כיכר אילן רמון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
כיכר אילן רמון
Ilan Ramonsquare
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
מידע כללי
כינוי השפיץ, המחט, הקריה, הסיטי
על שם אילן רמון
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: אשדוד
רובע הקריה ("הסיטי")
רחובות מסתעפים שדרות מנחם בגין, רחוב העצמאות, רחוב הציונות
אילן רמון, טייס קרב וטייס החלל הישראלי הראשון

כיכר אילן רמון (הידועה גם בכינויים: "השפיץ", "המחט" ו"הסיטי") היא מעגל תנועה ברובע הקריה ("הסיטי") באשדוד, המחברת בין שדרות מנחם בגין לרחובות העצמאות והציונות.

הכיכר והפסל דמוי החרוט הכסוף שהקנה לה את כינוייה, עוצבה על ידי האדריכל יורם מילר.[1] זהו אחד ממיזמי הבנייה היקרים ביותר שנעשו באשדוד בשנות ה-90.[2]

ב-2010 נקראה על שמו של טייס חיל האוויר וטייס החלל הישראלי הראשון, אילן רמון, שנספה באסון מעבורת החלל קולומביה ב-2003.[2]

מבנה

מנהרת הסיטי בשדרות מנחם בגין, ה"שפיץ" מזדקר מעליה

בכיכר ניצב פסל דמוי חרוט כסוף המכונה "השפיץ" או "המחט" בפי התושבים, המוקפת במזרקה מרובעת מדורגת.[3] בחלק הדרומי ובצפוני של המעגל, ישנם שערי כניסה לחצר פנימית הפתוחה לסירוגין – ומדרגות שבמעלן ישנה קומת תצפית לעבר שדרות מנחם בגין, ולמרינה הכחולה.

מתחת לכיכר עוברת מנהרת הסיטי – על שם הרובע בו היא ממוקמת – ובו עובר עורק התחבורה הראשי של העיר, שדרות מנחם בגין. בקצה המזרחי של השדרות – הכניסה הדרומית לעיר, ומשם נמתחת מערבה לרובע המרינה, דרך כיכר גן העיר בקריית התרבות ע"ש צבי צילקר ומסתיימת בכיכר המפרשים.[1]

בעבר, יצאה מן ה"שפיץ" קרן לייזר שנראתה למרחקים, אך פעולתה הופסקה עקב טענות שהיא מפריעה לניווט כלי שיט במרחב הימי העירוני.[4]

ישנה ביקורת על הכיכר, שאינה מממשת את הפוטנציאל העירוני הטמון בה להשתלב עם הרחוב – וכי מדובר אך ורק בפסל סביבתי ולא בכיכר עירונית מהותית, הנבדלת ממעגל תנועה.[1] כך למשל, תוכננה לקום מסעדה בלב הכיכר, אך לא הובא בתכנון כראוי כיצד יש לאפשר להולכי רגל לחצות את הכיכר בבטחה, וכיום המרחב בתוכה שומם.[1] אף במדריך הרשמי העירוני למטיילים, נכתב כי על אף האטרקציה ”מומלץ שלא לחצות את הכביש הסואן אל הכיכר, כיוון שאין במקום מעבר חצייה מסודר”.[2]

ב-2021, במסגרת מיזם ה-"Reway" לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית בעיר שהחל ב-2016, היו אמורים להתבצע שינויים בכיכר. לפי התוכנית, הכיכר תשמש רק אוטובוס חשמליים, ואילו מכוניות לא תוכלנה לחצות את הכיכר – ונהגיהן יצטרכו לבצע מעקף ברחובות הפנימיים (הציונות והעצמאות).[5] כמו כן, תוכננו לקום שני מסופי אוטובוסים בסביבת הכיכר.[5] לקראת תחילת העבודות, תושבים באזור התנגדו להסבה לתחבורה ציבורית, בטענה שהדבר יביא לעומס תנועה של מכוניות שיוסטו מהכיכר לעקיפות ברחובות אחרים ברובע הקריה הצפוף.[5] כמו כן, התנגדו בעלי עסקים בשדרת החנויות של מרכז צימר מחשש שהסטת התנועה של הרכבים הפרטיים מהכיכר תרחיק את הלקוחות מעסקיהם.[5]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כיכר אילן רמון בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 גליה גוטמן, אשדוד עדיין חושבת על עצמה בקטן, באתר Xnet‏, 28 במרץ 2013
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 שיחור, תיירות אשדוד, אשדוד – מדריך למטיילים (עמ' 85-86), באתר תיירות אשדוד (עיריית אשדוד)
  3. ^ חי חביב, מסע בין כיכרות אשדוד, באתר אשדוד אונליין, ‏25 באפריל 2021
  4. ^ כיכר אילן רמון, באתר תיירות אשדוד (עיריית אשדוד)
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 כיכר המחלוקת: התכנית שתושבי הסיטי לא מבינים מה יהיה בה, באתר אשדוד10, ‏3 ביוני 2021
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37417029כיכר אילן רמון