שיחה:הרב חזקיהו יוסף שרייבר/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

לא ייתכן שלא יהיה על שיטתו בלימוד הרחבה ניכרת, בקשת המקורות על שיטתו קצת מעיקה, האם הכוונה להביא מקורות מתוך ספריו או שמא הכוונה להביא מפורומים שונים, צריך לעבוד על זה כיוון ששיטתו נמצאת חזק מאוד בעולם הישיבות, אולי צריך להרחיב אף על עניין זה כמה שיטתו חזקה בעולם הישיבות ועל ההשפעות השונות של שיטתו.

אפר (שיחהתרומות)

לדעתי בלי מקורות אין להכניס כלל, מקור הינו כתבה בעיתון/אתר חדשות/מגזין/כתב עת וכו'

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

לכבוד הרב אפרון האם אתה מכיר איזה מקום שכתוב עליו, יש לי חסימה של נטפרי ולא מצאתי כל מגזין שעוסק בעניינו. תודה.

אפר (שיחהתרומות)

אכן בעיה, אבל הפתרון אינו להכניס ללא מקור.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לפעמים המצב בערכים כאלה זה "צריך ואין לו תקנה". מוטב להשאיר כך, מאשר לכתוב דברים שנתונים לפרשנות ולויכוח. אנו כאן במכלול לא מחדשים אלא רק מלקטים.

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

מפני מה אתה אומר כן, היכן הם הכללים, ניסיתי ככל יכולתי לכתוב דברים שאינם מחודשים, והאם באמת אין ערכים בויקיפדיה דומים לזה. האם אין ראוי שיהיה דבר כזה, מהיכן כל כך ברור לך. עבדתי על זה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ראה בהרחבה בהמכלול:מחקר מקורי. הסברתי בתקציר מה מחודש ולמה. ההשוואה לשיטת בריסק ור שמעון נתונה לפרשנות, יכול לומד אחד לומר דבר אחד ורעהו לומר אחרת. הכללים בוויקיפדיה והמכלול דןמים.

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

במחיקה הראשונה אשר אינה אלא סיפור דברים על בחורי הישיבות, הלוא הדברים ידועים ומפורסמים, וכי אם זה יהיה כתוב בכיכר השבת או בקהילה זה יהפוך להיות אמין יותר.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

במידה מסויימת כן, יש חזקה אומן לא מרע אומנותיה והקלות שבה עורך במכלול כותב גדולה מזו של כתב בעל מוניטין מסויים. אבל זה לא רק קשור לאמינות אלא למבנה של אנציקלופדיה. דעת לנבון נקל שאם כל אחד יכתוב ברצונו בטענה ש"הדברים ידועים" (דרך אגב, אני גם לא חושב שזה מדוייק עובדתית, אבל נניח לזה).

אפר (שיחהתרומות)

כמובן יש הבדל בין עובדות ברורות לבין אבחנות שם נתונות לפרשנויות שונות, הגדרות של שיטת לימוד הם בדר"כ ממש לא מדויקות.

הרב אברהם דוד קורלנסקי

1
איסתרק (שיחהתרומות)

החושב, בקשר לעריכה זו, רק רציתי לוודא: האם הוא אכן מראשי הכולל או שזהו טייטל בעלמא לאברך בכולל, כדרך העיתונים?

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

תלמידיו מוכרים ומפורסמים בתוך החוג של המהרי"לניקים ויותר .

וחוצמזה יש הבדל בין לכתוב תלמידו של הרב פוברסקי לבין תלמיד של הרב שרייבר שהמשמעות היא למידה באופן מסויים וכו'

מוטי (שיחהתרומות)

אז זהו שהמכלול הוא אנציקלופדיה כללית ולא של תלמידי מהרי"ל.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

תלמידי מהריל הוא מידע אנציקלופדי אם אתה לא מבין.

כמו שתלמידי החזוא הוא מידע אנציקלופדי ואכמל

אביגדור (שיחהתרומות)

השאלה היא האם כל הרבנים שהוספת באמת מצהירים על כך שהם תלמידי מהרי"ל..

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

לא הוספתי

שחזרתי

ובגדול כן

שחרחר (שיחהתרומות)

הצעת פשרה: מצד אחד, באמת מוזר למנות כרוכלא את כל תלמידיו. מאידך, יש משהו ייחודי בתופעת השרייבריסטים, וכמו שמופרט בערך הרב יגאל רוזן שחתנו ר' יהודה הילדסהיימר הינו 'שרייבריסט'. לכן אני מציע, לציין בפסקה העוסקת בשיטת לימודו, לציין את השרייבריסטים המפורסמים - אם יש כאלה.

שחרחר (שיחהתרומות)

שו"ר, שבערך שציינתי אליו השמיטו את העריכה מפעם המציינת את עובדת ר' יהודה הילדסהיימר כשרייבריסט.

שחרחר (שיחהתרומות)

שחזרתי שם בצורה אחרת. זה מידע שלדעתי מוסיף ענין.

נח גרין (שיחהתרומות)

לעניות דעתי הרב שרייבר הוא אדם גדול בסדר גודל שמציינים פרטים כגון תלמידיו, כמו שבערך על הרב שטיינמן להבחל"ח מצויינים תלמידיו הבולטים

מוטי (שיחהתרומות)

הנידון כאן אינו האם יש משהו ייחודי בשיטתו אלא האם יש למנות תלמידים שאינם מפורסמים. היחיד שהגיב בהקשר הזה הוא נח גרין שהשווה לאדם עם פרסום בקנה מידה אחר, כך שאינני רואה כאן טענה הדוחה את המחיקה של אפרון.

אדמונד הוסרל יש לך נימוק למה להשאיר את הרשימה?

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

יש הבדל ברור בין תלמיד של הרב פוברסקי שכשנמצא בישיבה כלשהיא אין לעובדת היותו תלמיד של הרב פוברסקי שום משמעות לא על המקום לא עליו .

לעומתו שרייבריסט שנמצא בישיבה אזי הוא מקיים מחנך ומוציא לאור את השיטה, כך שבפסקא תלמידיו איננו מציינים את תלמידיו של הרב שרייבר המוכרים אלא אנו מציגים את האישים השרייבריסטים המרכזיים.

(מן הנכון היה שישיבת מהרי"ל תזכה לערך משלה ובה ענייניה של השיטה, האישים המרכזיים בה, התנגדותו של הרב כהן ראש ישיבת חברון לעניין וכו' כל עוד מהרי"ל והרב ח. יוסף שרייבר מאוגדים בערך אחד ראוי לכלול אישים מרכזיים מן השיטה בערך)


וחוצמזה לא כל מי שנמחק אינו מפורסם ונקח כדוגמא את הרב ש. שרייבר ראש ישיבת יסודות והרב הילדסהיימר מראשי ישיבת אור ישראל. (ויש עוד)

אפר (שיחהתרומות)

מי שאין לו חשיבות אנציקלופדית לא רלוונטי כמה השיטה שהוא מייצג ייחודית וחשובה, (לדוגמא משיב בישיבה גדולה כלשהי, שנחשב מוכר מאוד אצל "זכרו" לא ייזכר בערך של זכרו, ולא שלהרב זילברמן, כי הוא לא מספיק רלוונטי בשביל החשב כתלמידו, בדר"כ מביאים רק בוגרים/תלמידים מפורסמים/בעלי ערכים, גם בערכי ישיבות וגם בערכי רבנים.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

וזה שהסברתי שבאנצי' יהודית כל תלמידיה המרכזיים של אסכולה מסוימת יש להם חשיבות.

ולא פחות מערכים על פילוסופיה וכדו'.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

ולא כל אדם שאינכם מכירים אינו מוכר בציבור

אביגדור (שיחהתרומות)

אכן, אך כאן זה אנציקלופדיה והמדד לחשיבות הוא מי שיש עליו ערך או ראוי שייכתב עליו ערך.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

שטויות

לא בפסקה של תלמידיו.

לדוג' בערך של ר' ברוך בער JBאהרן ליכטנשטיין וכו'

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

כלל הדבר ככל ואדם מחדש עניין ושיטה ותלמידיו יצאו מכלל 'למדו אצלו' והם בני השיטה דבר מתבטא ומורגש יש מקום להביא ולפרט את התלמידים הבולטים ואת המוכרים.

וזה שונה מפסקת תלמידיו אצל הרב פוברסקי ששם הפירוש רק שהם למדו עצמו עשר פעמים הבהרתי את זה ואף אחד פה לא מתווכח על הטיעון הזה.

רק מסתתרים מאחורי כללים שלא כתובים בשום מקום.

דייי

מקוה (שיחהתרומות)

אנציקלופדיה היא לא ספר טלפונים. אין שום מקום למנות אנשים שאינם בעלי חשיבות אנציקלופדית.

דויד (שיחהתרומות)
אפר (שיחהתרומות)

מחקתי, זה לא דיון חשיבות אלא דיון מה נחשב כחשוב להיזכר בפסקת תלמידיו, אם מחקתי תלמידים בעלי פרסום מיוחד (לא בתוך גבולות ה"שרייביסטים" אפש להחזיר.

כפי שאתה רואה זה דעת המפעילי מערכת, תודה.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

תגיד אתה רציני?

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

כן

מקוה (שיחהתרומות)

בדיחה ממש מוצלחת

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

תצחק ממנה לבד אדם מוכר אין פירושו שמקוה מכירו אלךא ששמו מפורסם בעולם התורה

מקוה (שיחהתרומות)

במקרה אני מכיר אותם והייתי חברותא של אחד מהם... ומהו עולם התורה שבה שמו מפורסם? אשמח להפניות מקורות משהו

הלהו (שיחהתרומות)

מה זה ההפקרות הזאת שכל אחד מוסיף תלמידים כרצונו?

מוטי (שיחהתרומות)

בקשר לעריכה זו, אתה סבור שאין כאן שום מידע שיכול להופיע ללא מקור? יש בערך מידע שמבוסס על העובדה שיש לו שיטה חדשנית.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

הכל הגדרות סובייקטיביות מאד ולכן אי אפשר לומר אותם כעובדות. כ"ש אמירה שפלוני רואה את עצמו כממשיך של הגר"ח שדורש מקור ברור.

מוטי (שיחהתרומות)

מרדכי עציון כוונתי הייתה לדברי שמש כלומר להשמיט אמירות מיותרות אבל להשאיר מידע בסיסי ומפורסם. הנחתי בינתיים תבנית להשלים כי מדובר במידע מהותי בערך.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

היה כתבה לפני איזה זמן בקהילה או במשפחה וכל הדברים האלה כתובים שם.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

חמקמילים כמו "פורץ דרך" מיותרות כאן, אך את המידע אודות תלמידיו ושיעוריו הפופולריים יהיה קצת מגוחך להשמיט.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אני מאד מסופק אם אכן שיעוריו פופולאריים ברמה שזה מצדיק אזכור בערך. אמנם יש שיח מסוים אודות שיטת לימודו אבל אני לא יודע כמה זה משהו זמני שעוד שנתיים או יותר אף אחד לא יזכור או שזה משהו יותר משמעותי.

כיון שאיני יודע, אם אתם חושבים שזה שווה איזכור אין לי שום התנגדות שזה יוזכר בניסוח אנציקלופדי.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

זה לא זמני אלא קיים כ-15 שנה לפחות ורק צובר תאוצה, וזה חלק בלתי נפר מההווי בעולם הישיבות., גם אם זה בכל זאת נישה.

חסר פירוט על הישיבה שלו היום

2
עבד לה' (שיחהתרומות)

אין שום פירוט מלבד שזה ישיבה של הרב צבי ויספיש ושגם הוא ראש ישיבה, אבל אין פירוט על הישיבה סגנון גיל מס' בחורים וכד'.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

אדרבה תבנה ערך ישיבת (שיטת) מהריל

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

בגליון האחרון נכתב שהרב חונא זופניק משמש כראש הכולל בבני ברק.

האם יוסי שיין הוא תלמיד של הרב הראוי להיות מוזכר כאן

6
849060AA (שיחהתרומות)

ראיתי כתבו את יוסי שיין כאחד מתלמידיו והוסיפו לאמור דהוא רם בבינה להשכיל הדברים מצחיקים

קובנא (שיחהתרומות)

אולי תסביר לי למה הדברים מצחיקים? כמו"כ מדוע הסרת את הרב שמעון סורוצקין?

חעצקל לכבוד שבת (שיחהתרומות)

ר' יוסף שיין הוא תלמיד מופלג בחכמה של רחי"ש, והוא ר"מ בכולל בבינה להשכיל

מהללאל (שיחהתרומות)

לדעתי הוא ראוי, גיל צעיר אינו חיסרון.

חיים123 (שיחהתרומות)

אני מכירו אישית, והוא מחשיה עצמו תלמיד מובהק של הגרח"י שרייבר בלימוד, אם כי לעולם לא נסתתמה חכמה ממקורות אחרים, ואין בזה בכדי לגרע

געצ'ל בעל עגולה. (שיחהתרומות)

לכאורה הוא אינו מחזיק בשטעל'ע(משרה תורנית)פופולארי דיו, הרב ש.סורוצקין לא למד אצל 'הרב' אלא מעיין בספריו.

אין נושאים ישנים יותר