ראיתי בתיאור הרומאי של ירושלים שב"שבט יהודה", ששלמה המלך בנה את קודש הקודש מעצי אלמוגים שנשלו מעומקי הים בדרך מיוחדת: צוללנים קשרו אותם לאניות ששקעו מעט בגלל משאן הכבד, משנקשרו האלמוגים, המשא הושלך מהאניה, וזו התרוממה וצפה, ועקרה את האלמוגים.
אכן הדברים מזכירים את הפסוקים במלכים א י יא-יב: גַם֙ אֳנִ֣י חִירָ֔ם אֲשֶׁר־נָשָׂ֥א זָהָ֖ב מֵאוֹפִ֑יר הֵבִ֨יא מֵאֹפִ֜יר עֲצֵ֧י אַלְמֻגִּ֛ים הַרְבֵּ֥ה מְאֹ֖ד וְאֶ֥בֶן יְקָרָֽה׃ וַיַּ֣עַשׂ הַ֠מֶּ֠לֶךְ אֶת־עֲצֵ֨י הָאַלְמֻגִּ֜ים מִסְעָ֤ד לְבֵית־השם וּלְבֵ֣ית הַמֶּ֔לֶךְ וְכִנֹּר֥וֹת וּנְבָלִ֖ים לַשָּׁרִ֑ים לֹ֣א בָא־כֵ֞ן עֲצֵ֤י אַלְמֻגִּים֙ וְלֹ֣א נִרְאָ֔ה עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃
רש"י ומפרשים נוספים ביארו אלמוגים: קוריי״ל בלע״ז.
אלמוג באנגלית Coral.
רלב"ג במלכים א י י: עצי אלמוגים – קוראל בלע״ז והוא עץ גדל בקצת הימים
רש"י (מיוחס) בדברי הימים ב ט י: עצי אלגומים – מפרש בפסיקת׳ כתוב אחד אומר אלמוגים וכתוב אחד אומר אלגומים אלא אלגומים שמם ונקרא אלמוגים לפי שהיה מתמוגג ונכפף מתוך רכיכתו כמו כוסות שהוא נכפף מתוך חשיבתו.
במלכים הוא אמר שזה כמו כשב כבש.
באברבאנל חלק על הרומאי בעל תיאור הנ"ל , והעלה שיש גם סוג אלמוגים ממיני הארזים: ומהפרשים אמרו שאלמוגים הם העצים האבניים הנולדים בים שקוראים קורא״ל, ושאמרו מהלבנון יחזור לארזים ולברושים שזכר, ולפי שבתשובת חירם לא נמצא זכר לאלמוגים ולא נכנסו בכל מלאכת הבנין, לכן אמרתי שהארזים הם ממינים מתחלפים, ויש מהם ספוגיים שאינם כל כך טובים, ומהם מקשיים וזהו הברוש, והיותר טובים מהארזים הם האדומים, ומאלה כתבו הטבעיים שלא יבא בהם עפוש בזמן רב, והארזים שהם מזה המין היותר מובחר יקראו ארזים אלמוגים, אבל אינם כלם כי אם עצי הלבנון, והאלמוגים אשר נזכר אחרי כן (בסי׳ י׳ י״ב) שעשה שלמה מסעד לבית ה׳ ולבית המלך וכנורות ונבלים לשרים, כבר נזכר שבאו אליו מאופיר באניות שהיו מביאים הזהב, אבל לא היו האלמוגים מהלבנון ולא מהים ההוא אשר בארץ חירם, כמו שאפרש אחר זה במקומו. ואמר שיהיה כמות הארזים רב לפי שהבית יהיה גדול והפלא, ר״ל גדול ע״ד פלא ויצטרך לעצים הרבה.
גם משמע כך בר"ש משאנץ על כלים יג ו: אלמוג. מעצי אלמוגים והוא מין ארז כדאמר בפרק המוכר את הספינה (דף פ:).
אבל הברטונרא כתב :אַלְמוֹג. קוראל״י בְּלַעַ״ז, וְהוּא צוֹמֵחַ בִּמְצוּלַת יָם, וּתְחִלָּתוֹ רַךְ קֹדֶם שֶׁיַּקְפִּאֵהוּ הָאֲוִיר, וּמְפַתְּחִים בּוֹ חוֹתָם. וּבַמִּקְרָא, עֲצֵי אַלְמֻגִּים: