משרד האוצר של הרשות הפלסטינית
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
![]() | |
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | הרשות הפלסטינית |
תחום שיפוט | השטחים הפלסטיניים |
שר | עומר אל-ביטאר (כלכלן) |
מטה מרכזי | אל-בירה |
![]() |
ערך זה הוא חלק מסדרת ממשל ופוליטיקה של הרשות הפלסטינית |
הרשות המחוקקת
היסטוריה
ישויות קודמות
|
משרד האוצר הפלסטיני הוא המשרד האחראי על הכנת תקציבי הרשות הפלסטינית ועל גיבוש מדיניות פיננסית וכלכלית. מטה המשרד ממוקם בעיר אל-בירה.
ב-1 ביולי 2019, הוציא אבו מאזן צו המשנה את שם המשרד מ"משרד האוצר והתכנון" ל"משרד האוצר".[1]
תפקידי המשרד
התפקידים והאחריות של משרד האוצר הפלסטיני הם כדלקמן:
- לפתח תוכניות ליישום המדיניות הפיננסית של המדינה, לפקח על השגת וגביית הכנסות הציבור והפקדתן לאוצר, לפקח על ההוצאות הציבוריות ולארגן את החשבונות הקשורים אליהן בהתאם לחקיקה הפיננסית.
- ניהול תזרימי מזומנים להבטחת נזילות והשקעות ממשלתיות ישירות בהתאם למדיניות הפיסקלית והמוניטארית.
- ללמוד ולנתח תנאים פיננסיים, כספיים וכלכליים ולהעריך מדיניות פיננסית ונוהלי מס.
- הכנת טיוטת חקיקה פיננסית הקשורה להכנסות והוצאות הציבור ועבודה לפיתוח ועדכון.
- שיתוף פעולה ותיאום עם הרשות המוניטרית הפלסטינית (אנ') להשגת תיאום בין המדיניות הפיננסית והמוניטרית בשירות הכלכלה הלאומית.
- מתן חוות דעת וייעוץ בטיוטות חוקים, תקנות, הסכמים וכל עניין אחר הכרוך בהתחייבויות כספיות.
- ניהול והסדרת שכר וניהול ענייני פרישה ותגמולים אזרחיים בהתאם להוראות החוקים והתקנות.
- ניהול והסדרת משכורות ומשרדי ממשלה, והכשרה והסמכה של צוות פיננסי וחשבונאי.
- שיתוף פעולה ותיאום עם משרדים ומשרדי ממשלה להכשרת כוח אדם פיננסי וחשבונאי.
- לימוד ומעקב אחר מקרים היוצרים זכויות לממשלה או מחייבים הגשת תביעות בבתי המשפט המוסמכים.
- תיאום עם כלל המשרדים ומוסדות הממשלה בנושא הכנת דו"ח התקציב הכללי.
- פיתוח ההנחיות, התקנים והטפסים הנדרשים לניהול פיננסי בתוך משרדים ומוסדות ממשלתיים, והכשרת פקידי כספים במשרדים ליישומם ולשימוש בהם.
- ביקורת ומעקב אחר כל העסקאות הפיננסיות, לרבות עמידה בעקרונות חשבונאיים מאושרים כדין, תוך שקיפות ואחריות.
- שיתוף פעולה עם כל המשרדים ומוסדות הממשלה להשלמת תקציביהם. כמו כן, המשרד עוקב אחר ביצוע ההוצאות בהתאם לתקציבים המאושרים וצווי הכספים.
- פיקוח על הכספים הפרטיים של הרשות הפלסטינית.
- מחויבות לעקרון השימוש בחשבון אוצר מאוחד בכל הנוגע להכנסות והוצאות המנגנון הממשלתי.
- מתן אספקה ושירותים משותפים למשרדים ולמוסדות השונים של הרשות הפלסטינית באמצעות מחלקת האספקה הכללית על ידי יישום חוק האספקה הכללית מס' (9) משנת 1998 על מנת להשיג את הטובין והשירותים הטובים ביותר בעלות הנמוכה ביותר ולהדק את הפיקוח לשמירה על כספי הציבור.
- מעקב אחר יישום הוראות החקיקה הפיננסית בתוקף.
רשימת שרי האוצר
שם השר[2] | מפלגה | תקופת כהונה | |
---|---|---|---|
1 | מוחמד זוהדי א-נשאשיבי | פת"ח | יולי 1994 – יוני 2002 |
2 | סלאם פיאד | עצמאי | יוני 2002 – מרץ 2006 |
3 | עומר עבד א-ראזק | חמאס | מרץ 2006 – יוני 2006 |
4 | סלאם פיאד | הדרך השלישית | מרץ 2007 – מאי 2012 |
5 | נביל קסיס | עצמאי | מאי 2012 – מרץ 2013 |
6 | סלאם פיאד | הדרך השלישית | מרץ 2013 – יוני 2013 |
7 | שוקרי בשארה | עצמאי | יוני 2013 – 31 במרץ 2024 |
8 | עומר אל-ביטאר | עצמאי | 31 במרץ 2024 – היום |
מנגנוני עבודה
המשרד פועל להשגת מטרותיו באמצעות מנגנוני ואמצעי העבודה הבאים:
- גיבוש ויישום מדיניות פיננסית המסייעת בייצוב התנאים הכלכליים, מעוררת השקעות ועידוד המגזר הפרטי, מסייעת לצמיחה בהכנסה הלאומית, מתמקדת במתן הזדמנויות עבודה ובהעלאת רמת החיים.
- פיקוח על גביית וקבלת הכנסות וארגון חשבונות נלווים בהתאם לעקרונות חשבונאיים מאושרים, תוך אימות יישומם על פי לוחות הזמנים והחקיקה הרלוונטית.
- פיקוח על ההוצאות בשלבים שונים והקפדה על ביצוע ההוצאה בהתאם לחקיקה, במיוחד בכל הנוגע לחוק התקציב הכללי.
- הכנת הצעת חוק התקציב הכללי מדי שנה.
- ניהול מקורות מימון שונים, לרבות מענקים והלוואות, ניהול הרישומים והחשבונות הנדרשים ומעקב אחר תשלום הקרן והריבית במועד.
- ניהול רישומים כספיים, מאזני בוחן ודו"חות המציגים את הנכסים וההתחייבויות של הרשות בתום כל תקופה (חודשית, חצי שנתית, שנתית).
- פיקוח ומעקב אחר כספי הרשות והזרמת כספי הציבור, והבטחת דיוק עסקאות וניהולן התקין.
- להבטיח את זמינות הנזילות במזומן הנדרשת כדי לעמוד בדרישות ההוצאות הממשלתיות ובתשלומים.
- ביצוע ביקורות ופיקוח על כל הפעילות הפיננסית של משרדים ומוסדות ממשלתיים.
- קביעת תקנות ונהלים להסדרת מס הכנסה, מכס ובלו.
- פיתוח חקיקה פיננסית המבטיחה הכנסות שונות, הבטחת חלוקת נטל להשגת צדק חברתי ועידוד השקעות.
- הכנה ועיבוד הסכמים הקשורים למימון חיצוני, בתיאום עם מדינות תורמות ומוסדות מקומיים רלוונטיים.
- השתתפות בכל משא ומתן או פגישות הקשורות להיבטים פיננסיים וכלכליים.
- הקמת היסודות והסטנדרטים לניהול חשבונות של נאמנויות בפרויקטים של פיתוח הניתנים על ידי מדינות תורמות.
- פיתוח החקיקה הדרושה להסדרת הרכש הממשלתי ומעקב אחר היישום והפיקוח על הליכי הרכש.
- הסדרת משכורות וזכויות פרישה לעובדי ממשל אזרחי וצבאי ופיתוח החקיקה הדרושה לשם כך.
- הכשרת עובדי הרשות הלאומית בתחום הפיננסי ופיקוח על ביצוע עבודתם.
- ניתוח נתונים פיננסיים ומדדים כלכליים ולימוד השפעתם על מגזרים שונים.
- הכנת דו"חות תקופתיים להערכת מצבה הפיננסי של הרשות הפלסטינית לתמיכה בתהליך התכנון הפיננסי ולמתן תמונה שקופה של המצב הפיננסי, החשובה לקבלת תמיכה ממדינות תורמות.
- הכנת טפסים, רשומות ומסמכים פיננסיים לארגון מחזור המסמכים.
- תקנות ביצוע לחקיקה פיננסית.
הערות שוליים
- ↑ Wayback Machine, web.archive.org, 2023-08-27
- ↑ الحكومات الفلسطينية | مركز المعلومات الوطني الفلسطيني, web.archive.org, 2020-04-21
משרד האוצר של הרשות הפלסטינית40776056Q4119213