ספר יראים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף יראים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ספר יראים הוא ספרו של רבי אליעזר בן שמואל ממיץ הידוע בכינויו הרא"ם. הספר עוסק בתרי"ג המצוות, אך כולל גם דברי הנהגה ומוסר. רבי אליעזר חיבר ספרים נוספים, אך ספר היראים הוא היחיד שנתפרסם ונודע.

רבים מהפסקים וההלכות המופיעים בספר נזכרים בספרי ראשונים שונים, כגון בספר העיטור, שיבולי הלקט, שו"ת מהר"ם מרוטנבורג, ספר התרומה, אור זרוע, ברא"ש ובמרדכי. כמו כן רבי מנחם רקנאטי בספרו מביא רבות מפסקיו.

זמן חיבורו

זמן חיבורו המדוייק של הספר אינו ידוע, אך הספר נזכר לראשונה בספר העיטור, שנכתב בשנת ד' תתקל"ט[1] כך שניתן להסיק שהספר נכתב כבר קודם שנה זו.

שם הספר

את שמו של הספר נתן לו מחברו כפי שכתב בהקדמתו לספר:

וקראתי זה ספר "יראים" כי ממנו ילמדו ליראה את השם

בתחילת ספר חרדים לרבי אלעזר אזכרי הביא טעם שונה במקצת לשמו של הספר, ויש לשער כי לא ראה את הקדמתו של רבי אליעזר ממיץ לספר:

והיראה הגדולה מביאה לידי אהבה... ובהדיא כתיב מה ה' אלוקיך שואל מעמך כי אם ליראה... ועל כן חיבור קצר שחבר הרב רבי אליעזר ממיץ על המצוות קרא שמו ספר יראים

סידור הספר

דרך עבודותו וסידור הספר נעשה על פי מניין המצוות על פי מניינו של רבי יהודאי גאון כפי שהעיד בסיום ספרו: ”סיימתי מצוות ותולדותיהם כאשר השגתי בעצת דעתי וחשבתים כאשר מצאתים בספר רב יהודאי גאון ז"ל וכללתים בארבע מאות ששים וארבעה [סימנים]. כי בכמה מקומות כללתי שתים כאחת”

בהקדמתו כתב רבי אליעזר ממיץ את דרך כתיבתו של ספרו זה:

ויעצונו כליותי ורוח ה' הצליחה עם לבבי להודיע מצות א-להי שרשים וענפים... ויתבררו גזירות החכמים על מה הן תלויות. ומהם האבות המולידים התולדות... ואמנם עסק הפלפול והקשיות מידה גדולה היא ומקבלים עליה שכר, אך כי לא ישכחו יסודי עליונים ותחתונים...כי כל מצוות הנכללות בדמיון אחד אייחד לבד בכלל אחד. וחפץ ה' בידי יצליח. ודרך קצרה אלך למען ירוץ קורא בו ומבקשי ה' ימצא נכון... ובניתי בו תורת אלקים והצבתי על ז' עמודים. ובעמודים הכינותי יש מהם מרובה ויש מהם ממעט, וכולם צנויים [בנויים] ועשויים לשים [לשם] חלק יעקב יוצר הכל אל אלים

כאמור בהקדמתו חילק הרא"ם את ספרו לשבע חלקים [עמודים] כאשר כל עמוד ועמוד מחולק ל'וו', וכל 'וו' מחולק לסימנים:

עמוד א' - עריות, ששים ווים, מ"ה סימנים.
עמוד ב' - אכילות, ד' ווים, סימנים נ"ג.
עמוד ג' - איסורי הנאה ט"ו ווים, ט"ו סימנים.
עמוד ד' - איסורי ממון.
עמוד ה' - איסורים שאדם עושה רע לשמים ולבריות ואינו גוזל ונהנה ממון.
עמוד ו' - איסורים הנעשים ואדם נעשה רע לשמים ולא לבריות.
עמוד ז' - איסורים שאינו נעשה רע לבריות כי אם לשמים ואינם תלויות (תלוים) בדבר [בדבור].

הדפסת הספר

הספר בהדפסתו הידועה, שונה מהספר המקורי כפי שיצא תחת ידי המחבר, זאת מפני שלאחר הדפסתו הראשונית, נדפס הספר במתכונת מקוצרת. הספר נדפס בהדפסה המקוצרת לראשונה בוינציה בשנת שכ"ו על ידי רבי בנימין בן אברהם הרופא ממשפחת הענוים, שעשה מספר שינויים בסידור הספר וקיצר את תוכנו כמעט בשליש, כמו כן במקום שבעה עמודים שהיו בו במקור, סידרו בי"ב עמודים, וכן שינה את שמותם מכפי שהיה במקור (השמות שנתן, הן בדומה לשמות שנתן הרמב"ם בספרו משנה תורה). וכן חילק את הספר ל417 סימנים במקום 464 שהיו בספר המקורי.

בהקדמתו של רבי בנימין בן אברהם שנדפסה רק בדפוס ראשון, ביאר את הטעם שהשמיט וסידר את הספר כפי שסידר:

זה ספר יראים... אשר חיבר... מרנא ורבנא רבי אליעזר ממיץ... אך אמנם כי כל המצוות והעניינים מבוארים על אופנם ככתבם וכלשונה אבל נמצא בו במקומות אחדים דיי המצוות מפורדים בין העמודים עד ילאה לב איש למצוא שם את חפצו..., לכן קמתי אני צעיר הצעירים הדל אלפי בחבירי בנימין צעיר ברבי אברהם הרופא יצ"ו... ואייסד כל המצוות על יסודתם איש איש על שמו לתולדותם, שנים עשר עמודים לאומותם בחצריהם ובטירותם. ואם הרב האיר שבעה כוכבים בשבעת עמודיו החצובים, אני אעמיד לידידים שנים עשר עמודים... רק אין מוקדם ומאוחר בתורה...

בשנים שלאחר מכן נדפס הספר שוב במהדורות שונות כולן על פי מהדורות המקוצרת של בנימין בן אברהם.

רק בשנת תרנ"ב לאחר כ700 שנה, נדפס שוב הספר (חלקו הראשון) במהדורה שלמה כפי שיצאה מתחת ידי רבי אליעזר ממיץ. הספר הובא לדפוס על ידי הרב אברהם אבא שיף ממינסק שהדפיסה מהעתק שהגיע לידו מהספרייה הלאומית בפריס. בשנים שלאחר מכן השלים המחבר את הספר כולו. במהודרה זו אף הוסיף הרב שיף פירוש בשם 'תועפות ראם', וכן מחקר מקיף על הספר ועל מחברו. הספר זכה למספר הסכמות, ביניהם של רבי שלמה כהן מווילנא, ואליהו דוד רבינוביץ' תאומים.

מהדורות הספר

כאמור הספר בתמכונתו הנפוצה הוא ממהדורה שנדפסה בשנת תרנ"ב על ידי אברהם אבא שיף (ראו לעיל), שאף הוסיף את פירושו בשם 'תועפות ראם' על גליון הספר. זכיות הספר היו בידיו של האדר"ת שאף מספר בהסכמתו למהדורה זו שהתחיל לכתוב אף הוא פירוש על ספר יראים, אך כתביו נשרפו בשריפה שפקדה את ביתו, ומאז לא חזר להדפיס פירושו זה, ועקב כך נתן את זכיות ההדפסה לרב שיף.

פירושים על הספר

במשך השנים נדפסו מספר פירושים על הספר:

  • ווי העמודים - נדפס בהמהדורה השלישית (המקוצרת) שנדפסה בליוורנו בשנת ה' תקצ"ז, מרבי יצחק טייב.
  • שם חדש - נדפס במהדורה הרביעית, ירושלים תר"ח, הפירוש נדפס על חלק מהספר והושלם לאחר מכן.
  • יראה ואהבה - מרבי שמואל אהרן ראבין, יצא לאור על ידי צאצאי המחבר בירושלים ה'תשמ"ה.
  • סביב ליראיו - מרבי אהרן וולקין, נדפס בהמהדורה השביעית, פינסק תרס"ה.
  • תועפות ראם - מרבי אברהם אבא שיף, נדפס בוילנה תרנ"ב.
  • עמודי הארזים - נדפס בשנת תשמ"ג, מרבי אליעזר חזן.

קישורים חיצוניים

פירושים שנדפסו על הספר

הערות שוליים

  1. ^ כפי שכתב בעל העיטור עצמו בתחילת שער 'זמן'.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25327795ספר יראים