות חוקית (כלומר שא”א לפתוח הצבעת מחיקה).
זה לא כ"כ משנה, כיון שבכל מקרה לא נשמע שיש לו ישיבה בגודל שהיתה מזכה אותו בערך אוטומטית.
במילים אחרות, מדובר בצירוף של נימוקי חשיבות. אני חושב שאין ספק שהישיבה שבנשיאותו (ישיבה מכובדת ומפורסמת) מזכה אותו בערך, ונימוק האדמורו"ת והשושלת המפוארת יכול לשמש רק כפלוס.
”אין ספק” זה דבר גמיש. מכון תפארת אבות תברר בבקשה אצל האחיין כמה בחורים בישיבה, וכמה זמן הוא נשיאה.
אם הישיבות קיימות כבר מספר שנים, ובעיקר אם הם שייכות לחסידות ועומדות תחת נשיאותו כולל כל המשתמע (השתתפות בטישים וכו') אני חושב שיש חשיבות.
”בשנים האחרונות הוקמה ישי”ק ובהמשך ישיבה גדולה” לא נשמע משהו מספק מבחינת ראשות ישיבה, ומבחינת אדמו”רות לא הובאו נתונים.
בינתיים נראה שאין חשיבות
שאלה צדדית מיועדת למשתמש:הכל לטובה, האם הרב שלום בער סורוצקין נחשב כראש ישיבת עטרת שלמה?, על אף שהוא לא מרבה במסירות שיעורים כלליים בישיבה? הבהרה: אני לא מתכוון לרגע להשוות לגודל הישיבות, אלא רק בקשר למעמד 'ראש הישיבה', שמייסדה ופטרונה ונשיאה, גם אם הוא לא מנהל ביום יום את הסדר בישיבה, נחשב כ'ראש הישיבה' לכל דבר ולענין, וממילא גם לפרסום והשפעה
איך ידעתי שלא תענה לי על שאלתי! שוב, אני שאלתי האם הוא נחשב כ'ראש ישיבת עטרת שלמה', כן או לא?
אני אענה לך מתוך הכרות.
הרב סורוצקין נחשב כאחד מראשי הישיבה בישיבות הקטנות וכן בישיבה הגדולה.
אני לא יודע אם הוא נחשב לראש הישיבה או לא וזה לא רלוונטי לנידון כאן. לא שללתי את החשבתו כראש ישיבה, רק שלפי איך שזה נראה, גם כראש ישיבה הוא לא זכאי לערך.
בקיצור התחמקת מתשובה, אז אני אבהיר לך, אדמו"ר שמייסד ישיבה ופטרונה וכל החלטות הישיבה פועלים על פיו, נחשב כ'ראש ישיבה' לכל דבר. אלא שכאן השאלה היא מה גודל הישיבה שמזכה לערך, אז ככל הידוע אין עדיין קריטיונים ברורים למספר הבחורים המזכים את ראש הישיבה בערך, בכל אופן בחורי שני הישיבות עולים למנין כמאה וחמישים בחורים בלעה"ר. וזאת בנוסף למעמדו כאדמו"ר והממשיך היחיד של אחד השולשלות הותיקות בעולם החסידות.
הרב ישראל הגר נחשב לראש ישיבת ויז'ניץ?!
אדמו"ר לא נחשב ל"ראש ישיבה" אלא אם כן הוא באמת ראש הישיבה.
אני ממליץ לך לענות על השאלות ששאלו אותך לעיל כגון גודל הישיבה, וכן האם הבחורים בישיבה משתתפים בטישים ונחשבים לחסידיו, או שזו ישיבה כלל חסידית.
לחברי ה-'לא חסידים', אני מקוה שאתם מבינים את הנקודה. בעולם הישיבות החסידי, תפקיד ראש הישיבה בישיבה גדולה, הוא לרוב כמעט סמלי, הדמות הדומיננטית בעיני הבחורים היא תמיד האדמו"ר. לכן שאלת הגדרתו כראש ישיבה היא פחות מעניינת, אלא מידת מעורבותם והשתתפותם של הבחורים במעמדי ואירועי החסידות.
ספרא אתה מסכים?
(אם כן זה מייתר את הדיונים שהיו לנו לגבי זכאות אוטומטית לראשי ישיבות חסידיות)
אני מסייג את דברי יואל וויס שהם עולים בעיקר על חסידויות קטנות, משא"כ בחסידויות גדולות שמטבע הדברים אין אפשרות לאדמו"ר להיות מעורה בכל עניני הישיבות, והוא ממנה תחתיו ראשי ישיבות - באי כוחו.
תודה לך יואל על סיכום הנושא. והתשובה לדבריך היא: כן, באירועים מרכזיים בחסידות כגון טיש ייארצייט, או שמחה בבית האדמו"ר משתתפים הבחורים באופן מלא.
הבהרה: ההודעות הקודמות היו מיועדות ל'הכל לטובה' בלבד. ולגופו של ענין: אסכם בצורה ברורה את כל הסיבות לחשיבות הערך: 1. אדמו"ר שממשיך בצורה בלעדית שולשלת ותיקה בת כמאתיים שנה 2. תחת הנהגתו שני ישיבות שבשניהם יחד לומדים כמאה וחמישים בחורים, ועל אף שהוא לא משמש כ'ראש ישיבה' בפועל, סמכויותיו וזיקתו אל הישיבה הם כ'ראש ישיבה' לכל דבר. רוב הבחורים משתייכים לכלל החסידויות, אך ביניהם גם בחורים המשתייכים לחסידות, ומתוכם אף כאלו שהתקרבו לחסידות בעת שהותם בישיבה. אך באירועים מרכזיים כגון בטישים וכדו' משתתפים כל בני הישיבה. 3. בעולם החסידות יש לו מקום של כבוד. 4. אין לי עצבים להתווכח עמכם על שאלות קטנוניות וזוטיות, יבואו המכללואים הפעילים ויגידו את דברם. דרך אגב כבר יש כאן שלושה שתמכו בקיום הערך.
2. איך בדיוק אביא מקור למספר הבחורים, האם אתה רוצה את מספר הטלפון של האברך עמו דיברתי, שלמד בישיבה לפני שנה? 3. התשובה לכך היא בעצם שילוב של סעיף 1, דהיינו מקום של כבוד בשל היותו ממשיך של שולשלת קוידינוב - לעכוויטש, שהיתה מהשולשלות הדומיננטיות בעולם החסידות.
חסידות קוידנוב כיום היא סוג של מזכרת.
רבי משולם זלמן יוסף זילברפרב, חתנו של ר' אהרן פרלוב, לא כיהן כאדמו"ר, ואילו בנו רבי חנוך העניך דב זילברפרב פתח בית מדרש לאחר השואה. בנו רבי אהרן זילברפרב המשיכו. ואילו ?? רבי יעקב צבי מאיר ארליך הוא הנוכחי. לא רואה איך זה "ממשיך השושלת".
לא משנה.
אם כל ממשיך שושלת זכאי, אפשר לפתוח ערך על האדמו"ר מקוברין (למי שמכיר) (שושלת הבת של לעכוויטש).
לא ביקשתי מקור למספר הבחורים (למרות שלרוב הישיבות הליטאיות יש מקור בכתבות שמתפרסמות מידי תחילת שנה, ויתכן שיש גם לישיבות אלו). ביקשתי מקור חיצוני לעצם קיומה של הישיבה. לא בגלל שאני לא מאמין לך שהיא קיימת, אלא שכך אפשר להתרשם ממקורות חיצוניים. אולי תכתוב אפילו מה שמה של הישיבה.
לגבי מספר 3, אל תסביר לי למה לדעתך יש לו מקום של כבוד, אלא תביא מקור שבו מתייחסים אליו כך. למשל בדיון על האדמו"ר מנדבורנא פ"ת טמשוואר הביאו מקור יפה מאד מאוצה"ח שמראה קצת את היחס שהיה אליו.
מצו"ב קישור לאתר 'עולם התורה' http://www.torahindex.com/he/inst/institutionsDetail.aspx?index=1&instID=6834. שם רשום שם הישיבה הקטנה 'נחלת אהרן', ושם הישיבה הגדולה בשם 'נחלת מרדכי'. ולגבי מספר 3, אני מקוה שאתה מבין את ההבדל לגבי ענין זה, בין צדיק שכבר נפטר לבין צדיק שחי לאורך ימים ושנים טובות, אף חסידות לא תוציא חוברת ובה ביוגרפיה ותוארים וכדו' על אדמו"רה הנוכחי.
איני מבין איך אפשר להביא מקור לכך שיש לו מקום של כבוד בעולם החסידות, יודעי דבר בעולם החסידות יודעים זאת.
לגבי הישיבה, למיטב ידיעתי יש לו השפעה רבה על הישיבה והוא עומד בראשה, לא נראה לי שנושא את התואר 'ראש ישיבה', אבל יש לו השפעה רבה על הישיבה, וגם מוכר כאיש חינוך, והוא משתתף באסיפות חינוך רבות.
סליחה, שאני אומר, אבל ממבט ראייתי זה נראה כאן התנגדות מכוונת או חוסר ידיעה מה שלא ראיתי באדמורי"ם אחרים קטנים ממנו או לפחות כמוהו שעברו אישור
איני רוצה להזכיר שמות מחמת חשש הורדת הערכים האחרים...
תבין, היו כבר מקרים רבים שמכלולאים טענו ש"הם יודעים" כל מיני דברים, והתברר שזה לא נכון. אני לא יודע אם התכוונו לשקר או שטעו, אבל א"א לסמוך על ידיעה אישית, כי אז זה הופך מאנציקלופדיה לקו נייעס.
שאין כאן התנגדות מכוונת ח"ו, אלא רצון אמיתי לברר את הנתונים.
אם תביא מקומות נוספים דומים, אפתח שם דיונים בשמחה רבה.
איני רוצה להביא מקומות נוספים דומים
כי לדעתי (שאכן לא מקובלת עליכם) רוב הדיונים מיותרים לגמרי
מתקמצנים על ערכים כאילו שזה עולה כסף..
אכן איני מתכוון להוריד את הרמה ושיהיה ערך על כל בן אדם
אך לדעתי כל אדמו"ר שמרבית מתושבי עירו החסידיים יודעים לאיית את שמו ,ממבט חיובי כמובן, לא יקרה כלום אם יהיה עליו ערך
בכל אופן זוהי דעתי האישית ולא אכריח אותכם לקבל אותה, כמובן
כי יש 'כללים'.., אך אני אישית לא יגרום להורדת ערכים שלדעתי יכולים להשאר
כתבת לאחרונה 2 ערכים מעולים על רבנים שנפטרו לפני השואה.
חושב שזה כיוון ממש מעולה. מתרחקים מגבול דיוני החשיבות, ומתמקדים ביצירה ברוכה.
לסיכום: הבה נתמקד בחשיבות כ'ראש ישיבה'. ונענה על כל השאלות שהוקשו כאן. 1. בישיבותיו לומדים כמאה וחמישים בחורים. 2. מעמדו וסמכותו בישיבה הוא כ'ראש ישיבה' בפועל, ועל פיו ישק כל דבר. 3. אני לא התכוונתי שרובם של התלמידים הם חסידיו, וגם לא 'חצי', אלא רק 'מיעוט'. ועכ"ז מה זה מחייב בקשר למעמד אדמו"ר, וכי בחור שלומד בישיבת 'גרודנא', צריך להיות גרודנא חסיד.
סיכום חשיבותו כאדמו"ר: 1. משמש כאדמו"ר קרוב לשלושים שנה 2. מוכר ומפורסם בקרב הציבור, עשיתי מבחן גוגל, ויצא לי עשרות תוצאות. 3. חשיבותו כממשיך בלעדי של שושלת קוידינוב שתולדותיה לפני כמאתיים שנה. ולחשיבות זו תוכלו להווכח בספר 'תולדות החסידות בארץ ישראל', שהסופר מאיר הלחמי לפני כעשרים וחמש שנה, ראה חשיבות בהקדשת ערך על האדמו"ר הנוכחי מקוידינוב, וזאת בשל חשיבותו ההיסטורית כממשיך החסידות. 4. חשיבותו כאיש חינוך - לפני כמה שנים היה כינוס גדול של חשובי האדמורי"ם בבני ברק בעניני חינוך שהתקיים באודיטורים העירוני בבני ברק, והאדמו"ר מקוידינוב היה מהיושבים ראשונה במלכות.
אכן, כאדמו"ר אינו עומד בקריטריונים, ואין כאן מי שטוען לפרסום. כראש ישיבה, ואני חושב שאפשר לפי הנכתב כאן להתייחס אליו ככזה, זה קצת בעייתי. על פי הכללים שהוצעו (אך לא נידונו בנתיים) דובר על 150 בחורים בישיבה גדולה שקיימת עשור. הרעיון שעומד מאחורי זה, שישיבה כזו היא ישיבה מרכזית שאינה "גימיק", בעוד שעל הותק הייתי מתפשר כיון שזה לא נשמע גימיק והקריטריונים לא התקבלו רשמית, מספר הבחורים לדעתי משמעותי, וצירוף של כמה ישיבות לא הופך את זה לרציני יותר, כמו שאצל אדמו"ר צריך 200 מקומות בבית מדרש אחד ולא בכמה שטיבלך. אך מכיון שלא התקבלו כללים ברורים, אני לא בטוח שאפשר לומר שזה לא טיעון חשיבות שמזקיק אותנו להצבעת מחיקה. בכל מקרה, בעתיד, כשיתקבלו קריטריונים, ייתכן בהחלט שהערך ימחק.
כפי שכבר הובהר בעבר כמה פעמים הקריטריונים הם להקל ולא להחמיר. אם יתקבלו קריטריונים הם יתנו זכאות אוטומטית למי שיעמוד בהם, אבל לא ימחקו את מי שלא עומד בהם.
ולכן גם כעת שאין קריטריונים זה לא סיבה שכל ראש ישיבה יהיה זכאי רק בכלל שהוא ראש ישיבה, וצריך נימוק חשיבות.