לאקי סטרייק

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לאקי סטרייק
מרכז"חפיסת לאקי סטרייק אדום
חפיסת לאקי סטרייק אדום
שם המותג לאקי סטרייק
תחילת ייצור 1871
הפסקת ייצור מתמשך
יצרן ר. ג' ריינולדס (R. J. Reynolds)

וחברת הטבק בריטי-אמריקאי (British American Tobacco)

מפיץ בארץ גלוברנדס (GlobrandS)
אתר אינטרנט http://www.luckystrikeny.com
חפיסת לאקי סטרייק

לאקי סטרייקאנגלית: Lucky Strike), הוא מותג סיגריות אמריקאי, בבעלות החברות R.J. Reynolds Tobacco Company ו-British American Tobacco. המותג הופץ לראשונה ב-1871 בארצות הברית ובמשך שנים ארוכות היה מותג מוביל בשוק הסיגריות העולמי. בתחילת שנות ה-30 של המאה ה-20 הייתה לאקי סטרייק הסיגריה הנמכרת ביותר בארצות הברית.[1]

היסטוריה

המותג 'לאקי סטרייק' הופץ תחילה כטבק לעיסה, ומאוחר יותר הופץ גם כסיגריה. ראשי חברת הטבק האמריקאית, ובעיקר ג'ורג' וושינגטון היל, שמו דגש חזק לאורך העשורים הראשונים של המאה ה-20, על חדשנות בפרסום המוצר. באותן שנים ראשונות של שיווק הסיגריות בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, לחברות הטבק היה כוח רב בקביעת מיתוסים עממיים על טיבן של סיגריות, ועל החוקים שחוקקו באמריקה הנוגעים להפצה וקניה של סיגריות. השפעה זו, הובילה במידת מה, לחופש פעולה רחב שהתבטא בהתעלמות ממחקרים ראשוניים אודות סכנות העישון, פרסום סיגריות כמוצר בריא, והטמעה של פעולת העישון כפעולה נחשקת, דרך פרסומות בעיתונים, ברדיו ודרך פרסומות סמויות בהן כוכבי קולנוע עישנו לאקי סטרייק בסרטים.[1] ב-1917, החלה לאקי סטרייק להשתמש לראשונה בסיסמה 'זה קלוי', כדי להדגיש את תהליך ייבוש הטבק של הסיגריה שעבר קלייה, בניגוד למותגים אחרים באותה התקופה שהשתמשו בטכניקת ייבוש בשמש. הרעיון לסיסמה הגיע מנשיא החברה, ג'ורג' וושינגטון היל, שטען כי תהליך הקלייה של הטבק, מעניק לסיגריה טעם 'קליל' יותר - טענה אשר היל חשב עליה לראשונה, בעת ביקור במפעלי הטבק של חברתו, בעודו מתבונן בתהליך הקלייה.[1]
במרוצת שנות ה-20 של המאה ה-20, החלה לאקי סטרייק סדרה של מסעות פרסום שיועדו לקהל הנשים. באותן שנים, פרסומות לסיגריות פנו לקהל הגברי בלבד, זאת מאחר שפעולת העישון נתפסה כגברית בעיקרה. היל, נשיא החברה האמריקאית לטבק, רצה להגביר את מכירות הטבק של החברה שלו, על ידי פרסום אגרסיבי ופתיחת הסיגריות של החברה שלו לקהלים שטרם נוצלו. הקמפיין של לאקי סטרייק לנשים נשען על התפיסה (שלא הייתה מעוגנת במחקר) שסיגריות מובילות להורדת משקל. הקמפיין עשה שימוש בסלוגנים כגון במקום לקחת מתוקים, קחי לאקי, ויצר אפקט משמעותי על מכירות הסיגריה.
המכירות של לאקי סטרייק עלו בלמעלה מ-300% בשנתו הראשונה של הקמפיין. מ-14 מיליארד סיגריות ב-1925, ל-40 מיליארד סיגריות ב-1930.[1]
בשנות ה-60, הושקו שני סוגים חדשים של לאקי סטרייק, סיגריות פילטר וסיגריות בטעם מנטה בשם 'לאקי ירוק'. לאקי סטרייק עברה לבעלות מוחלטת של חברת הטבק הבריטית BAT ב-1976. ב-2006, נפסקה מכירת רוב המותגים של לאקי סטרייק בצפון אמריקה, אולם המשיכו להימכר באזורים אחרים של העולם בהן פועלת חברת הטבק הבריטית. חברת R.J. Reynolds Tobacco Company עדיין מפיצה לאקי סטרייק בגרסה נטולת פילטר בארצות הברית כיום.

מקור השם

מקור השם 'לאקי סטרייק' (בעברית: מכה מוצלחת), היה בתקופת הבהלה לזהב של סוף המאה ה-19 בארצות הברית, במרוצתה רבים נהרו לחצוב בהרים ובנהרות על-מנת למצוא זהב, בשל שמועות רבות על זהב המצוי ברחבי ארצות הברית באזורים לא ממופים. הביטוי 'לאקי סטרייק', היה בשימוש על ידי כורים אשר איחלו אחד לשני 'פגיעה ברת-מזל' בעורק זהב. הבחירה בשם 'לאקי סטרייק', היוותה מעין קריצה כלפי כורי הזהב, ולאוכלוסייה הכללית, על כך שקניית המותג 'לאקי סטרייק', תיתן מזל לאלו אשר רוכשים אותו.

שינוי צבע הקופסה

קופסת לאקי בעיצוב המקורי

בתחילת שנות הארבעים, שונתה חפיסת לאקי סטרייק, שהייתה בעלת רקע ירוק עם עיגול אדום במרכז בו הכיתוב של שם הסיגריה, לחפיסה זהה בעלת רקע לבן. הסבר רווח באותה תקופה, שאנשי לאקי סטרייק עצמם הפיצו, הייתה שהצבע הירוק יוצר באמצעות כספית, ובשל המלחמה הגדולה, עלות הכספית קפצה, ולפיכך בחרו לוותר עליה. הסבר זה הופץ בפרסומות ללאקי עם הכיתוב 'הירוק הלך למלחמה', כדי לקרוץ להתגייסות המשאבים האזרחיים לטובת המלחמה הגדולה. ריימונד לואוי, המעצב שהיה אמון על השינוי בחפיסה, לפי אמונה פופולרית, התערב עם נשיא החברה שיצליח להעלות את מכירות המותג עם שינוי העיצוב, שנותר ללא שינוי החל מ-1917. השינוי בצבע פתר את בעיית הריח הלא נעים שעלה מהקופסאות (בשל הכספית), ונחשב לעיצוב פופולרי במיוחד בתרבות המערבית.[2]

משמעות ראשי התיבות בקופסה המחודשת

החל מ-1945, נוספו בראש החפיסה האותיות באנגלית - .L.S.M.F.T
פשר ראשי התיבות הוא - לאקי סטרייק זה טבק איכותי (Lucky Strike Means Fine Tobacco)

מיתוסים בנוגע למותג

לוגו האינדיאני בצד החפיסה

לצד קופסת לאקי סטרייק, יש אייקון של אינדיאני, לרוב בצבע אדום על הרקע הלבן של החפיסה. מיתוס פופולרי לגבי האייקון הוא שאם מסתכלים על הלוגו מצדדים שונים, מגלים תמונות שונות לחלוטין. למעשה, הלוגו מיוחס לצ'יף פאּוהאטאן, אשר חי במהלך המאה ה-17 באזור וירג'יניה באמריקה הצפונית, והיה ידוע בשל גידולי הטבק האיכותיים שלו. מטרת הצבתו הייתה לשדר אמינות ומסורת ארוכה של טבק.

‏4 דרכים להסתכל על לוגו האינדיאני של לאקי סטרייק: מהפינה הימנית העליונה כלפי כיוון השעון - בית בלהבות, רגל דורכת בשלולית, ספינה שטה על מים, אינדיאני

מקור השם

מיתוס פופולרי מסביר את שם המותג 'לאקי סטרייק', בהימצאותה של סיגריה אחת הממולאת במריחואנה באחת ממאה מכל חפיסות המותג. מה שהופך את מי שהתמזל מזלו להשיג חפיסה זו למי ש'פגע במזל'. המיתוס כרוך בדרך כלל סביב הוויה צבאית, בתארו את הסיבה להימצאות המריחואנה בחבילות הלאקי כאספקה לחיילים אמריקאיים במלחמה (מלחמת העולם הראשונה/שנייה, מלחמת קוריאה, מלחמת וייטנאם וכיוצא בזה), שנועדה להעניק להם רוגע ותקווה. המיתוס מופרך בקלות, שכן ייצור המותג התחיל עוד במאה ה-19, הרבה לפני המלחמות אותן מייחסים כמקור לנתינת השם.[3]

שינוי עיצוב הקופסה לצבע לבן

ישנן טענות שעיצוב החפיסה החדש מ-1942 לרקע לבן, בניגוד לירוק שהיה נהוג עד אז, נועד לפנות לקהל נשי מתוחכם יותר, בהציגן עיצוב יותר נקי ופשוט. אולם, המעצב של חידוש זה, ריימונד לואוי, טען בכמה הזדמנויות שזהו עיצוב גברי במהותו. העיצוב פשוט ואינו מאמץ את הצופה בו, העיצוב נאמן למקור (לואוי השאיר את אותו מרכז אדום עם הכיתוב לאקי סטרייק במרכז החפיסה החדשה) וטיעונו האחרון הוא הפס האדום הדק מסביב לשם המותג, אשר מזכיר לצופה בול-פגיעה - פעילות גברית מובהקת באותה התקופה.

אזכורים במוזיקה

הסיגריות הוזכרו בשירים מאת טום וויטס, בילי ג'ואל, זי זי טופ ועוד.

הפצה בישראל

עד לשנת 1999 הפיצה את הסיגריה בישראל, חברת אלישר. אולם, בשל שינוי באסטרטגיית השיווק של החברה, הפסיקה החברה לייבא את הסיגריה לישראל. החלטה זו תפסה את שוק המפיצים לא ערוכים, שכן אף אחד לא שיער שחברת אלישר תפסיק לשווק סיגריות אלו, ואף גררה תביעות כלפי חברת אלישר, שהסתיימו לטובת חברת אלישר.[4]

במשך כ-13 שנה, הסיגריה לא שווקה בארץ בשל סוגיות משפטיות הנוגעות לזכויות ההפצה.[5] החל משנת 2012 החלה החברה למכור מחדש את המותג בישראל.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאקי סטרייק בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 Brandt, The Cigarette Century, Basic Books, 2007
  2. ^ בן-פשט, מ., היבטים בתולדות העיצוב, הוצאת משרד החינוך התרבות והספורט, ירושלים.
  3. ^ Lucky Strikes? באתר snopes.com, מתאריך ה-26 במאי 2011
  4. ^ פיני קרן, נדחתה תביעת מפיצי סיגריות נגד חברת אלישר, באתר פסק דין, 6 במאי 2002
  5. ^ ‫זהבה דברת, ‏חברת אלישר תפסיק לשווק סיגריות "קנט" ו"לאקי סטרייק" ע"פ דרישת פיליפ מוריס, באתר גלובס, 31 במרץ 1998‬
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0