שיחה:הרב יעקב אריה מיליקובסקי/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

אברהם. (שיחהתרומות)

העובדה שהוא לא יושב בראש השולחן לא נכונה ראה כאן.

מדוע החזרת אותה?

טישיו (שיחהתרומות)

רואים שם שהוא יושב באמצע, ממש לא בראש כדרך האדמורי"ם

אברהם. (שיחהתרומות)

החלפתי קישור שרואים בה כטענתי

צדקה (שיחהתרומות)

האם אפשר לשנות את שם הדף ל: הרב יעקב אריה ישעיה מיליקובסקי ?

הגרצ"מ זילברברג נחשב לתלמידו?

17
ירון (שיחהתרומות)

לדעתי זה טעות.

הגרצ"מ נוהג לדבר וללמוד מכולם, אולם דרכו שונה בתכלית מדרכו של האדמו"ר והוא לא נוקט עם הקו של האדמור כלל.

למי שמבין קצת...

רבי עקיבא (שיחהתרומות)

לא יודע מהי ההגדרה של תלמיד

בכל מקרה וודאי שלא מתכוונים לממשיך דרכו

מה שברור שבאירועים מסוימים הרצ"מ מגיע להשתתף אצל האדמור מאמשינוב

לא חושב שהוא עושה את זה אצל מישהו נוסף

ירון (שיחהתרומות)

השתתפות באירועים עדיין לא עושה לתלמיד...

תכליתי (שיחהתרומות)
ירון (שיחהתרומות)

חסיד בודאי לא... כי הוא לא נוהג לפי הוראתו בשום ענין.

תכליתי (שיחהתרומות)

תלמיד בוודאי ובוודאי שלא.

טישיו (שיחהתרומות)

הוא גם תלמיד וגם חסיד. האדמו"ר מאמשינוב מדריך אותו באופן אישי על כל פרט ופרט.

בדרך אגב שמעתי סיפור מעניין: שאלו פעם את האדמו"ר למה הוא מקדיש זמן רב כ"כ לתלמידו זה. הגיב האדמו"ר מאמשינוב, שהוא התלמיד היחיד שמקבל את כל הוראותיו ללא סייג. גם את מספר השעות העצום שקיבל הוראה מרבו להקדיש ללימוד התורה (משהו בסביבות ה16 שעות ביום או יותר) הוא מקיים ללא חכמות.

ירון (שיחהתרומות)

צא ובדוק ותוכח שהוא לא מצית לו, בקורונה בטכנולוגיה מירון בחירות וכו

לדעתי צריך למחוק את זה.

המקסימום שאפשר לכתוב זה שהוא נוהג לפעמים להתיעץ איתו

,

,

טישיו (שיחהתרומות)

תביא דוגמא ברורה של הוראה ברורה מרבו שלא ציית לה. לא כל מה ששמעת בשם האמשינובער כך אמר. ברוב הוראותיו הוא מורה לכל יחיד ויחיד כפי שדעתו רואה, ואין השוואה בין הוראותיו.

ירון (שיחהתרומות)

נתתי לך כמה דוגמאות שלשניהם יש עמדה מובהקת וידועה ביחס לציבור.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

מה העמדה המובהקת של האמשינובר בנוגע לבחירות?

בכל אופן רצ"מ מעולם לא התבטא בציבור בנושא.

בנוגע לטכנולוגיה, אני אופתע אם יוכח שהאמשינובר מורה באופן ציבורי אחרת מהדרך בה רצ"מ רואה את הדברים. (כמובן שהטמפרמנט ואופן הטיפול בעניין הוא אולי ייחודי לרצ"מ, אבל ביסוד הדברים הוא בס"ה מהדהד את פסיקותיהם של רוב רובם של גדולי הדור כפי שהוא עצמו חוזר ואומר)

נ.ב. בקורונה הוא אמר בבירור שלכל אחד יש את מורה ההוראה שלו בעניין וגם לו עצמו יש מורה הוראה בעניין שהוא נוהג כפסיקותיו בכל שאלה, אם איני טועה הוא אף אמר פעם בפירוש שכונתו לאדמו"ר מאמשינוב, בכל אופן לשומעי לקחו היה ברור למי הוא מתכוון בתור מורה הוראה שלו.

ספרי קודש (שיחהתרומות)

ובכלל רצ"מ באופיו אדם מאד עצמאי.

טישיו (שיחהתרומות)

רצ"מ אדם עצמאי, אך כפי הידוע מעולם לא עשה נגד הוראת רבו המובהק.

ירון (שיחהתרומות)

לא נגד ולא בעד...

שמע בני (שיחהתרומות)

אי אפשר להחשיב את הרצ"מ כתלמידו, כאשר לפי הנראה לעין הוא לא הולך בקו שלו לא בהנהגה ולא במסרים שבשיחותיו אותם הוא מעביר לשומעי לקחו. הוא גם לא מצטט אותו. מה שכן, הוא מתייעץ עמו בהתלבטויות אישיות שיש לו, מסתבר שגם מיישם עצותיו. אמנם לתלמיד אינו נחשב.

ספרי קודש (שיחהתרומות)

ישנם אלפים ש"מתייעצים עמו בהתלבטויות אישיות" ולא מחשיבים את עצמם תלמיד.

אמשינובר (שיחהתרומות)

א. כל מי שכתוב כתלמידו - לא באמת תלמידו חוץ מהגרצ"מ, שבעצמו אמר בענין הקורונה שכל אחד ישאל רב, וגם הוא שואל רב - וכוונתו לאדמו"ר מאמשינוב.

ולגבי מה שנכתב פה לפני כמה חודשים בענין הבחירות, הטכנולוגיה, ומירון:

בחירות - אומר ללכת לכל מי שיש לו זכות הצבעה ולא צריך 'למסור על זה את הנפש'.

טכנולוגיה - לפני כמה חודשים א' שלח לו מכתב למה הוא לא יוצא באופן ציבורי נגד זה, והאדמו"ר ענה לו ש'אם היה לו תשובה אחידה לכולם - הוא היה חוסך הרבה שעות לעמוד על הרגליים'. אבל יש אינסוף אנשים שיכולים לומר מסיפורים אישיים שהוא מאד מאד חריף נגד זה - לדוג' כל שנה יוצא 'אלפון' של כלל החסידים שנשלח לכולם הביתה, ותמיד ההוראה של האדמו"ר היתה לא לכתוב מספרי טלפון לא כשרים, ובאחת השנים האלפון בטעות הודפס עם הטלפונים הלא כשרים, והאדמו"ר אמר להדפיס הכל מחדש - מדובר בנזק של מאות אם לא אלפי שקלים, וכן הלאה בלי סוף סיפורים מאנשי חינוך...

ולמה ציבורית זה נראה לא ככה?

  1. כי אצל האדמו"ר אין 'קול קורא' 'אסיפת הצלה' וכו' וכו', אצלו הכל פרטני וכל אחד מקבל תשובה באמת לפי מה שמתאים לו, והרי כל אחד יודע שלא כל כלל ישראל נמצאים באותה דרגה שנמצאים חברי 'חבורת נחלת יעקב - אום אני חומה' של רצ"מ...
  2. כי יש סיפורים הפוכים כמו 'שהוא אמר לאחד שמתעסק עם נושרים שיקנה סמארטפון מוגן לבחור כלשהו', ודרכו של סיפור שלא ידועים כל הפרטים שמתגלגל ומתנפח...

מירון - הוא שלח את הציבור שלו להסתכן לעשות שם חלאק'ס קרוב לציון, ולא שאלו אותו בענין השת"פ עם השלטונות - אז הוא בדר"כ לא מתערב במה שלא שואלים אותו...

ב. זה נכון שהיה לו קשר מיוחד עם הרב מאיר ברנדסדורפר אבל מכאן ועד לתלמידו המרחק גדול.

ג. האדמו"ר מסוכוטשוב מאד מיודד איתו כיון ששתיהם גרים בבית וגן (אני לא יודע אולי גם למד איתו בישיבה).

ד. האדמו"ר מפינסק ג"כ מאד מיודד איתו, אבל לא תלמידו. הוא למד בישיבת אמשינוב עוד בנשיאותו של האדמו"ר הקודם ר' ירחמיאל יהודא מאיר זצ"ל ומחשיב עצמו כתלמידו ועד היום בדר"כ משתתף רק ב'טישים' שהאדמו"ר שליט"א עורך ביארצייט של האדמו"ר הקודם. (אולי אפשר לכתוב בערך של האדמו"ר הקודם).

ה. וכן האדמו"ר מלובלין זצ"ל - גיסו לא החשיב א"ע אף פעם כתלמידו אלא כחסיד גור (אגב כמו אביו)

דיון ציבורי אודות הנהגותיו?

8
תכליתי (שיחהתרומות)
טישיו (שיחהתרומות)

אכן ללא ספק

הדייג (שיחהתרומות)

בציבור הליטאי הוא נתפס כשנוי במחלוקת. חושבני שהדיון הציבורי קיים.

תכליתי (שיחהתרומות)

לא נכון, מקובל גם בציבור הליטאי, שמו נישא בהערצה גם אצלם

הדייג (שיחהתרומות)

מקובל מאד כן. נישא בהערצה כן. מעורר דיון סביב ההיתר לעשות כמעשיו (אע"פ שלשיטתו צודק ולכן הוא קדוש ואיש אלוקים) גם כן.

אחד יחיד (שיחהתרומות)

שמעתי שהגרש"ז אויערבאך אמר שמותר לו לנהוג כפי שהוא נוהג

אחד יחיד הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
ניטראלי (שיחהתרומות)

אני מניח שכוונת המעיר לא היה לפתח כאן דיון ציבורי... מקסימום לדון האם דיון כזה קיים ותל"מ.

גם איש התקשורת מנחם טוקר רואה את עצמו כחסידו

6
א בוחער (שיחהתרומות)
הדייג (שיחהתרומות)

מכיר אותו? כי כל הענין שלו הוא העלאת האנשים\המעשים הללו דייקא. הוא איז'ביצער, אם אתה מבין את המשמעות. לא לחינם לו ולקרליבך היה קשר עמוק מאד.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

אגב, זה שווה פסקה בערך.

הדייג (שיחהתרומות)

האי! תמיד נעים להזכר בך. אם תמצא מקורות, אבצע בשמחה.

טישיו (שיחהתרומות)

זה אמור להיות כתוב בערך על טוקר מכיון שזה משמעותי לטוקר זה שהוא חולם שיש קשר בין דרכו לדרכו של צדיק הדור. בערך על הרבי מאמשינוב לא אמור להיות כתוב שטויות אלו, מכיון שזה לא משמעותי כלפיו. כמו שאם יראה את עצמו הולך בדרך הרמח"ל, זה יהיה כתוב בערכו ולא בערך הרמח"ל.

הדייג (שיחהתרומות)

לזה אני לגמרי מסכים.

סיכום מאת מרדכי עציון

טופל

א בוחער (שיחהתרומות)
קודם תחשוב (שיחהתרומות)

מסכים

יואל ווייס (שיחהתרומות)

"הנהגה ציבורית" אולי ?

אין נושאים ישנים יותר