עטלף-פירות מאכן-הד

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קריאת טבלת מיוןעטלף בעל זנב
Rousettus leschenaultii 2 by Rajesh Puttaswamaiah.jpg
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: יונקים
סדרה: עטלפים
משפחה: עטלפי פרי
תת־משפחה: Rousettinae
סוג: עטלף-פירות מאכן-הד
שם מדעי
Wikispecies-logo.svg Rousettus

עטלף-פירות מאכן-הד[1] (שם מדעי: Rousettus) הוא סוג של עטלפי פרי, בתוכם מצויים 10 מינים. בסוג זה מין עטלף הפירות היחיד שמצוי בישראל - עטלף פירות מצוי או מצרי.

עטלפים אלה חיים באזור הטרופי של אפריקה, המזרח התיכון, דרום מזרח אסיה ודרום איי האוקיינוס השקט. הם פעילי יום ואוכלים פירות שונים. במקומות מסוימים הם מזיקים לחלקאות המקומית וניצודים.

זהו הסוג היחיד מבין העטלפים הגדולים (Megachiroptera) שמבצע איכון הד (אקולוקציה). הצלילים בהם הם משתמשים לכך שונים מאוד מאלה של העטלפים הקטנים (Microchiroptera), ויש חוקרים המשערים שיכולת איכון ההד של ה-Rousettus התפתחה בנפרד במהלך האבולוציה, מכיוון שהם נוטים להתגורר במערות[2] והיא מאפשרת להם לחיות בחושך מוחלט. עטלפי הפירות המצויים משתמשים לצורך איכון ההד בצלילי נקישה של לשונם בדופן הלוע, ולא בצלילים גרוניים[3]. צלילים אלו הם בעלי תדירות נמוכה יותר מאלה שמשמיעים העטלפים הקטנים. עם זאת, אותות אלה מקנים לעטלף יכולת הימנעות טובה ממכשולים. השמיעה של עטלף הפירות המצוי מותאמת היטב לאותות האקולוקציה שהוא משדר[4]. הצלילים הם אימפולסים קצרים בעלי אנרגיה נמוכה, ולכן קשה לאתר את הצליל המוחזר מהמכשול, והיכולת המרשימה של העטלף להימנע ממכשולים הן באור והן בחשכה נשארת כרגע בגדר חידה[5]

מיני הסוג

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עטלף-פירות מאכן-הד בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ שם זה הוא בגדר הצעה, מאחר שאין לו שם עברי רשמי. בישראל חי רק המין Rousettus aegyptiacus ששמו העברי הוא עטלף פירות מצוי, אך "עטלף פירות" הוא שם כללי מידי שלא מתאים לשמש כשם סוג. שם הסוג המוצע נבחר על סמך יכולתו הייחודית בקרב עטלפי הפירות של עטלפי סוג זה לנווט באמצעות איכון הד.
  2. ^ (Eick et al, 2004)
  3. ^ DA Waters, C Vollrath. Echolocation performance and call structure in the megachiropteran fruit-bat Rousettus aegyptiacus. Acta Chiropterologica 2003;5:209-219
  4. ^ RS Heffner, G Koay and HE Heffner. Sound localization in an Old-World fruit bat ~Rousettus aegyptiacus: Acuity, use of binaural cues, and relationship to vision. Journal of Comperative Psychology 1999;113:297–306.
  5. ^ AH Holland, DA Waters and JMV Rayner. Echolocation signal structure in the Megachiropteran bat Rousettus aegyptiacus Geoffroy 1810. Journal of Experimental Biology 2004;207:4361-4369.
  6. ^ זהו השם העברי הרשמי של מין זה, החי בישראל.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0