לאו הבא מכלל עשה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

לאו הבא מכלל עשה הוא הגדרה למצוות עשה הכתובה בתורה, אך קיומה מתבצע בשב ואל תעשה, כלומר באי-עשיית פעולה. מכיוון שפורמלית הוא מוגדר כמצוות עשה ולא כלאו, אדם העובר על לאו זה אינו מתחייב במלקות.

הגדרתו

הגדרת איסור זה מורכבת מכיוון שמדובר באיסור הנלמד מכך שהתורה התירה או ציוותה לעשות מעשה מסוים, ולכן ישנה מחלוקת האם להתייחס אליו כאל מצוות עשה או מצוות לא תעשה. בתלמוד הבבלי נכתב מספר פעמים: "לאו הבא מכלל עשה - עשה"[1], אך נחלקו הראשונים כיצד להבין מימרא זו. ישנם הסוברים שאכן מדובר במצוות עשה[2]. מנגד יש האומרים שמדובר במצוות לא תעשה והמימרא של הגמרא באה ללמד שלא לוקים על לאו זה, כמו כל מצוות עשה[3].

דיניו

פרטיו של איסור זה נלמדים גם הם ממצוות העשה אליה הוא שייך. למשל, מהפסוק "ואכלו את הבשר בלילה הזה"[4] לומדים שאכילת קרבן הפסח מבעוד יום הוא לאו הבא מכלל עשה. ולכן יש צורך שאכילת הבשר תהיה זהה לאכילת הבשר בזמנו, כדי להתחייב בלאו זה, ועל כן הוא מתחייב רק אם אכל אותו צלוי ולא נא וכן שאר דיני אכילת קרבן פסח.

כתבו הראשונים[5] שהמבטל מצוות עשה אינו נחשב לעובר על לאו הבא מכלל עשה, מכיוון שרק היפוך בעשיית המצווה נחשבת ללאו הבא מכלל עשה, ולא לאי עשייתו. למשל, יש מצווה לאכול בכור בהמה טהורה בשנה הראשונה לחייו, אך האוכלו לאחר שנה זו אינו עובר על לאו הבא מכלל עשה אלא רק הפסיד את קיום המצווה.

דוגמאות

בפרשת כי תצא ישנה מצווה הכתובה בלשון עשה, המתייחסת למצרי ואדומי: "בנים אשר יוולדו להם דור שלישי יבוא להם בקהל ה'"[6]. אך בפועל קיום המצווה נעשה בשב ואל תעשה, כלומר באי-החתונה עימם עד דור שלישי.

בפרשת אמור מופיע ציווי לכהן גדול: "כי אם בתולה מעמיו יקח אשה"[7]. כלומר שאסור לו לישא בעולה, בין אם גרושה או אלמנה, עם המצווה נכתבה בצורה של מצוות עשה, כן לשאת בתולה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף מ"א עמוד ב'; מסכת יבמות, דף נ"ד עמוד ב'; מסכת מכות, דף י"ח עמוד ב'; מסכת זבחים, דף ל"ד עמוד א'; מסכת חולין, דף פ"א עמוד א'.
  2. ^ רמב"ן, רשב"א וריטב"א על קידושין ס"ח ע"א.
  3. ^ רמב"ם, פירוש המשניות, מסכת מכות, פרק ג', משנה א'.
  4. ^ שמות, פרק י"ב, פסוק ח'.
  5. ^ רשב"א וריטב"א, מסכת ראש השנה, ו' ע"ב.
  6. ^ דברים, פרק כ"ג, פסוק ט'.
  7. ^ ויקרא, פרק כ"א, פסוק י"ד.
ערך זה הוא קצרמר בנושא הלכה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25879371לאו הבא מכלל עשה