מבצע מקור
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: דרושים תיקונים בתרגום.
| ||
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: דרושים תיקונים בתרגום. |
טירפיץ בשייט, 1942 | ||||||||||||||||||
מלחמה: מלחמת העולם השנייה | ||||||||||||||||||
תאריכים | 20 בספטמבר 1943 – 22 בספטמבר 1943 (3 ימים) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
מקום | אלטפורד, נורווגיה | |||||||||||||||||
תוצאה | הצלחת בעלות הברית | |||||||||||||||||
|
מבצע מקור הוא השם לסדרה של תקיפות מצד בעלות הברית במהלך מלחמת העולם השנייה שנועדו להוציא מכלל שימוש את אניות המלחמה הגרמניות הגדולות: טירפיץ, שרנהורסט ודויטשלנד שעצרו בצפון נורווגיה. לשם ביצוע המשימה השתמשו בצוללות X-class.
הרעיון לביצוע התקיפות פותח על ידי קומנדר קרומוול-וארלי, תוך סיוע מצידו של גנרל מקס הורטון וראש ממשלת בריטניה וינסטון צ'רצ'יל[1] התקיפות התרחשו בספטמבר 1943 בקאפורד והביאו להשבתה של טירפיץ למשך שישה חודשים.
המודיעין שנאסף סייע למתקפה על טירפיץ ונשלח בעיקר על ידי המחתרת הנורווגית, ובמיוחד על ידי האחים טרברן ג'והנסן ואיינר ג'והנסן.
התקיפות
6 צוללות מדגם X-Craft הוקצו לביצוע המשימה. הצוללות X6, X5 ו-X7 קיבלו הוראה לתקוף את טירפיץ בקאפורד. X9 ו-X10 הונחו לתקוף את השרנהורסט ששהתה גם היא בקאפורד. X8 יועדה לתקוף את הסיירת הכבדה ליטזוו בלנגפורד. הצוללות נגררו למקום התקיפה על ידי צוללות גדולות יותר. בסמוך להגעה לקרבת יעדי התקיפה הן אוישו על ידי הצוותים שלהן. הצוללת X9 נפגעה במהלך העברת הצוות אליה, כשהגוררת עזבה אותה והיא החלה לצלול בפתאומיות. ה-X8 סבלה מדליפות חמורות בכלי התקיפה שלה. אלה התפוצצו והותירו אותה פגועה עד כדי כך שהיה צורך להטביע אותה. יתר הצוללות החלו לשוט לכיוון היעדים ב-20 בספטמבר. יומיים לאחר מכן התרחשו התקיפות.
השרנהורסט הופעלה באותם ימים לטובת תרגילים, ובשל כך לא עגנה בנמל כפי שצפו שהיא תהיה, ובשל כך ההתקפה של ה-X10 בוטלה, אם כי הדבר נבע גם מבעיות מכניות ונגררה בחזרה לסקוטלנד.
ה-X5 נעלמה יחד עם צוותה במהלך המבצע, ועל פי ההערכות היא הוטבעה בפגיעה ישירה של אחד מתותחי ה-105 מ"מ של הטירפיץ עוד טרם הספיקה לאיים עליה בתקיפה. קיימת סברה לפיה הצוללת הצליחה להפציץ את היעד, אולם טענה זו לא הוכחה מעולם[2].
ה-X6 וה-X7 הצליחו לבצע את משימתן, אך לא הספיקו להימלט שעה שנצפו והותקפו. שתיהן ננטשו ו-6 אנשי צוות נלקחו בשבי. עם לכידת אנשי הצוות הודיע איש הצוות לקברניט הנס מאייר כי צפויים פיצוצים בתוך שעה. מאייר ניסה להרחיק את הספינה מהמטענים, אולם גם כן לא הספיק לעשות כן בזמן והמטענים התפוצצו[3].
הטירפיץ נפגעה באופן משמעותי. אמנם היא לא הייתה בסכנת טביעה, אך היא סבלה מ-1,400 טונות של מים שעלו על הסיפון וכן ספגה נזק מכני. המטען הראשון התפוצץ בסמוך לצריח הקיסר, והשני במרחק 45 עד 55 מטרים מקשת הנמל. כתוצאה מהפיצוצים נפתח מכל דלק, ציפוי פגזים נקרע, חור גדול בתחתית הספינה נפתח והמחיצות בתחתית הכפולה התכווצו. מים רבים הציפו את הספינה, דבר שהביא לנטייה של עד שתי מעלות שהתאזנה על ידי הצפה נגדית בצד לוח ההנעה. ההצפות פגעו בכל הגנרטורים מלבד אחד, והם הושבתו. הנזקים שנגרמו הביאו להשבתת האנייה למשך חודשים ארוכים, והיו כרוכים במאמץ רב עקב העובדה שחלק מהציוד הנדרש לתיקון לא היה בנורווגיה.
הערות שוליים
- ^ Lost heroes of the 'Tirpitz', BBC, Dr Eric grove, 17-02-2011
- ^ X-5's vital role, BBC
- ^ World War II’s X men, crews of the dangerous X class midget submarines, War History Online, Mohammad Rafi Saad, January 11 2015
29796656מבצע מקור