פיגמנטי צביעה
פיגמנט צביעה, או צבען צביעה, הוא צבען המשמש כבסיס לצבע תעשייתי או לצבע אמנות. צבע זה משמש לצביעת חומרים שונים, בתעשייה ובאמנות, על ידי משיחתו על העצם הנצבע. פיגמנטי צביעה הם קבוצה מצומצמת של חומרים, שנבחרה על בסיס של עמידות, נוחות שימוש, גוון ורעילות, על פי תקנים שונים. מרבית הפיגמנטים ניתנים לערבוב במדיומים נפוצים באמנות, כגון רזין אקרילי, שמן פשתן ושעווה ללא תקלה, אך קיימים פיגמנטים בשימוש נפוץ שאינם מתאימים למדיום מסוים.
ערך זה עוסק בעיקר בפיגמנטים המשמשים בתעשייה ובאמנות כיום. לפיגמנטים נוספים בטבע, ראו פיגמנט. מרבית הפיגמנטים המצוינים מטה נמצאים בשימוש מסחרי בשמות שונים ותוצרת חברות שונות. במקרים שבהם קיים "שם מותג", הוא מצוין לצד שמו המדעי ומספרו הסידורי של הפיגמנט.
הערה לשונית: במסמך הבא השם "סיגל" והתואר "סיגלי" מייצגים את המילה Violet, שחשוב להפרידה מ"סגול" (Purple) בכל הקשור לתורות צבע. אפשרות מסורבלת יותר היא לציין Violet כסגול ספקטרלי.
הערה: כל הדוגמיות המופיעות לצד הערכים השונים הן להמחשה בלבד. ייתכן כי הפיגמנט יהיה בעל גוון אחר, והדבר תלוי בפרמטרים רבים. הדוגמיות נלקחו מאתרי הבית של יצרני צבעים שונים.
הנחיית קישור[1].
מספר סידורי
לאורך השנים זכו פיגמנטים שונים לשמות רבים, בהתאם למקום שבו יוצרו, למטרת השימוש, לממציא הגוון ועוד. שמות אלו עשויים לבלבל את המשתמשים בצבענים, ועל כן פותח תקן לזיהוי צבע, הקרוי אינדקס צבע (Color Index).
לכל צבען מוענק ערך חד חד ערכי המורכב מאותיות לטיניות ומספרים. האות הראשונה במספר סידורי זה היא לרוב P, המייצגת פיגמנט (מספר מצומצם של צבעים מסומנים באות N, המייצגת את המילה "Natural"). האות השנייה היא משפחת הצבעים שאליה סווג הפיגמנט (למשל, B עבור "Blue", Br עבור "Brown", R עבור "Red" וכן הלאה). המספרים מאפשרים הבדלה בין החברים במשפחת פיגמנטים בגוון מסוים. כך ניתן להבדיל בין PB29 (כחול אולטראמרין) לבין PB15 (כחול פתלו).
השימוש בשיטת מיון זו החל בשנות ה-20 של המאה ה-20, במאמץ להסדיר את השימוש בצבענים ובצבעים שונים. כיום הוא מנוהל על ידי ארגון "colour index international" האמריקאי.[1]
עמידות באור
עמידות באור (lightfastness) היא מדד למידת סטייתו של צבען מסוים מגונו המקורי עם חשיפה לאור. בפועל, היא מאפשרת לאמנים ולתעשיינים לאמוד מתי ידהה צבען מסוים, ולא יהיה עוד דומה לגונו המקורי. צבעים שעמידותם לאור נמוכה נקראים לעיתים צבעים נמלטים (Fugitive) וצבעים שעמידותם לאור גבוהה נקראים צבעים קבועים (Permanent).
קיימות מספר שיטות לאמוד את עמידותו באור של צבע מסוים, בין אם הוא מורכב מפיגמנט בודד או מתערובת פיגמנטים. התקן המקובל כיום נמדד על ידי חברת ASTM (חברה אמריקאית לתקנים ומידות). תקן זה נועד במקור לבחון עמידות של צבע לבניין והורחב לאחר מכן לצבעי אמנות ותעשייה. התקן קובע חמש דרגות של עמידות באותיות רומיות, מ-I (קבוע לחלוטין) ועד V (נמלט לחלוטין).
במקרה שבו יש שימוש בשני פיגמנטים או יותר, שכל אחד מהם נמדד בתקן ASTM, הצבע המשולב יסומן כבעל העמידות של הצבע הנמלט ביותר מבין המרכיבים.
מקור הצבען
כל צבען מתויג לאחת מארבע קטגוריות מרכזיות, על פי שני פרמטרים: טבעי/סינתטי, ואורגני/לא אורגני. לקטגוריות אלו משמעות רבה מבחינת עלות ייצורו של הצבען, מידת נדירותו, מחיר חומרי הגלם ואף עקביות הגוון.
צבענים טבעיים מיוצרים ללא פעולה מעבדתית, על ידי שימוש במחצבים או בחומרי גלם טבעיים (שמן, עץ, עפרה, חימר, צמחים ועוד) ופעולות פשוטות כמו חימום או טחינה. צבענים סינתטיים נוצרים במעבדה באמצעות תרכובות שונות, זיקוק, חשיפה לחומצות ועוד. אף על פי שמקור מרבית הצבענים הסינתטיים הוא ביסודות כימיים נקיים, לעיתים חומרים טבעיים לחלוטין יוכלו לייצר צבען סינתטי, אם תהליך ההכנה יוצר תרכובת השונה מהותית מהחומרים המקוריים.
צבענים אורגניים מורכבים בעיקר מהחי או הצומח. שריפה של שמן צמחי (שחור מנורה), מיצוי של שורש שיח (ורוד מאדר) ואף חומרים מבוססי חלבונים (כחול פתלו) הם דוגמאות של צבענים אורגניים. מעצם טבעם, צבענים אורגניים מכילים פחמן כמרכיב עיקרי. צבענים לא אורגניים (מרבית הצבענים כיום) הם כל צבען שאינו עונה על התנאים שנמנו מעלה. אין בהכרח גורם משותף ברור לצבענים לא אורגניים.
במקרה שבו יש מידה שווה של חומרים מן החי ויסודות מתכתיים, נהוג לציין "אורגנימטאלי".
פיגמנטים אדומים
ארגמן אליזרין (Alizarin Crimson), מס' PR83 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM III | לא רעיל | מתאים לכל מדיום פרט לאקריליק | רוויה= 1.2; בהירות= 2.8; גוון= 10.0 | ||
מקור סינתטי אורגני. בעת ייצורו לראשונה ב-1868 ניסו למכרו כגרסה קבועה יותר של ורוד מאדר, הקרוב אליו בגוון, שהיה נחשב צבען נמלט מדי. רק לאחר שנים, כשהחלו מדידות מדויקות, גילו כי למעשה ארגמן אליזרין הוא פחות עמיד לאור מוורוד מאדר. | |||||
אדום קדמיום (Cadmium Red), מס' PR108 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קדמיום | מתאים לכל מדיום אמנים, פרט לפסטל בגלל רעילות. | רוויה=16; בהירות=4.2; גוון=7.0 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
אדום פירול (Pyrrole Red), מס' PR254 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=17.0; בהירות=4.25; גוון=6.5 | Magnacryl Red, Versal Red, Microlith Red, Unisphere Red, Cromophtol Red, Irgazin Red | |
מקור סינתטי אורגני. | |||||
פירול אליזרין (Pyrrole Alizarin), מס' PR264 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | N/A | ||
מקור סינתטי אורגני. | |||||
ורוד מאדר (Rose Madder), מס' NR9 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM II | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | N/A | מאדר לייק, ורוד מאדר אמיתי | |
מקור טבעי אורגני. | |||||
סיגל מאדים (Mars Violet), מס' PR101 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=6.0 ; בהירות=2.5 ; גוון=5.0 | אדום ונציאני | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
אדום קווינקרידון (Quinacridone Red), מס' PR19 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=12.0; בהירות=3.25; גוון=2.5 | ||
מקור סינתטי אורגני. | |||||
אדום נפתול (Naphthol Red/Napthol Red), מס' PR9 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM II | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=10.6; בהירות=3.5; גוון=6.0 | ||
מקור סינתטי אורגני. | |||||
ורמיליון (Vermilion), מס' PR106 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
N/A | רעיל - כספית | מתאים לכל מדיום אמנים, פרט לפסטל - רעילות. | N/A | צינובר | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
אדום מחומצן (Red Oxide), מס' PR102 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | N/A | אדום בהיר | |
מקור סינתטי לא אורגני. |
פיגמנטים כחולים
אולטראמרין (Ultramarine), מס' PB29 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה= 4.5; בהירות= 2.0; גוון = 8.0 | לפיס לזולי, כחול לזולי | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
כחול קובלט (Cobalt Blue), מס' PB28 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קובלט | מתאים לכל מדיום פרט לפסטל, בגלל רעילות | רוויה=11; בהירות=3.0; גוון=6.0 | כחול תנרד | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
כחול פתלו (Pthalocyanine Blue), מס' PB15 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - נחושת | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה= 6.5; בהירות= 1.25; גוון=7.0 | כחול מונסטראל | |
מקור סינתטי אורגני (לעיתים אורגנימטאלי). | |||||
כחול צרוליין (Cerulean Blue), מס' PB35 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קובלט | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה= 7.9; בהירות= 3.0; גוון= 1.2 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
כחול פרוסי (Prussian Blue), מס' PB27 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל (בגרסאות המחקות את הגוון המבוססות כחול פתלו, רעיל - נחושת) |
לא מתאים למדיום אקרילי, עקב בעיית חומציות | רוויה= 1.5; בהירות= 2.45; גוון= 8.0 | כחול ספיר, כחול אנתוורפ, כחול ברזל, כחול מילורי, כחול סיני, כחול ברונזה | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
כחול אינדנתרון (Indanthrone Blue), מס' PB60 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=3.3; בהירות=1.25; גוון=7.5 | כחול אנתרקווינון | |
מקור סינתטי אורגני. |
פיגמנטים סיגליים
סיגל קובלט (Cobalt Violet), מס' PV14 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קובלט | מתאים לכל מדיום אמנים, פרט לפסטל בשל רעילות | רוויה=3.2 ; בהירות=2.95 ; גוון=3.5 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
סיגל מנגני (Manganese Violet), מס' PV16 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - מנגן | מתאים לכל מדיום אמנים, פרט לאקריליק. | N/A | סיגל מינרלי | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
סיגל קווינקרידון (Quinacridone Violet), מס' PV19 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=8.0 ; בהירות=2.5 ; גוון=10.0 | ||
מקור סינתטי אורגני. | |||||
סגול דיוקסזין (Dioxazine Purple), מס' PV23 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM II | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=0.5 ; בהירות=1.0 ; גוון=2.5 | סיגל קרבאזול | |
מקור סינתטי אורגני. | |||||
סיגל אולטראמרין (Ultramarine Violet), מס' PV15 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=2.0 ; בהירות=2.5 ; גוון=2.5 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. |
פיגמנטים צהובים
צהוב קדמיום (Cadmium Yellow), מס' PY37 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קדמיום | מתאים לכל מדיום אמנים פרט לפסטל - רעילות. | רוויה=16.1 ; בהירות=8.0 ; גוון=3.0 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
צהוב קדמיום בהיר (Cadmium Yellow light), מס' PY35 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קדמיום | מתאים לכל מדיום אמנים פרט לפסטל - רעילות. | רוויה=16.0 ; בהירות=8.75 ; גוון=8.5 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
אוכר (Yellow Ochre), מס' PY43 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=8.8; בהירות=5.0; גוון=9.5 | אוכר צהוב, אוכר חום | |
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
צהוב האנזה (Hansa Yellow), מס' PY73 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=16.8; בהירות=7.75; גוון=2.0 | צהוב אריליד |
מקור סינתטי אורגני. | |||||
צהוב האנזה בהיר (Hansa Yellow light), מס' PY3 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM II | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=13.8; בהירות=8.25; גוון=10.0 | צהוב ארילייד בהיר | |
מקור סינתטי אורגני. | |||||
צהוב ניקל טיטניום (Nickel Titanate Yellow), מס' PY53 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - ניקל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה= 8.6; בהירות=8.5; גוון=10.0 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
אוראולין (Aureolin), מס' PY40 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | ASTM II | רעיל - קובלט | מתאים לכל מדיום אמנים, פרט לאקריליק ופסטל. | רוויה= 10.0; בהירות= 6.5; גוון=1.0 | צהוב קובלט |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
צהוב ברזל מחומצן (Yellow Iron Oxide), מס' PY42 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
קובץ:Yellowironoxide.jpg | ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=8.4; בהירות=6.0; גוון=9.5 | צהוב מאדים, צהוב מחומצן |
מקור סינתטי לא אורגני. |
פיגמנטים כתומים
כתום קדמיום (Cadmium Orange), מס' PO20 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קדמיום | מתאים לכל מדיום אמנים פרט לפסטל, בגלל רעילות. | רוויה=17.5 ; בהירות=6.25 ; גוון=2.0 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
כתום פרינון (Perinone Orange), מס' PO43 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=15.3 ; בהירות=5.25 ; גוון=10.0 | כתום צביעה (Vat Orange) | |
מקור סינתטי אורגני. | |||||
כתום פירול (Pyrrole Orange), מס' PO73 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
N/A | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=18.0 ; בהירות=5.0 ; גוון=9.0 | ||
מקור סינתטי אורגני. | |||||
זהב קווינקרידון (Quinacridone Gold), מס' PO48 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=4.0 ; בהירות=3.4 ; גוון=2.2 | ||
מקור סינתטי אורגני. |
פיגמנטים לבנים
לבן טיטניום (Titanium White), מס' PW6 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=1.1 ; בהירות=10.0 ; גוון=לבן | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
לבן אבץ (Zinc White), מס' PW4 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | ASTM I | רעיל - קדמיום | מתאים לכל מדיום אמנים, מלבד פסטל - רעילות. | רוויה=1.5 ; בהירות=10.0 ; גוון=לבן | לבן סיני |
מקור סינתטי לא אורגני. |
פיגמנטים שחורים
שחור מנורה (Lamp Black), מס' PBk6 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל (תלוי מרכיבים) | מתאים לכל מדיום אמנים פרט לצבעי מים וגואש. | N/A | שחור-כחול | |
מקור טבעי אורגני. | |||||
שחור פחמן (Carbon Black), מס' PBk7 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
קובץ:Carbonblack.jpg | ASTM I | רעיל (תלוי מרכיבים) | מתאים לכל מדיום אמנים. ביצועים ירודים באקריליק, גואש וצבעי מים |
רוויה= 0.3; בהירות=1.0; גוון=שחור | שחור כבשן |
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
שחור מאדים (mars Black), מס' PBk11 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
קובץ:Marsblack.jpg | ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=0.2; בהירות=1.0; גוון=שחור | שחור ברזל, שחור ברזל מחומצן |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
שחור שנהב (Ivory Black), מס' PBk9 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל (תלוי מרכיבים) | מתאים לכל מדיום אמנים פרט לגואש וצבעי מים. | רוויה=0.5 ; בהירות=1.0 ; גוון=שחור | שחור עצם | |
מקור טבעי לא אורגני. |
פיגמנטים ירוקים
ירוק פתלו (Pthalocyanine Green), מס' PG7 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - נחושת | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה= 5.0; בהירות= 1.25; גוון= 5.0 | ירוק מונסטראל | |
מקור סינתטי אורגני (במקרים מסוימים אורגנימטאלי). | |||||
ירוק אדמה (Terra Verte), מס' PG23 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה= 2.1; בהירות= 3.5; גוון=7.2 | אדמה בוהמיינית, אדמה ירוקה שרופה |
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
וירדיאן (Virdian), מס' PG18 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - כרום | לא מתאים לאקריליק, גואש וצבעי מים. | רוויה=5.0 ; בהירות=3.5 ; גוון= 8.8 | ירוק גווינה (Guignet) | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
ירוק קובלט (Cobalt Green), מס' PG19 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | ASTM I | רעיל - קובלט | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=5.5 ; בהירות=3.0 ; גוון=10.0 | |
מקור סינתטי לא אורגני.
נוסחה: מבוסס קובלט וכרום - Cobalt Chromite Green Spinel. | |||||
ירוק כרום מחומצן (Chromium Green Oxide), מס' PG17 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - כרום | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=4.6 ; בהירות=4.0 ; גוון=9.0 | ||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
ירוק מחומצן בהיר (Light Green Oxide), מס' PG50 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - קובלט | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=8.0 ; בהירות=5.75 ; גוון=1.5 | ירוק קובלט טיטניום | |
מקור סינתטי לא אורגני.
נוסחה: מבוסס תחמוצות קובלט, כרום וטיטניום. |
פיגמנטים חומים
אומברה טריה (Raw Umber), מס' PBr7 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - מנגן | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=1.3; בהירות=2.5; גוון=3.0 | דוגמית | |
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
אומברה שרופה (Burnt Umber), מס' PBr7 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - מנגן | מתאים לכל מדיום אמנים | דוגמית | דוגמית | |
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
סיינה טריה (Raw Sienna), מס' PBr7 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=6.6; בהירות=6.0; גוון=19.0 | דוגמית | |
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
סיינה שרופה (Burnt Sienna), מס' PBr7 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=4.0; בהירות=3.25; גוון=3.0 | ||
מקור טבעי לא אורגני. | |||||
חום מאדים (Mars Brown), מס' PBr6 | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=7.7; בהירות=4.5; גוון=3.5 | צהוב מאדים | |
מקור סינתטי לא אורגני. |
פיגמנטים/גוונים היסטוריים
ירוק הוקרס (Hookers Green) | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
משתנה בהתאם לתערובת | לא רעיל (אלא אם התערובת מכילה צבען רעיל) |
מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=1.0 ; בהירות=2.65 ; גוון =4.0 | ||
ירוק הוקרס נוצר במקור כתערובת של כחול פרוסי וגמבוג (Gamboge), סוג של צהוב. מאוחר יותר תערובות שונות הוכנו במקום, כגון כחול פרוסי וצהוב האנזה. אחת התערובות הנפוצות כיום כוללת כחול אינדנתרון, אדום קווינדקרון וצהוב ניקל האנזה. | |||||
אפור פיין (Payne's Grey) | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | לא רעיל | מתאים לכל מדיום אמנים | רוויה=0.6; בהירות=1.75; גוון=4.0 | ||
תערובת של כחול ושחור, יוצרת צבע עמוק וקריר. | |||||
צהוב נאפולי (Naples Yellow) | |||||
דוגמית | עמידות לאור | רעילות | התאמה למדיומים | מדד מדויק | שמות נוספים |
ASTM I | רעיל - עופרת | מתאים לכל מדיום אמנים פרט לפסטל - רעילות | רוויה=6.7; בהירות=7.6; גוון=10.0 | צהוב אנטימון | |
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
לבן עופרת (Lead White), מס' PW1 | |||||
מקור סינתטי לא אורגני. | |||||
גיר (Chalk), מס' PW18 | |||||
מקור סינתטי לא אורגני. |
קישורים חיצוניים
- רשימה מלאה של צבענים המשמשים בצבעי מים, handprint.com
הערות שוליים
- ^ לקישור ישיר לפיגמנט בטבלה שבעמוד זה מתוך עמוד חיצוני, יש לכתוב בקישור [[פיגמנטי צביעה#שם הצבען כפי שמופיע בכותרת]]. למשל: פיגמנטי צביעה#ורמיליון יקשר ישירות לשורה בטבלת הפיגמנטים האדומים, המתייחסת לצבען מבוסס הכספית ורמיליון.