יהיה מאוד מסובך לתת לערך אספקלריא תורנית כי זה פותח סוגיות מאוד רציניות ומורכבות
העיקרון התורני ראשון שהאדם נולד לא בשביל להישאר כמות שהוא אלא לעבוד ולשנות את מהותו מבואר כבר בתחילת ספר בראשית "כי יצר לב האדם רע מנעוריו" וכו'
והדרך היא על ידי תורה ומצוות ובתוך המסגרת הזו ודאי שהתורה מלמדת את האדם לפתח חשיבה ורגשות ויצירה וכדברי ר"ג לטורנוסרופוס הרשע (מעשי מי נאים גלוסקאות וחיטים למי שלא זוכר)
אך העיקרון היוצא מנקודת הנחה שהפרא האציל עדיף על האדם המתורבת אינו שואל את השאלה תיאולוגית גרידא אלא הוא בוחן את האדם המתורבת שאותו הוא מכיר מול הפרא בשאלה זו המבחן צריכה להיות לא רק על עצם התרבות אלא איזו תרבות ובשאלה הזו מהי העדיפות מבחינה תורנית תרבויות טועות או פרא אציל זו שאלה שלא נראה לי שיש לה תשובה תורנית כלשהי עורכי אספקלריהננעל במבטו (שיחה) 02:08, 18 ביוני 2020 (IDT)