שיחה:אנינות/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מוטי (שיחהתרומות)

מה דעתכם על הניסוח הנוכחי.

המנצח אם תביא מקור להגדרת האנינות כאבלות חלקית, תוכל להוסיף זאת.

מישהו (שיחהתרומות)

אי אפשר לכתוב על אנינות שזה "אבילות". ראו המחלוקת בפרק אנינות#אבילות. כביטוי בלשוננו של "צער על המת = אבילות", כמובן שאנינות זה חלק מהפרשיה הזו שעניינה היחס של החיים לאחר מות המת.

מה רע בניסוח שהיה עד עתה?

מוטי (שיחהתרומות)

מתנצל שלא תייגתיך. למרות שאיני כדאי לחלוק עמך אמן הניסוח התורני, אציע את דעתי.

  1. היה כתוב בפתיח שאנינות היא עד הקבורה, כפי המופיע בהמשך לדעת הבבלי זה לא מדויק, לאחר ששיניתי ראיתי צורך להדגיש את הזמן שעד הקבורה שמקובל בעולם לקראו אונן.
  2. הניסוח נתן פרשנות לאונן בשעה שאין טעם (לדעתי) להגדירו בנפרד מאנינות.
  3. הנושא אם רשאי או לא שייך לערך עצמו ולא לפתיח.
מישהו (שיחהתרומות)

מסכים. (מוחה בתוקף על המשפט בקטן).

מוטי (שיחהתרומות)
מישהו (שיחהתרומות)

זה לא עד לקבורת המת אלא רק ביום הראשון ורק עד שנמסר לכתפים

מוטי (שיחהתרומות)

עד שנמסר לכתפים נכון, אבל בד"כ זה עד הקבורה. יום ראשון אתה בטוח?

מישהו (שיחהתרומות)

אתה צודק שזה עד הקבורה, אבל אין ענין לכתוב את זה בפתיח כי זה ממש לא מדויק. זה עד שנמסר לכתפים, ואם יש זמן שא"א לקבור כגון שבת ויו"ט אז אין אנינות. אולי נכתוב "כל זמן שמוטל עליו לקוברו".

מישהו (שיחהתרומות)

אני רואה שאין ענין. כתוב בפתיח שזה זמן בדגש עד שקוברים אותו, ושמהתורה זה וכו' ומדרבנן זה וכו'. לא צריך לכתוב שוב את הזמן עצמו.

יעקב (שיחהתרומות)

את זה שאנינות היא אבילות חלקית, לקחתי מהערך של שבעה קרובים, 'בניתי' על זה.

מוטי (שיחהתרומות)

אתה לא באמת מסתמך על ערך ויקיפדי ברמה של להעתיק את זה לערך תורני אחר.

יעקב (שיחהתרומות)

לא שמתי לב שהוא ייובא מויקיפדיה העברית.

מוטי (שיחהתרומות)

בכ"א בערכים תורניים (לפחות) אנחנו שואפים שהכל יהי' מבוסס ולא הסתמכות על ערכים אחרים (ללא בדיקה במקורות).

יעקב (שיחהתרומות)

מה, בכלל? אם יש דבר מסויים שלמדתי אותו רק מהמכלול, אסור לי לכתוב אותו בעריכות בערכים אחרים? כל דבר אני צריך להתחיל לחפש אחרי המקור שלו?

מוטי (שיחהתרומות)

הכי מהודר שתבדוק במקור (אולי תגלה שצריך לתקן את הערך ההוא), אם לא לפחות לבדוק שמובא מקור, לפי זכרוני כך גם כתוב באחד מדפי ההדרכה. לדעתי, בערכי חול אפשר יותר להתפשר בערכי קודש פחות.

יעקב (שיחהתרומות)

אוקיי, הבנתי. יש לשנות את העריכה שאנינות היא אבילות חלקית בדף הנ''ל.

מישהו (שיחהתרומות)

זה לפי הענין, ובכל מקרה בערכים שיש עליהם ערך באנציקלופדיה תלמודית, בויקישיבה (ראה כאן) או מודפס, זה ודאי מקור טוב.

מוטי (שיחהתרומות)

מישהו גיליתי באונקלוס בפרשה האחרונה, שתרגם לא אכלתי באוני ממנו - לָא אֲכַלִית בְּאֶבְלִי מִנֵּיהּ. סייעתא להגדרה שאנינות היא חלק מהאבלות.

יעקב (שיחהתרומות)

זה כבר סיפור ישן, לכאורה תצטרך לפתוח את הנושא מחדש ולהוסיף את המקור הזה.

מישהו (שיחהתרומות)

מדאורייתא הכל קרוי בשם אחד, ומדרבנן חלוקים בשמותם.

מתוך: ביאור על ספר המצוות לרס"ג (הרב פערלא) לאוין ל"ת רנב רנג רנד :

"... ... אנינות היינו אבלות. וכן תרגם אונקלוס על לא אכלתי באוני ממנו לא אכלית באבלי מיניה וכן בתרגום יונתן לא אכלית ביומי אבלי מיניה. וכ"כ הראב"ע ז"ל וטעם אוני כמו אבלי עיין שם. ואף דאשכחן במתניתין (דפרק נגמר הדין מ"ו ע"ב) ולא היו מתאבלין אלא אוננין. שאין אנינות אלא בלב עיין שם. וכבר הביאו ראיה זו תלמידי רבינו יונה ז"ל (בברכות שם) עיין שם. וכן במס' שמחות (פ"ד) דקתני מתאבל ואונן לא מתאבל ולא אונן עיין שם. וא"כ משמע דאונן לחוד ואבל לחוד. לק"מ דיש דינים באבלות שהם מדאורייתא להסוברים דאבלות דאורייתא. ויש דברים שאינם אסורים לכ"ע אלא מדרבנן. וכמש"כ הרמב"ן ז"ל (בתורת האדם שם) וז"ל נראה עוד שעיקר אבילות מה"ת אינו אלא בעידונין. כגון רחיצה וסיכה ותשהמ"ט ותפילין שהם פאר. ותכבוסת ותספורת דשמחה היא. ואבילות כשמה שלא יתעסק בדברים של שמחה אלא בדברי אבלות. וזהו אנינות שבלב שממנו למדו שלא יתעסק בדברים של שמחה. אבל מנעל וסנדל ועטיפה אינן מה"ת. שלא אמרה תורה לענות ולצער נפשו ממנהג של כל העולם. לפיכך הקילו באלו עד שיקבר וכו' עכ"ל עיין שם בדבריו ז"ל. והובאו בקיצור בטור (יו"ד סי' שמ"א) עיין שם. ולזה אבלות דאורייתא קרו אנינות. משום דלא מיתסר אלא בדברים של שמחה ואין אנינות אלא בלב. כדתנן במתניתין דסנהדרין שם. ואבלות דרבנן דהיינו מה שהוסיפו מדבריהם להחמיר על האבל. קרו אבלות כדי לחלק ביניהם במקום הצורך. כמו גבי הרוגי ב"ד דקתני לא היו מתאבלין אלא אוננין. או במקום שצריך לפרש כדי שלא נטעה לומר דדוקא אבלות דאורייתא נוהגת בו ולא אבלות דרבנן. או להיפוך דוקא אבלות דרבנן אין נוהגת בו. אבל אבלות דאורייתא היה מקום לומר שנוהגת בו. להכי קתני מתאבל ואונן או לא מתאבל ולא אונן. כמו בהנך דבמס' שמחות שם עיין שם. אבל ודאי אנינות ואבלות חד שמא נינהו דאנינות נמי לשון אבלות היא. כן נראה פשוט לדעת הגאונים ז"ל ואכמ"ל בזה יותר. ועי' במו"ק (כ"ג ע"ב) בתוס' ד"ה ואינו אוכל עיין שם היטב: "

מישהו (שיחהתרומות)

(בתורה מופיע הרבה "אבלות", ומתורגם באונקלוס אבלות ג"כ.

המילה אנינות לא מופיעה כמעט בתורה, (שמו של אונן מזכיר את מושג זה), יש "לא אכלתי באוני ממנו", וכן שרחל קראה לבנימין "בן אוני". (ו"כוחי וראשית אוני" לא קשור לזה אלא הוא מלשון חוזק, ומתרגם "ריש תקפי").

אונקלוס תרגם "בן אוני" שקראה לבנימין "בר דוי", מלשון צער, וכ"פ רש"י "בן צערי".

(בתרגום אונקלוס מצינו את המושג "דוי" גם בתרגום של "יגון" - בראשית מב לח, ומד לא; "ביגון שאולה" - "בדוונא").

אבלות, משמעה צער. כמ"ש הרמב"ן כנ"ל. ולכן אונקלוס מתרגם את המילה "אוני" אצל בנימין במשמעות של צער.

ולגבי וידוי מעשרות, תרגם "לא אכלתי באוני" שכוונת התורה בצערו, דהיינו בימי אבלו, וזה כשאר המקומות שכתוב בתורה את המילה "אבלות" והיא מתורגמת ג"כ "אבלות", והתורה כאן כתבה "אוני" כי הרעיון שאסור לאכול אז זה משום הצער. )

מוטי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא מונח בזה כעת, מתייג את הרב מישהו

מישהו (שיחהתרומות)

"ואונן אינו אסור ביום ראשון מן התורה אלא באכילת קדשים ומעשר שני, ועוד החמירו בו חכמים לאוסרו בדברים המפורשים בפרק מי שמתו". טור יורה דעה שצח

אין נושאים ישנים יותר