צבעוניים (קבוצה)
אנשים צבעוניים (באנגלית: Colored) הוא ביטוי שנהג בעבר, וכיום נחשב לא תקין פוליטית, לתיאור אנשים שצבע עורם אינו לבן. המונח בא מתאוריות והשקפות גזעיות היסטוריות, ונתפס כבעייתי כיום[1]. הגדרה זו הייתה חשובה בעיקר לצורך מערכת הפרדה בין גזעית, למשל במדינות כמו גרמניה הנאצית, או ארצות הברית עד אמצע המאה ה-20. הביטוי לא התיימר לשמש כתיאור קבוצה אתנית ספציפית. בארצות הברית שימש הביטוי בעיקר, אך לא רק, לתיאור אנשים ממוצא מעורב, אירופאי ואפרו אמריקאי.
מערכת האמונות האירופאית סיווגה במשך מאות שנים את בני האדם בהתאם לצבע עורם כשייכים לקבוצה. לדוגמה, "הגזע השחור" לסיווג אנשים שמוצאם מאפריקה, "הגזע הצהוב" לסיווג אנשים שמוצאם מדרום מזרח אסיה, ה"אדום" לסיווג עמים ילידים ביבשת אמריקה. מושגים אלה נטמעו בתרבות האירופאית באופן משמעותי, והם נטועים בתרבות ובספרות העבר האירופאית, וכן בתרבות האמריקאית, האוסטרלית, ואחרות, שניזונו ממנה. הביטוי "צבעוניים" הוא הכללה על דרך השלילה. הוא מתאר באופן ספציפי אנשים עם צבע עור כהה, כמילה נרדפת לביטוי שחור שאינו באופן מובחן אפריקאי. האירופאים כינו כך בתחילה את ההודים ואת הילידים במקומות המוצא, שאליהם הגיעו במסגרת הקולוניאליזם. הכוונה היא לאנשים שאינם בעלי עור בהיר ("לבן"), כלומר כולם שאינם אירופאים (וכן צאצאי האירופאים ברחבי העולם). על מנת לסייע לתיאוריות הגזעניות, להתמודד עם "שאלת הגזע המעורב", עלו במקרים מסוימים הגדרות לסיווג גזעני ומכליל של אנשים.
בהקשר לכך, נעשה עתים קרובות שימוש במונח "צבעוני", לתיאור אדם שמוצאו האתני מעורב ואינו חד משמעי.
בדרום אפריקה
- ערך מורחב – צבעוניים (קבוצה אתנית)
בדרום אפריקה, נוצרה האוכלוסייה הצבעונית בראשית ההתיישבות האירופית בכף התקווה הטובה, על ידי התערבותם עם המתיישבים הבורים הלבנים, אוכלוסייה שכללה בראשיתה בעיקר גברים. כתוצאה מעירוב זה ממנו נולד דור של בני תערובת בחוותיהם של המתיישבים. בני תערובת אלה זכו ליחס של התנכרות הן מצד האוכלוסייה הלבנה והן מצד האוכלוסייה השחורה, והתפתחו בקהילות נפרדות של עצמם.
בתקופת האפרטהייד, מדיניות ההפרדה הגזעית בדרום אפריקה, קיטלג אותם הממשל כגזע בפני עצמו, בצד הלבנים והשחורים, למרות שבפועל אין להם מאפיינים גזעיים ואתניים ברורים ואחידים.
בארצות הברית
במשך רוב שנותיה של ארצות הברית, נהגה שם הפרדה גזעית בין אנשים לבנים לבין "צבעוניים".
עד מחצית המאה ה-19, היו רוב האנשים ממוצא אפריקאי אמריקאי, כולל צאצאיהם המעורבים, עבדים בארצות הברית. רבים מהעבדים השחורים היו בני תערובת. אחד מתוך ארבע שחורים שבוחנים את הגברים שהיו אבותיהם בבדיקות דנ"א, מוצאים גבר לבן. זאת מאחר שבתקופת העבדות נחשבו הנשים השחורות כרכוש ולא כאדם בעל זכויות, ולכן לא היה בניצולם עבירה על החוק. אף במדינות שבהן לא הייתה עבדות, אנשים שלא היו "לבנים" לא היו מוכרים כבני אדם בעלי זכויות שוות. במאה ה-19, כאשר הסתיימה העבדות גם במדינות הדרום של ארצות הברית, עדיין הייתה אפלייתם של אנשים "צבעוניים" מקובלת וחוקית. האפליה כללה את דוקטרינת נפרד אבל שווה, להפרדה גזעית בין אנשים "צבעוניים" לאנשים "לבנים", ברוב תחומי החיים במרחב הציבורי, בנוסף על איסורי התערות חברתית ונישואים.
במספר פסקי דין שניתנו בשלהי המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 קבע בית המשפט העליון של ארצות הברית כי דוקטרינת "נפרד אך שווה" אינה סותרת את התיקון ה-14. בפסק דין פלסי נגד פרגוסון (1896) אושר חוק שנחקק בלואיזיאנה שהקצה קרונות רכבת נפרדים לשחורים וללבנים. בפסק דין קאמינג נגד מועצת החינוך של מחוז ריצ'מונד (1899) אושר העיקרון גם לגבי בתי ספר. בפרשת ברי קולג' נגד קנטקי (1908) אישר בית המשפט העליון חוק שאסר במפורש על הקמת בתי ספר מעורבים. אף שדה יורה כל שירות שניתן ללבנים ניתן גם לשחורים (בנפרד), בפועל איכות השירותים שניתנה לשחורים הייתה ירודה משמעותית, ולא היה שוויון בהקצאת המשאבים לשירותים השונים.
רק במחצית השנייה של המאה ה-20 הסתיימה באופן חוקי מדיניות ההפרדה הגזעית בארצות הברית. האפליה עדיין קיימת במקומות רבים. כיום נחשב המונח "צבעוני" (colored) לכינוי מבזה שאינו תקין-פוליטית. החלופה כיום להגדרת מי שאינם אנשים לבנים הוא הביטוי "People of color" ("אנשים של צבע"), הרואה בהם קודם כל אנשים.
ראו גם
- מולאטים - כינוי לאנשים ממוצא אתני מעורב באמריקה הלטינית
- מעבר (מדעי החברה)
- הפרדה גזעית
קישורים חיצוניים
- The Journey From 'Colored' To 'Minorities' To 'People Of Color', רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית, 30/3/2014
הערות שוליים
29246038צבעוניים (קבוצה)