מנהרת רות'רהית'

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מנהרת רות'רהית'
(למפת לונדון רגילה)
הכניסה למנהרת רות'רהית', 1909.
הכניסה למנהרה, 2006.
חתך של המנהרה, 1906

מנהרת רות'רהית'אנגלית: Rotherhithe Tunnel) היא מנהרה לכלי רכב העוברת מתחת לנהר התמזה במזרח לונדון. המנהרה מקשרת בין שכונת ליימהאוס שברובע טאוור המלטס הנמצאת צפונית לנהר, לבין שכונת רות'רהית' ברובע סאת'ק הנמצא דרומית לנהר. המנהרה נבנתה בין השנים 19041908 על פי תוכניות של סר מוריס פיצמוריס תוך שימוש במגן מנהרות ובאמצעות שיטת חפירה של חפור וכסה. קשתות הכניסה למנהרה משני צידי המנהרה הם למעשה הקצוות של מגיני המנהרות בהן עשה פיצמוריס שימוש.

אורכה של המנהרה 1,481 מטרים (4,860 רגלים) ובה שני נתיבי תנועה (אחד בכל כיוון). המנהרה נמצאת בעומק של 14.5 מטרים (48 רגלים) מתחת לפני נהר התמזה.

במנהרה שתי כניסות להולכי רגל, שכיום אינן בשימוש. המנהרה נפתחה בשנת 1908 על ידי ג'ורג' החמישי, אז הנסיך מוויילס ולימים מלך הממלכה המאוחדת, ועל ידי ריצ'רד רובינסון יושב ראש מועצת מחוז לונדון.

בעת כרייתה נועדה המנהרה הן כמנהרה להולכי רגל, והן כמעבר לכירכרות. במנהרה שתי זוויות חדות (של כמעט 90 מעלות) בנקודות בהן המנהרה נכנסת מתחת לנהר. לזוויות חדות אלה שתי סיבות, הראשונה - מאחר שחלקי המנהרה שאינן מתחת לנהר, נבנו בשיטת חפירה וכיסוי, נדרשו בוני המנהרה לעקוף את הרציפים שמשני צידי הנהר, והשנייה - שהסוסים אשר משכו את הכרכרות לא יראו את אור היום בפתאומיות וישעטו לעבר היציאה. זווית חדה זו מקשה כיום על מכונות לנסוע במנהרה, והכניסה לכלי רכב גדולים אסורה.

בשל זווית זו נחשבת המנהרה, על פי סקר שנערך בשנת 2003 כמנהרה המסוכנת ביותר באירופה[1].

כיום, הלכי רגל כמעט ואינם עושים שימוש במנהרה.

לקריאה נוספת

  • פיטר אקרויד, London Under, הוצאת וינטז', לונדון, 2011.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנהרת רות'רהית' בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ UK's 'dangerous' road tunnels, באתר חדשות BBC,‏ 24 באפריל 2003



מעלה הזרם:
גשר טאוור (כלי רכב)
מנהרת התמזה (רכבת)
גשרים ומנהרות
החוצים את התמזה
מורד הזרם:
מנהרת גריניץ' (הולכי רגל)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22464434מנהרת רות'רהית'