נמל התעופה הבין-לאומי מגדן-סוקול

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה הבינלאומי מגדן-סוקול
-Международный аэропорт Магадан (Сокол) имени В.С. Высоцкого
נתוני השדה
קוד IATA
‏GDX‏
קוד ICAO
‏UHMM‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל נמל התעופה מגדן בע"מ
עיר סמוכה מגדן
גובה מעל פני הים 175 מטר (482 רגל)
אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
10/28 11,326 3,452 אספלט
סטטיסטיקה (2019)
מספר הנוסעים 425,652
מטען 7,810

נמל התעופה הבינלאומי מגדן-סוקולרוסית: Международный аэропорт Магадан (Сокол) имени В.С. Высоцкого) הוא נמל תעופה הממקום כ-50 ק"מ צפונית למרכז העיר מגדן שבמזרח הרחוק הרוסי.

היסטוריה

נמל התעופה נחנך ב-12 בינואר 1961 וכונה אז מגדן-56 (בגלל מיקומו על הקילומטר ה-56 של הכביש המהיר קולימה), השתלט על כל שירותי האוויר הנוסעים באזור, רק טיסות ייעודיות מיוחדות הופעלו משדה התעופה הישן מגדן-47 ששכן בקואורדינטות 59°54′50″N 150°53′07″E / 59.91389°N 150.88528°E / 59.91389; 150.88528. בשנים שלאחר מכן אבד ערך שדה התעופה Magadan-47 מכיוון שהמסלול הלא סלול לא עמד בדרישות הטכניות החדשות.

בשנת 1978 החל פרומסטרוי לשפץ את מבני המסלול ושירותי הקרקע. ב-13 בדצמבר 1980 נחת מטוס האיליושין Il-62 הראשון בשדה התעופה מגדן. למחרת החלו הספינות לבצע טיסות סדירות ללא עצירה ממגדן למוסקבה.

ב-20 במאי 1979, בכיכר החזית בשדה התעופה של מגדן, נערך טקס חשיפת אנדרטת תהילת העבודה: מטוס ה-An-12 עם מספר הזנב USSR-11355. במשך כמעט 13 שנים עבד המטוס בטייסת מגדן וביצע טיסות בצפון המזרח הרחוק הרוסי. טייסת מגדן, שהוקמה בשנת 1963 מצוות הטיסה של בסיסי אוויר ישנים, התקיימה עד 1991, אז בוצע הארגון מחדש והחל תהליך תאגוד (קורפורטיזציה) של הטייסות ברחבי רוסיה.

בשנת 1991, עם פירוק ברית המועצות, קיבל נמל התעופה מגדן-סוקול סטטוס של נמל תעופה בינלאומי. העיר, שהייתה סגורה לזרים, זכתה לחשיפה לעולם החיצון עם חנוכת טיסות אלסקה איירליינס לארצות הברית באמצעות מטוסי מקדונל דאגלס MD-80. בשנת 1992 חנכה אירופלוט שירות ללא עצירה לאנקורג' באמצעות מטוסי טופולב Tu-154, ובשנת 1994 הורחב מסלול זה כדי לספק שירות אחד-עצר-מטוס זהה לסיאטל.

על פי סיפור אנקדוטי שפורסם בניו יורק טיימס, הטיסה הראשונה של חברת אלסקה איירליינס הייתה זקוקה לשירותי המסת קרח שלא היו זמינים, ולכן צוות הטיסה רכש כמות וודקה ושפך אותה על הכנפיים.[1] בשנת 1995 איימה חברת התעופה להפסיק את השירות הרוסי בגלל קשיים עם עובדי קבלן. טיסות אלסקה איירליינס לשדה התעופה במגדן הופסקו באוקטובר 1998 זמן קצר לאחר המשבר הכלכלי הרוסי בשנת 1998, מה שהפך את הקווים ללא רווחיים.

אירופלוט השעתה את הטיסות לשדה התעופה מגדן ב-1 בפברואר 2009, בשל ההסרה המתוכננת משירות של מטוסי טופולב Tu-154. אירופלוט ציינה את היעדר ההסמכה של שדה התעופה בקבלה ושירות של מטוסים מודרניים יותר, כמו איירבוס A320 ו-איירבוס A330, כסיבה העיקרית להשעיית הטיסות. שירותי טיסה לנמל התעופה חזרו ב-30 במרץ 2009.

תאונות אוויריות

ב-26 ביוני 1969, התרסק מטוס אארופלוט מדגם איליושין Il-14‏ 10.5 ק"מ צפונית-מערבית לנמל התעופה. הגורם לאסון היה הופעתו הפתאומית של עשן שחור סמיך בתא הנוסעים, שהביא לנחיתת חירום מחוץ לטווח הראייה עם טייסים חסרי הכרה. נהרגו 3 מתוך 5 אנשים על המטוס.

תאונה נוספת קרתה ב-2 באוקטובר 1973, בסביבת נמל התעופה התרסק מטוס מדגם An-12B של חברת אארופלוט, כתוצאה ממנה נהרגו 10 בני אדם.

יעדים

חברות תעופה יעדים
S7 איירליינס ולדיווסטוק, נובוסיבירסק טולמצ'בו
אורל איירליינס קולצובו
אורורה חברובסק

קישורים חיצוניים

  • אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה הבין-לאומי מגדן-סוקול (ברוסית)

הערות שוליים

  1. ^ Alaska Airlines Opens Russia's Wild East, James Brooke, New York Times, March 30, 1997
ערך זה הוא קצרמר בנושא רוסיה ובנושא תעופה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

28394039נמל התעופה הבין-לאומי מגדן-סוקול