פוליטיקה 2.0
פוליטיקה 2.0 היא מונח המתייחס לשינויים שחלו התנהלות הפוליטית בעקבות השימוש בפלטפורמות וב 2.0. פוליטיקאים משתמשים בכלי וב 2.0, כגון פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, בלוגים וכו' במטרה לקדם את מעמדם, ליצור קשר עם המצביעים, לגייס כספים ועוד. הפלטפורמה מאפשרת לפוליטיקאים להתבטא בצורה חופשית ומגוונת, לכוון את מאמצי הקמפיין לקהל מטרה מסוים, להעביר מסר בעלות זולה יחסית, באופן מתמיד ועדכני. השינוי בקרב הבוחרים בא לידי ביטוי בעובדה שהמדיה המקוונת יוצרת אינטראקטיביות ותקשורת דו-סטרית בין התומכים לבין המועמד, מאפשרת לבוחרים לתקשר בינם לבין עצמם, ולמעשה ליצור מעין קהילה שיש בידה כלים לפעילות ולהתארגנות, אשר לא היו קיימים במדיה המסורתית. הכלים החדשים מאפשרים לקהל גדול ליצור תכנים ולשתף אותם, הם נגישים, זולים, ומתעדכנים באופן תדיר.
פוליטיקה 2.0 בארצות הברית
נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, הרבה להשתמש במדיה המקוונת. בקמפיין הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2008 עשה אובמה שימוש רחב באינטרנט וברשתות החברתיות, במקביל לשימוש בכלי התקשורת המסורתיים. לגולשים היה חלק גדול בקמפיין האינטרנטי של הנשיא, על פי מספר מקורות ברבע הראשון של 2007, אובמה גייס 32 מיליון דולר, כאשר שליש מהם ברשת. פוליטיקאים רבים מנסים לחקות את הצלחתו של אובמה ולנהל קמפיין בחירות בעזרת פלטפורמת וב 2.0.
פוליטיקה 2.0 בישראל
המפלגות הישראליות משקיעות כסף רב בקמפיינים באינטרנט. עם זאת, סקר שערך TheMarker בשנת 2008, גילה כי בישראל האינטרנט עדיין משמש בעיקר ככלי לאיסוף מידע על מפלגות ועל מועמדים לראשות הממשלה ולא מקום לנקיטת עמדה או למעורבות.[1]
בשנים האחרונות ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה שימוש נרחב באינטרנט, הוא פתח חשבון בפייסבוק[2] ובטוויטר, וב-2011 נתניהו העלה סרטון ליוטיוב שבו הוא מדבר עם הגולשים.[3]
נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, עשה גם הוא שימוש בפוליטיקה 2.0, והשיק עמוד פייסבוק פעיל. לקראת ההשקה פנה בית הנשיא למוזיקאי נוי אלוש, כדי להפיק קליפ אינטרנטי שיתפרסם בכל הרשתות החברתיות בו יופיע פרס ויציע לגולשים להיות חבריו בפייסבוק. את הקליפ "Be my Friends for peace" חשף בית הנשיא באולפני פייסבוק ביום ההשקה ב-06.03.12.[4]
ראו גם
קישורים חיצוניים
- גל מור, פוליטיקה באינטרנט: דף הבית בידינו, באתר ynet, 23 ביולי 2000
- יוסי גורביץ, אמריקה, אתר הבית של אובמה: הקמפיינים שמכרו את המועמדים, באתר כלכליסט, 4 בנובמבר 2008
- סיני גז, ראיון עם טל שניידר על האופן שבו האינטרנט משנה את הפוליטיקה
- רפי מן, המועמד הדיגיטלי, באתר העין השביעית, 8 ביוני 2008
- סיני גז, פוליטיקה אנלוגית בעידן דיגיטלי, באתר Geektime
- עולים ברשת- כן אנחנו יכולים!
- חנוך מרמרי, מרחב שקוף? סביבה פתוחה?, באתר העין השביעית, 14 באפריל 2013
הערות שוליים
- ^ מעיין כהן, סקר של TheMarker ומכון פאנלס: הבחירות עברו לאינטרנט - הבוחרים לא, באתר TheMarker, 15 בינואר 2009
- ^ קליפ של בנימין נתניהו קורא להצטרף לדף הפייסבוק שלו, סרטון באתר יוטיוב
- ^ עודד ירון, ראש הממשלה בנימין נתניהו יענה לשאלות גולשי יוטיוב, באתר הארץ, 14 במרץ 2011
- ^ Be my Friends for peace, סרטון באתר יוטיוב
24202664פוליטיקה 2.0