חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה
תאריך לועזי | 1997 |
---|---|
תאריך עברי | תשנ"ז |
מס' תיקונים | 10 |
חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז–1997 אושר בכנסת הארבע עשרה בשנת 1997, במטרה להוסיף שעות לימודי העשרה בנוסף לשעות הלימוד הניתנות במוסדות החינוך, כדי להעשיר את הידע של התלמידים ולהעמיק בחינוך לערכים ופעילות חברתית. בבתי הספר שבהם חל החוק, הלימודים לא יהיו פחות מ-41 שעות לימוד.
בחוק נקבע שהוא יתחיל בהדרגה, לפי צווים שיוציא שר החינוך. עד כה פורסמו שני צווים להחלתו: הראשון הוא יישום החוק בכיתות א–ו ביישובים מסוימים,[1] והשני הוא יישום החוק בגני ילדים ביישובים מסוימים.[2]
היסטוריה חקיקתית
הצעת החוק הוגשה לכנסת בסוף 1996 על ידי של חבר הכנסת מאיר שטרית, ואושרה ב-29 ביולי 1997.[3] בגרסתו המקורית של החוק נקבע שהחוק יוחל בהדרגה, החל בשנת הלימודים ה'תשנ"ח ולא יאוחר מתחילת שנת הלימודים ה'תשס"א. מרבית תיקוני החוק עסקו רק בדחיית מועד השלמת החלתו של החוק. בתיקון מס' 6 לחוק הוא הותאם לתוכנית "אופק חדש", שהיא רפורמה חינוכית ופרופסיונאלית בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים, שעליה הוסכם בין מדינת ישראל לבין הסתדרות המורים בישראל.[4]
עיקרי החוק
סעיף 2 לחוק מציג את מטרותיו:
- (א) מטרתו של חוק זה לתת הזדמנות שווה בחינוך לכל ילד בישראל כדי להביאו למיצוי מרבי של כשרונותיו.
- (ב) חוק זה בא להוסיף שעות לימודים וחינוך על השעות הקיימות במוסדות החינוך, כדי להרחיב ולהעמיק את הידע וההשכלה של התלמיד, להוסיף חינוך לערכים ופעילות חברתית, הכל במסגרת מטרות החינוך הממלכתי כאמור בסעיף 2 לחוק חינוך ממלכתי, התשי״ג–1953.
החוק קובע מהו יום חינוך ארוך:
- ארבעה ימים בשבוע – שמונה שעות לימוד לפחות;
- באחד מימי אמצע השבוע – חמש שעות לימוד לכל היותר;
- ביום שישי בשבוע – ארבע שעות לימוד לכל היותר.
במוסדות חינוך שבהם מופעלת תוכנית "אופק חדש" יום לימודים ארוך הוא:
- ארבעה ימים בשבוע – שבע שעות לימוד לפחות;
- באחד מימי אמצע השבוע – חמש שעות לימוד לכל היותר;
- ביום שישי בשבוע – ארבע שעות לימוד לכל היותר.
יישום החוק
החוק מיושם באופן חלקי. נכון ל-2021, יישומו המלא של החוק נדחה תשע פעמים בנימוקים תקציביים, ונכון לאוקטובר 2021 החלתו אמורה להיות מושלמת לא יאוחר מתחילת שנת הלימודים ה'תשפ"ג.
לפי הערכת אגף התקציבים של משרד האוצר משנת 2007, עלות יישום החוק כמיליארד שקלים חדשים[5].
בינתיים התוכנית פועלת בכ-600 גני-ילדים ובכ-800 מסגרות בבתי-ספר יסודיים ב-105 יישובים, על פי רשימה שלא התעדכנה מאז שנת 2004. בשנה הראשונה ליישום החוק התוכנית כללה כ-35,000 תלמידים. בגני-ילדים ובבתי-ספר יסודיים התלמידים מקבלים תוספת שעות לימוד וארוחת צהריים חמה.
קישורים חיצוניים
- היסטוריית החקיקה של חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, במאגר החקיקה הלאומי באתר הכנסת
- חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ״ז–1997, בספר החוקים הפתוח
הערות שוליים
- ^ צו יום חינוך ארוך ולימודי העשרה (החלה במוסדות חינוך), תשנ"ח-1998, באתר "נבו"
- ^ צו יום חינוך ארוך ולימודי העשרה (החלה בגני ילדים), תשס"ז-2007, באתר "נבו"
- ^ חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה, התשנ"ז–1997, ס"ח 1633 מ-31 ביולי 1997
- ^ חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009, ס"ח 2203 מ-23 ביולי 2009
- ^ יובל וורגן, בחינת יישום חוק יום חינוך ארוך, 2007 בדצמבר 18
32360865חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה