מבזק מבצעי טיס
מִבְזַק מִבְצְעֵי טַיִס המוכר בעגה כ-נוֹטָאם[1] (מהמושג האנגלי NOTAM, שהוא ראשי תיבות של: Notice To Airmen או Notice to Air Men או Notice to Air Missions) הוא פורמט מידע המופץ על ידי רשויות התעופה האזרחיות המקומיות לגבי סיכונים אפשריים והגבלות באזור, נתיב או שדה תעופה מסוים המסוגלים להשפיע על הטיסה.
הנוטאם מוגדר כהודעה המופצת באמצעי טלקומוניקציה הכוללים מידע הנוגע לביסוס, התניה, שינוי בכל מתקן אווירונאוטי, שירות, הליך או גורם סיכון, שהיידוע בזמן לגביהם קריטי לצוותים העוסקים בפעילות טיסה.[2] הנוטאמים מיוצרים ומופצים לצרכנים על ידי רשויות וסוכנויות ממשלתיות על פי נספח 15 – שירותי מידע אווירי של אמנת שיקגו המוכרת באנגלית כ-Convention on International Civil Aviation ובראשי התיבות CICA. מספר שיפורים ושינויים ל-CICA אפשרו ייצור מערכות הפצת נוטאמים אוטומטיות.
פורמט הנוטאם קיבל ביקורת לאורך השימוש בו בטענה שהפורמט לא קריא וקשה בהרבה מקרים ולהבין את המידע הנמסר במברק.
אמצעים כמו תיק טיסה אלקטרוני מסוגלים לעזור ולפרש מידע נוטאמים ולעזור בארגונם לפני ובמהלך טיסה.
ב-11 בינואר 2023 כשלה מערכת הנוטאם של ארצות הברית (אנ'), מה שהביא לקרקוע של כל הטיסות הפנימיות בארצות הברית עד 9 בבוקר זמן חוף מזרחי (UTC−05:00) באותו היום.[3]
מאפיינים
שימוש
הנוטאמים מסודרים בפורמט של מברקים וכוללים הודעות והתראות על תנאים קיימים, שינוי בתנאים או הסביבה, שינוי ביכולת מתן שירות, וגורמי סיכון שונים בתחומי מתקנים אווירונאוטיים דוגמת תחנות דגימה מטאורולוגיות, מרכזי בקרה, שדות תעופה וכדומה, שיידוע עליהם קריטי לתכנון וביצוע פעילות טיסה בטוחה על ידי גורמים כגון צוותי אוויר, חברות תעופה, מרכזי בקרה וכדומה.
הנוטאמים נכתבים ומופצים בצורה יזומה מהסיבות הבאות:
- פעילות אווירית שסוגרת או מגבילה מרחב אווירי או שדה תעופה כגון מפגנים אוויריים, סלונים אוויריים, פעילות צניחה, דאייה, דאיית עפיפונים, שיגור רקטות וכדומה.
- תרגילים צבאיים בגללם סוגרים שטח אווירי מסוים.
- סגירת מסלול טיסה.
- אמצעי תקשורת וניווט לא פעילים באזור או בשדה.
- תאורות מסלול או תאורת מכשולים גבוהים לא תקינות.
- מכשולים זמניים דוגמת מנופים בקרבת שדות או נתיב טיסה נמוך.
- מעבר להקת עופות הגורמת לסיכון טיסה (מכונה גם BIRDTAM).
- הודעות על מצב מסלולי טיסה, מסלולי הסעה, רחבות חנייה בהקשר של מצב שלג או קרח (מכונה גם SNOTAM).
- הודעות על שינוי משמעותי בזיהום שנוצר על ידי אפר געשי או אבק (מכונה גם ASHTAM).
- סיכון בקוד תוכנה והעדכון הנדרש לתיקון או הקטנת הסיכון הסיכון.
פורמט
כאמור, הנוטאם הוא סטנדרט המותאם לתשדורות מברקים קצרים ובינלאומיים ועל כן מוגבל לשפה האנגלית וכולל מספר הגבלות, כגון שימוש בעיקר באותיות גדולות, המעטה בשימוש בסימנים ופסיקים למיניהם. הסטנדרט של הארגון הבין-לאומי לתעופה אזרחית לנוטאמים הוא כדלקמן:
- השורה הראשונה כוללת אמצעי לזיהוי של הנוטאם – סדרה, מספר סידורי ושנת הוצאה; סוג הנוטאם – חדש, החלפה או ביטול (NEW, REPLACE או CANCEL); וכן התייחסות לנוטאם הקודם במידה והוא מבטל (NOTAMC) או מחליף אותו (NOTAMR).
- שורה Q כוללת את המידע למי הנוטאם מיועד, יחד עם תיאור בסיסי שלו. המידע בשורה הזאת מוצפן לפי טבלאות ICAO המאפשרות זיהוי והצגה אלקטרוניות של הנוטאם.
- שורה A מתארת את מרחב הפיקוח התעופתי (מכונה גם FIR), או השדה עליו חל המידע הרשום בנוטאם.
- שורה B כוללת מידע על תאריך וזמן התחלה (לתנאים הגבלות וכדומה), ומסודרת לפי פורמט YYMMDDhhmm – כלומר שתי ספרות של שנה (YY), אחריהן שתי ספרות חודש (MM), שתי ספרות יום (DD), שתי ספרות שעה (hh), ולבסוף שתי ספרות של דקה (mm). כל הזמנים הם בזמן אוניברסלי מתואם (UTC או ZULU).
- שורה C כוללת מידע על תאריך וזמן סוף. מסודר באותו פורמט כמו שורה B.
- שורה D לעיתים לא מופיעה במברקים וכוללת מידע נוסף כגון האם יש אירוע שנמשך שבוע, אבל ההגבלות בגללו הן בשעות מסוימות במהלך היום.
- שורה E כוללת את התיאור המלא של הנוטאם. התיאור הוא באנגלית אבל יכול לכלול קיצורים ומילים רבות בראשי תיבות. הקיצורים גם מאופיינים על ידי ה-ICAO.
- שורות F ו-G מתארות הגבלות גובה במידה וזה רלוונטי לנוטאם. בשורות אלו SFC משמעותו גובה פני הקרקע, UNL משמעותו ללא הגבלה. גבהים ספציפיים יופיעו בערכים של רגל בפורמט של רום טיסה או בשילוב ביניהם.
דוגמה
דוגמה לנוטאם לנמל התעופה לונדון הית'רו:
A1234/06 NOTAMR A1212/06 Q)EGTT/QMXLC/IV/NBO/A/000/999/5129N00028W005 A)EGLL B)0609050500 C)0704300500 E)DUE WIP TWY B SOUTH CLSD BTN 'F' AND 'R'. TWY 'R' CLSD BTN 'A' AND 'B' AND DIVERTED VIA NEW GREEN CL AND BLUE EDGE LGT. CTN ADZ
יש לקרוא את זה כדלקמן:
סדרה ומספר A1234 שהוצא בשנת 2006 (06/) המחליף (NOTAMR) את הנוטאם מספר A1212 שהוצא בשנת 2006.
שורה Q – חל על השטח האווירי של לונדון (EGTT) / MX – מסלול הסעה / LC – סגור / IV – חל על טיסות בכללי טיסת ראייה (V) וכללי טיסת מכשירים (I) / NBO – הנוטאם זוהה כפריט יידוע מיידי לצוותי אוויר (N), ל-BIP (ידיעון מידע טרום-טיסה) (B), בקשר לפעילות טיסה (O) / A - גודל שדה תעופה. / 000/999 – הגבלות גובה FL000 עד FL999 / 5129N00028W005 – מיקום גאוגרפי 51°29' N 000° 28' W (5129N00028W) ורדיוס של חמש מייל (005).
שורה A – נמל התעופה לונדון הית'רו (EGLL).
שורה B – החל מ 05:00 UTC ב-5 בספטמבר 2006 (0609050500).
שורה C – עד 05:00 UTC ב-30 אפריל 2007 (0704300500).
שורה E – בגלל עבודות מתמשכות (DUE WIP), מסלול הסעה B סגור בין המפגשים F ו-R (TWY B SOUTH CLSD BTN 'F' AND 'R'). מסלול הסעה R סגור בין מפגשים A ו-B (TWY 'R' CLSD BTN 'A' AND 'B'), ומופנה בעזרת קו אמצע ירוק תאורת שפת מסלול הסעה כחולים (AND DIVERTED VIA NEW GREEN CL AND BLUE EDGE LGT), נא לפעול בזהירות (CTN ADZ).
קישורים חיצוניים
- Annex 15 — Aeronautical Information Services, ICAO, 2018.
הערות שוליים
- ^ מילון תחבורה אווירית (תשס"א), באתר האקדמיה ללשון העברית
- ^ Annex 15 – Aeronautical Information Services, ICAO, 2018, עמוד 1–7.
- ^ FAA NOTAM Statement, www.faa.gov, 11 בינואר 2023
35582431מבזק מבצעי טיס