פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/אוסף

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


לעריכה לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

ז'אן פיאז'ה

תאוריית ההתפתחות בשלבים היא תאוריה בפסיכולוגיה התפתחותית שיוצרה הוא ז'אן פיאז'ה. התאוריה מתייחדת בכך שאינה מסבירה את ההתפתחות כנובעת רק משיפורים כמותיים ביכולת הזיכרון ועיבוד המידע, אלא כתהליך המורכב משלבים הנבדלים זה מזה איכותית, ואשר הם אוניברסליים - משותפים לילדי כל התרבויות.

מנגנון האיזון הוא שמניע את התקדמותו של הילד, שכאשר נתקל במצב שאינו יודע כיצד להתמודד עמו נוקט בפעולה של התאמה, שכלול פעולותיו כדי שיתאימו לסיטואציה החדשה, או הטמעה, התמודדות עם המצב החדש בדרכים הישנות.

מתאוריית פיאז'ה יוצא שאין הרבה תועלת באימון שיזרז את ההתפתחות הקוגניטיבית.

2

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/2

3

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/3

4

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/4

5

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/5

6

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/6

7

משמאל - סריקת PET של מוח ללא ADHD, מימין - סריקת PET של מוח עם ADHD

ברפואה, מקובל לראות בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), ובהפרעת קשב וריכוז (ללא היפראקטיביות - ADD), הפרעות התפתחותיות הנובעות מפתולוגיה נוירולוגית המובנת באופן חלקי. ל-ADHD יש תסמינים משלוש קבוצות - קשיי קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות; ואילו ל-ADD יש תסמינים מאחת מקבוצות אלה בלבד - קשיי קשב, ללא תסמינים הקשורים בהיפראקטיביות‏‏. סיבת תופעות אלה היא רפואית, אך לצד אנשי מדע הרפואה חוקרים אותן גם פסיכולוגים, חוקרי חינוך ומדענים אחרים. יש מדענים המתייחסים ל-ADHD ול-ADD כאל שתי הפרעות שונות, למרות המאפיינים הדומים ביניהן. ה-ADHD נדיר בערך פי שלושה מה-ADD. ההערכות המקובלות הן שבישראל הפרעת הקשב נפוצה בקרב כ-5% מאוכלוסיית הילדים ו-3%-4% מהבוגרים.

8

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/8

9

הכתם הראשון בסדרת כתמי הדיו

מבחן כתמי הדיו של רורשאך, או בשמו המקוצר מבחן רורשאך, הוא מבחן השלכה שמיועד להערכה פסיכולוגית של מאפייני אישיות ותפקודים חשיבתיים ורגשיים של האדם. זהו אחד המבחנים הנפוצים ביותר לשימוש בקרב הפסיכולוגים הקליניים באבחון מטופליהם, ומוכר כאחד מחמשת המבחנים מהם מורכבת סוללת המבחנים הפסיכולוגיים הבסיסית (בנוסף לוקסלר למבוגרים או לילדים; בנדר; ציורים; ו-TAT או CAT). המבחן נחשב שנוי במחלוקת בקרב אנשי המקצוע והציבור הרחב, בין השאר בשל מהימנות ותוקף נמוכים ובעיות אובייקטיביות בקביעת הציונים והפירוש של המבחן. שיפורים שנעשו בשיטת הפירוש של המבחן לאורך השנים מנסים לתת מענה לבעיות אלו.

10

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/10

11

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/11

12

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/12

13

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/13

14

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/14

15

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/15

16

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/16

17

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/17

18

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/18

19

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/19

20

פורטל:פסיכולוגיה/ערך נבחר/20

הדף באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0