נצה מובשוביץ-הדר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נצה מובשוביץ-הדר
Nitsa Movshovitz-Hadar
נצה מובשוביץ-הדר, 2009
לידה 5 בפברואר 1941 (גיל: 83)
חיפה, ישראל
ענף מדעי חינוך מתמטי
מקום מגורים ישראלישראל ישראל, ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תרומות עיקריות
חינוך מתמטי: הוראה, מחקר, פיתוח תוכניות לימודים במתמטיקה לתלמידים ופיתוח רעיונות דידקטיים למורים.

נצה מובשוביץ-הדר (נולדה בחיפה, ישראל בח' בשבט תש"א, 5 בפברואר 1941) היא פרופסור אמריטה בטכניון - מכון טכנולוגי לישראל, כיהנה כמנהלת מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה וכדקאנית הפקולטה לחינוך, למדע וטכנולוגיה, בטכניון[1]. הקימה ומנהלת את "קשר חם" – מרכז מו"פ לקידום, שיפור וריענון החינוך המתמטי בישראל, הטכניון, מאז שנת 1986[2].

תחום התמחותה הוא חינוך מתמטי: הוראה, מחקר, פיתוח תוכניות לימודים במתמטיקה לתלמידים ופיתוח רעיונות דידקטיים למורים.

ביוגרפיה

כריכת הספר "איש אחד בדור מיוחד" - לקט שירים וסיפורים מפרי עטו של ד"ר אליעזר בונה (1991) בעריכת נצה וארנון

נצה מובשוביץ-הדר נולדה בחיפה, ישראל ב-ח' בשבט תש"א - 5 בפברואר 1941, להוריה, ד"ר אליעזר בונה (לשעבר באומן), כלכלן[3] וגב' בתיה בונה (באומן, לבית פריזנד), מורה[4]. אחיה, ד"ר ארנון בונה, הוא מהנדס מים בהכשרתו ומומחה לחקר ביצועים.

עד כיתה ה' למדה נצה בבית הספר כי"ח-אליאנס בחיפה ואז עברה לבית הספר הריאלי, אותו סיימה בשנת 1958 (מחזור העשור למדינה). במהלך הלימודים הייתה פעילה בשבט "משוטטי-בכרמל" של תנועת הצופים העבריים ובמקביל סיימה את המכון למוזיקה ע"ש דוניה ויצמן במגמת פסנתר, אצל המורה יונה שפייכר. שירתה בצה"ל כמנהלת חשבונות של הספקת מזון למרחב פיקוד צפון, חיל התחזוקה (אז נקרא חיל הספקה).

נישאה ליואל הדר (עו"ד) ב-1963, ואם לשניים: תומר הדר (יליד 1964) ופלג הדר (יליד 1969). ב-1983 נישאה שנית למרדכי-שלמה מובשוביץ (הידרוגאולוג) אביהם של יורם מובשוביץ (יליד 1965) ונורית לונדון לבית מובשוביץ (ילידת 1969).

נצה ומרדכי מתגוררים החל מ-2015 בהרצליה.

לימודים

נצה מובשוביץ-הדר סיימה בשנת 1964 תואר ראשון במתמטיקה ובפיזיקה, באוניברסיטה העברית בירושלים, בהנחיית פרופ' שמשון עמיצור, פרופ' מיכאל משלר ואחרים, יחד עם תעודת הוראה לבתי"ס תיכוניים, בהנחיית ד"ר ברוך בן יהודה, אבי המנהיגות החינוכית.

בשנת 1969 סיימה תואר שני בטכניון - מכון טכנולוגי לישראל, התמחות בחינוך מתמטי, בהנחיית פרופ' שמואל אביטל. התזה שלה, "ניסוי בלמידה אינדיבידואלית של מתמטיקה", זכתה בפרס ע"ש עמוס דה-שליט.

בתחילת דרכה המקצועית, כשהייתה מורה למתמטיקה, נשלחה מובשוביץ-הדר, בשנת 1971 על ידי המפקח הארצי דאז, מר מרכוס, לאוניברסיטת קולומביה להשתלמות. בעקבותיה הביאה לישראל את התוכנית שזכתה בישראל לכינוי "תוכנית קולומביה", ועד היום מיושמת לחינוך למחוננים במתמטיקה. בעקבות זה החליטה להמשיך ללימודי דוקטורט, שהתממשו הודות למלגה מקרן פולברייט.

בשנת 1975 קיבלה דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, ברקלי, עם התמחות בחשיבה לוגית של ילדים, בהנחיית הלוגיקן פרופ' ליאון הנקין (Leon Henkin).

קריירה אקדמית

תחום עיסוקה של נצה מובשוביץ-הדר הוא חינוך מתמטי: הוראה, מחקר, פיתוח תוכניות לימודים במתמטיקה לתלמידים ופיתוח רעיונות דידקטיים למורים.

אחרי 12 שנות הוראה תיכונית, עברה נצה מובשוביץ-הדר לטכניון, והתמסרה להכשרת פרחי-הוראה ולמחקר ופיתוח בתחום התמחותה. הייתה גם היועצת המדעית של הטלוויזיה החינוכית הישראלית (טח"י), להפקת שתי סדרות של משדרים דרמטיים: "חשבון פשוט" ו"גאומטריה – נא להכיר" שזיכו את טח"י בפרסים יוקרתיים.

בין היתר, כיהנה כמנהלת מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה וכדיקאנית הפקולטה לחינוך, למדע וטכנולוגיה, בטכניון[1]. הקימה ומנהלת את "קשר חם" – מרכז מו"פ לקידום, שיפור וריענון החינוך המתמטי בישראל, הטכניון, מאז שנת 1986[2].

במסגרת "קשר חם" נצה מובשוביץ-הדר יזמה פרויקטים רבים, שביניהם יצוינו:

  1. "פרויקט רמזור למורה", מאגר מערכי שיעור, תוכניות הוראה ופריטי הערכת הישגים לשימוש של קהיליית המורים למתמטיקה בישראל.
  2. מיזם "הבזקי חדשות במתמטיקה לתלמידי תיכון" – אוסף של מצגות חד-נושאיות המיועדות לחשיפת תלמידי תיכון למתמטיקה בת-זמננו בד בבד עם לימודיהם בחטיבה העליונה.

החל משנת 2008 פתחה במיזם אישי, המיועד לחבב את המתמטיקה על הציבור הרחב, והיא נותנת הרצאות במתמטיקה לציבור הרחב תחת הכותרת "מתמטיקה על כוס קפה"[5].

החל משנת 2010, חברה במועצה המייעצת של המוזיאון הלאומי למתמטיקה בניו יורק (National Museum of Mathematics) MOMATH[6]. החל משנת 2011, מכהנת כעמיתת-מחקר בכירה במוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית.

כתיבה

נצה מובשוביץ-הדר כתבה ספרים ומאמרים רבים, הרצתה בכנסים בינלאומיים והעמידה דור של תלמידים ההולכים בעקבותיה במחקר ובפיתוח של תוכניות לימודים חדשניות במתמטיקה. המשותף לכל פעילויותיה הוא הניסיון להגיש את המתמטיקה בצורה המעוררת התפעלות ומעודדת יצירתיות, לצד החתירה להבנת הגורמים המעכבים הצלחה ולהתמודדות עימם.

נצה מובשוביץ-הדר עמדה בעבר בראש צוות כתיבה של סדרת ספרי לימוד במתמטיקה לתלמידים מתקשים בשם "מסמטיקה – מתמטיקה גשר לבגרות"[7], ששירתה שנים רבות אוכלוסיות רחבות של תלמידים שנרתעו ממתמטיקה ולא הגיעו לרמה המינימלית הנדרשת של בחינות הבגרות.

בעקבות קורס שנתנה בטכניון כתבה (עם המתמטיקאי מאוניברסיטת קייפטאון, דרום אפריקה, פרופ' ג'ון ווב John Webb) את "ספר הפרדוקסים" שנקרא: "אחד שווה אפס ועוד הפתעות מתמטיות", פורסם באנגלית ותורגם לעברית.

כתבה, עם פרופ' עטרה שריקי, ספר ללימוד לוגיקה בשם "לוגיקה בארץ הפלאות" שמבוסס על קריאת "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" - יצירתו הקלאסית של לואיס קרול (שם ספרותי של הלוגיקן צ'ארלס לוטוויג דודג'סון), פורסם בעברית ותורגם לאנגלית.

תרגמה לעברית ספר פופולרי על מתמטיקה מאת איאן סטוארט (מגדולי הפופולרייזרים של מתמטיקה) ששמו "לאלף את האינסוף".

יחד עם ד"ר יעל אדרי, עבדה על שילוב החינוך לערכים בהוראת מתמטיקה, ואוסף של דוגמאות לכך יצא בהוצאת הטכניון.

ערכה לקראת יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל ספר על החינוך המתמטי בישראל שיצא בהוצאת World Scientific ככרך 13 בסדרת ספרים על החינוך המתמטי בארצות התבל[8].

ערכה את הספר "איש אחד בדור מיוחד" - לקט שירים וסיפורים מפרי עטו של אביה ד"ר אליעזר בונה.

פרסים ומענקים

פרסומים עיקריים

  • Children’s Conditional Reasoning, University of California, Berkeley, 1975. (ERIC accession number ED118359), RIE June 1976, PHD
  • N. Movshovitz-Hadar and J. Webb (1997): One Equals Zero and Other Mathematical Surprises. Republished 2013 by NCTM – The National Council of Teachers of Mathematics, Inc., Reston VA USA, מסת"ב 978-0-87353-740-7
  • I. Kleiner and N. Movshovitz-Hadar (1994): The Role of Paradoxes in the Evolution of Mathematics, American Mathematical Monthly. Vol. 101, No. 10, pp. 963-974.
  • N. Movshovitz-Hadar (1988): Stimulating Presentations of Theorems Followed by Responsive Proofs, For the Learning of Mathematics, Vol. 8, No. 2, pp. 12-30.
  • N. Movshovitz-Hadar (1988): School Mathematics Theorems - an Endless Source of Surprise. For the Learning of Mathematics, Vol. 8, No. 3,. pp. 34-40.
  • N. Movshovitz-Hadar and A. Shmukler (1991): A Qualitative Study of Polynomials in High-School, International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, Vol. 22, No. 4, pp. 523 - 543.
  • N. Movshovitz-Hadar (1993): The False Coin Problem, Mathematical Induction and Knowledge Fragility. Journal of Mathematical Behavior, Vol. 12, No. 3, Ch. 59, pp. 253-268. Reprinted in: A. J. Bishop (Ed) 2010: Mathematics Education: Major Themes in Education. Volume 3: Mathematics, Mathematics Education, and the Curriculum, pp. 203-217. Published by Routledge Taylor & Francis Group, London. מסת"ב 0-415-43874-8.
  • N. Movshovitz-Hadar and O. Hazzan (2004): How to present it? On the rhetoric of an outstanding lecturer. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 35(6), pp. 813-827.
  • N. Movshovitz-Hadar (2008): Today's news are tomorrow's history - Interweaving mathematical news in teaching high school math, in E. Barbin, N. Stehlikova, C. Tzanakis (eds.) History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the fifth European Summer University, pp.535-546, Vydavadelsky Press, Prague 2008, מסת"ב 978-8086843-19-3. Based upon a workshop given at ESU 5, Prague, July 07.
  • N. Movshovitz-Hadar (forthcoming 2018): Mathematics teachers documenting, sharing and improving their work on a newly developed software. In: Movshovitz-Hadar, N. (Ed.) Kindergarten to High School Mathematics Education in Israel. World Scientific Publishing Co. Pte Ltd.
  • N. Movshovitz-Hadar (forthcoming 2018): Meeting the challenge of introducing ALL senior high school students to the true nature of contemporary mathematics. In: Movshovitz-Hadar, N. (Ed.) Kindergarten to High School Mathematics Education in Israel. World Scientific Publishing Co. Pte Ltd.

לקריאה נוספת

  • שי חורב, נצה מובשוביץ-הדר, בלקסיקון החיפאים אישים ודמויות בחיפה, דוכיפת הוצאה לאור, עמ' 230–231, 2018.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 ציוני דרך, באתר הפקולטה לחינוך, למדע וטכנולוגיה, בטכניון
  2. ^ 2.0 2.1 קשר חם – מרכז מו”פ לקידום שיפור ורענון החינוך המתמטי בישראל, באתר הפקולטה לחינוך, למדע וטכנולוגיה, בטכניון
  3. ^ אליעזר בונה היה כלכלן, למד בבית הספר למשפט וכלכלה בישראל והשלים את הדוקטורט באוניברסיטת ליאון בצרפת בשנת 1954, ראש אגף הארנונות והמסים בעיריית חיפה, כיהן בתפקידים בכירים נוספים בעיריית חיפה, יזם וערך את עיתון העובדים "ניבנו" במשך שנים רבות, חבר מפא"י לאחר מכן רפ"י. נולד בעיירה זלוצ'ב, פולין (כיום אוקראינה) בשנת 1912. הגיע לארץ ישראל על ידי חציית הגבול מלבנון כהרפתקאה באופן בלתי ליגלי, בשנת 1932, הקים את ארגון יוצאי זלוצ'ב בישראל, עמד בראשו, וערך את ספר הזיכרון לנספים מהעיירה. נפטר ב-25.7.1990
  4. ^ בתיה בונה הייתה מורה, ממפתחי בית הספר כי"ח-אליאנס בחיפה, ילידת העיירה בז'ז'ני, פולין (כיום אוקראינה), עלתה לארץ ישראל עם גרעין השומר הצעיר של בני עירה, לאחר השלמת הכשרתה להוראה בשנת 1931והייתה ממקימי קיבוץ עין המפרץ, נפטרה ב 6.10.2002
  5. ^ ראו למשל חלק מהרצאות במתמטיקה לציבור הרחב תחת הכותרת "מתמטיקה על כוס קפה", באתר של חמד"ע: מתמטיקה על כוס קפה - עונה 3 סודוקו, קוביות ויום השקר
  6. ^ Advisory Council, באתר MOMATH
  7. ^ "מסמטיקה – מתמטיקה גשר לבגרות", באתר הטכניון
  8. ^ ספר על החינוך המתמטי בישראל שיצא בהוצאת World Scientific ככרך 13 בסדרת ספרים על החינוך המתמטי בארצות התבל, באתר World Scientific
  9. ^ לוגיקה בארץ הפלאות, מאת: עטרה שריקי, נצה מובשוביץ-הדר, באתר טקסט
  10. ^ לוגיקה בארץ הפלאות: מבוא ללוגיקה באמצעות קריאת הרפתקאות אליס בארץ הפלאות - תיאור, תוכן עניינים ומבוא, באתר מכון מופ"ת
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

27160944נצה מובשוביץ-הדר