מסילות הברזל הסובייטיות
מסילות הברזל הסובייטיות (ברוסית: Советские железные дороги ,СЖД) הייתה מערכת הרכבות הלאומית בבעלות המדינה בברית המועצות, שבסיסה היה במוסקבה. הרכבת החלה לפעול בדצמבר 1922, זמן קצר לאחר הקמת ברית המועצות. היא פעלה עד לפירוק ברית המועצות בדצמבר 1991.[1] מסילות הברזל הסובייטיות היו מסילת הברזל המאוחדת הגדולה בעולם ועמוד השדרה של כלכלת ברית המועצות. הרכבות הסובייטיות שדרגו והרחיבו מאוד את מסילות הברזל הקיסריות הרוסיות כדי לענות על דרישות ברית המועצות. הרכבת הייתה בשליטה ישירה של משרד הרכבות.
לאחר פירוק ברית המועצות פוצלו מסילות הברזל הסובייטיות ל-15 חברות רכבת לאומיות שונות השייכות למדינות. עם זאת, לאחר פירוק מסילות הברזל הסובייטיות, התחבורה המסילתית במדינות הסובייטיות לשעבר ירדה מאוד ולא התאוששה לרמת יעילותה הקודמת עד היום.[2] מסילות הברזל הרוסיות נחשבת חברה היורשת העיקרית של מסילות הברזל הסובייטיות. יורשים אחרים ירשו את התשתית הסובייטית במרכז אסיה.
חברות יורשות
מסילת רכבת | שם האם | מדינה | שנה התחלה | אורך (בק"מ) | הערות |
---|---|---|---|---|---|
רכבת ארמנית | Հայկական երկաթուղի Haykakan yerkat'ughi (HYU) |
ארמניה | 1992–2008 | 845 ק"מ | תפעול ותשתית הרכבת הועבר לידי רכבת דרום הקווקז (Հարավկովկասյան երկաթուղի) בשנת 2008, חברת בת של מסילות הברזל הרוסיות. |
רכבות אזרבייג'ן | Azərbaycan Dəmir Yolları (ADY) | אזרבייג'ן | 1991 | 2,932 ק"מ | |
רכבת בלארוס | Беларуская чыгунка Belaruskaya Chygunka (BCh) |
בלארוס | 1992 | 5,490 ק"מ | |
רכבות אסטוניה | Eesti Raudtee (EVR) | אסטוניה | 1992 | 816 ק"מ | כיום התחבורה המסילתית מנוהלת בידי חברות כמו אלרון, Edelaraudtee, Operail ו-GoRail |
רכבות גאורגיה | საქართველოს რკინიგზა sakartvelos rk'inigza (SR) |
גאורגיה | 1992 | 1,513 ק"מ | באבחזיה פועלת חברת רכבות אבחזיה מאז 1992, המנותקת מ"רכבות גאורגיה". |
רכבות קזחסטן | Қазақстан Темір Жолы | קזחסטן | 1997 | 15,000 ק"מ | |
רכבת קירגיזית | Кыргыз Темир Жолу | קירגיזסטן | 1992 | 417 ק"מ | |
רכבות לטביה | Latvijas dzelzceļš (LDz) | לטביה | 1992 | 2,269 ק"מ | כיום השתלטה על פעילות הנוסעים החברה הנפרדת Pasažieru vilciens (PV). |
רכבות ליטא | Lietuvos geležinkeliai (LTG) | ליטא | 1991 | 1,766 ק"מ | |
רכבת מולדובה | Calea Ferată din Moldova (CFM) | מולדובה | 1992 | 1,156 ק"מ | בטרנסניסטריה, התחבורה המסילתית מופעלת על ידי רכבת טרנסניסטריה (Приднестровская железная дорога, Pridnestrovskaya zheleznaya doroga). |
רכבת רוסיה | Российские железные дороги Rossiyskie zheleznye dorogi (RŽD) |
רוסיה | 1992 | 85,281 ק"מ | |
רכבות טג'יקיות | Роӽи оӽани Тоҷикистон | טג'יקיסטן | 1992 | 616 ק"מ | |
רכבת אוקראינה | Укрзалізниця Ukrzaliznytsia (UZ) |
אוקראינה | 1991 | 22,300 ק"מ | התחבורה המסילתית בחצי האי קרים מנוהלת על ידי רכבות קרים |
הרכבות האוזבקיות | OTY | אוזבקיסטן | 1994 | 4,669 ק"מ |
ראו גם
- רכבת רוסיה
- מוזיאון הרכבת הרוסית, בסנט פטרסבורג, שבו נמצאים קטרים סובייטים ומכונות אחרות
לקריאה נוספת
- Kelly, Peter (באפריל 1984), "Railways in the Soviet Union", Rail Enthusiast, EMAP National Publications, pp. 24–27, ISSN 0262-561X, OCLC 49957965
{{citation}}
: (עזרה)
הערות שוליים
- ^ Russian Railways - History of Russian Railways (1914-1991)
- ^ Russian Railways - History of Russian Railways (1991-2003)
32510798מסילות הברזל הסובייטיות