חווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: מבנה הערך והניסוחים אינם אנציקלופדיים.
| ||
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: מבנה הערך והניסוחים אינם אנציקלופדיים. |
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
| ||
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים. |
החווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה היא מוסד חינוך ייחודי, המהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה וכולל שטח חקלאי מוגדר. אל החווה מגיעים תלמידי בתי ספר מהאזור, בהסעה מאורגנת, כדי ללמוד מדעי החקלאות ולימודי סביבה.[1]
מאפיינים
החווה החקלאית היא מוסד חינוך ייחודי ללימודי הסביבה והחקלאות. ליבת העשייה בחווה החקלאית מעודדת למידה משמעותית וחווייתית. בחווה החקלאית משולבים תחומי דעת שונים: מדעי החקלאות, לימודי הסביבה, מדעים, אמנויות ותזונה. בחווה החקלאות מיושמות גישות הוראה מגוונות, המשלבות לימודים תאורטיים ועבודה מעשית. באמצעות החווה החקלאית אפשר להקנות ערכים מגוונים: נתינה, תרומה לקהילה, אהבת הארץ, אורח חיים בריא ומקיים, אחריות, מורשת, חיים משותפים, דו-קיום והכלה. בחווה מקנים לתלמידים כישורי חיים ומיומנויות חשיבה, למידה בדרך החקר ועבודת צוות. נערכים בהן ניסויים, עבודות חקר, אקוטופ ביו-חקר ועבודות גמר ברמה של 5 יחידות לימוד.
ארגון החווה החקלאית ותפעולה
החווה החקלאית היא מסגרת חינוכית עם סמל מוסד, וחלות עליה כל ההנחיות החלות על מוסדות החינוך האחרים. אל החווה החקלאית מגיעים תלמידים מכול המגזרים: יהודים וערבים, מהחינוך הרגיל ומהחינוך המיוחד מגני ילדים, מבתי ספר יסודיים, מחטיבות ביניים ומחטיבות עליונות. התלמידים בחווה החקלאית לומדים בסביבות למידה שונות: בכיתה, בגן הירק, בשטחי נוי, בבוסתנים, בחממות, בפינות חי, במטעים, במרכזי למידה העוסקים באיכות הסביבה, בפינות לחיזוי אקלים, בסביבה אקולוגית ובמרכזים שבהם התלמידים לומדים על תזונה נכונה.
חזון
מתוך חזון תחום הדעת: החוות תהוונה חלק מההווי החינוכי בדרך של נתינה ותרומה לקהילה העירונית. החוות תעודדנה פעילויות לימודיות לשמירה על אורח חיים בריא ושמירה על איכות הסביבה. החוות תקננה ערכים חברתיים וקשר לאדמה.[2]
מדעי החקלאות
מדעי החקלאות הוא תחום דעת רחב, יישומי עתיר ידע מדעי, המתבסס על מושגים ועקרונות מתחומים מדעיים מגוונים: ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, מדעי כדור הארץ ומדעי הסביבה. תחום דעת זה מושתת על מחקרים עדכניים, הנערכים בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, במרכז וולקני ובמוסדות מחקר נוספים. בנוסף לכך, במערכת החינוך מוגדר מקצוע מדעי החקלאות, כתחום דעת, העוסק בהקניית ערכים הקשורים לאהבת ארץ ישראל, לעבודת האדמה, לאימוץ אורח-חיים בר-קיימא, לעבודת צוות, לפיתוח אחריות, לטיפוח חינוך לאסתטיקה ועוד.[3]
תוכנית הלימודים בחקלאות ולימודי הסביבה בבית הספר היסודי ובחווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה
מבוא
תוכנית הלימודים בחקלאות ולימודי הסביבה בבית הספר ובחווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה מדגישה את החשיבות הרבה של החקלאות כמפעל אנושי וכדוגמה בולטת של התערבות האדם בטבע במטרה לענות על צרכיה הבסיסיים של החברה האנושית כמזון ולבוש וכן את דרישות חברת השפע לצמחי בית, גינות נוי ופרקים. תוכנית הלימודים בחקלאות ולימודי הסביבה מוצעת במערכת החינוך כמקצוע לימודי שכותרתו - "מדעי החקלאות", כמקצוע בינתחומי במהותו שכן משולבים בו היבטים של מדע, טכנולוגיה, כלכלה, סביבה וחברה. כמקצוע לימודי, תוכנית הלימודים שואפת להקנות לתלמידים ידע, מיומנויות (מיומנויות מעשיות ומיומנויות חשיבה) ואוריינות מסוגים שונים, תוך התבססות על ההיבטים הייחודיים של מפעל אנושי זה. חגי ישראל ומסורת משולבים במסגרת התכנים הלימודיים בחקלאות.
קהל היעד
קהל היעד של תוכנית הלימודים בחקלאות ולימודי הסביבה: מורים המלמדים מדעי החקלאות בכיתות א-ו בבית הספר היסודי, ובחווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה, מפתחי חומרי למידה, מפקחים, כותבי בחינות וכל העוסקים במקצוע מדעי החקלאות בבתי הספר היסודיים ובחוות לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה בבתי הספר במדינת ישראל.
מטרות התוכנית לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה:
פירוט מטרות התוכנית באתר מדעי החקלאות[4]
- מטרת על:
הענקת השכלה במדעי החקלאות כחלק מרכזי בהשכלה של הלומדים במטרה לטפח אזרח פעיל, ותורם לתפקודה של החברה ולצמיחתה.
מטרות כלליות:
הבניית ידע רב תחומי בחקלאות מודרנית וחשיבות הקשר בין החקלאות וחיי היומיום. פיתוח מיומנויות של חשיבה מסדר גבוה והעצמה ערכית.
מטרות בתחום הידע:
תלמידי החווה יכירו מושגים ועקרונות בתחומי חקלאות וסביבה.
מטרות בתחום ריגושי:
תלמידי החווה יפתחו גישות ועמדות חיוביות להיבטים כ אסתטיקה, ערך העבודה ועבודת צוות.
מטרות בתחום המיומנויות:
תלמידי החווה יתנסו ויישמו תהלכי חקר מדעי.
מטרות בתחום הפסיכו-מוטורי:
התלמידים בחווה יפתחו מיומנויות בעבודה המעשית בחקלאות, בהקפדה על כללי בטיחות בעבודה ובהרגלי סדר וניקיון.
דרכי הוראה-למידה-הערכה:
- הסביבה הלימודית:
הסביבה הלימודית בחווה כוללת את הלמידה בכיתה ובמעבדה בשילוב עם הפעילות החוץ כיתתית כגינת הירק והנוי, בתי צמיחה ובפינת בעלי החיים.
- הבניית ידע בגישה קונסטרוקטיבית:
ההוראה והבניית הידע בחווה נעשית בגישה קונסטרוקטיבית (קונסטרוקטיביזם) המיושמת בדיונים, עבודה בקבוצות, ביצוע עבודות חקר וההתנסות המעשית בעבודה חקלאית. המורה בחווה נוסף על תפקידו כמתווך ידע, המורה מזמן אירועים להבניית הידע ומעודד תהליכי חשיבה, למידה ורפלקציה.
- התנסות מעשית:
החווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה משמשת כמרכז למידה המזמן לתלמידים הקשר מוחשי ומשמעותי ללמידת המושגים והעקרונות בתחום וכן סביבה מתוקשבת לשיתוף הפעילות החוץ כיתתית עם הכיתה והבית.
צוות חינוכי והכשרה מקצועית למורים לחקלאות ולימודי הסביבה
הצוות החינוכי בחוות החקלאיות כולל מורים לחקלאות המתמחים בהיבטים שונים ומגוונים של ענפי החקלאות, איכות הסביבה, מדעים, גינון טיפולי, טיפול בעזרת בעלי חיים ואורח חיים בריא. הכשרה מקצועית נוספת לפיתוח מקצועי ולימודי תעודה ניתנת למורים במערך השתלמויות במרכז וולקני ובמכללות לחינוך. הכשרה ייעודית בחוג למדעי הסביבה והחקלאות במכללת בית ברל המציע תוכנית ייחודית להכשרת מורים הכוללת ידע של תוכן, מיומנויות הוראה והמחויבות הדרושים על מנת לעסוק בהוראת חקלאות נושאי סביבה ובחינוך סביבתי.[5]
החוות לחינוך חקלאי בפריסה ארצית וייחודן
בישראל יותר מ-40 חוות לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה בפריסה ארצית. החוות פועלות במגזר הערבי ובמגזר היהודי. כל חווה מדגישה את הייחודיות שלה כ: שילוב מגזרים, שילוב קהילה בחווה ו/או פעילות של תלמידי חווה החווה למען הקהילה, איכות הסביבה, ענף חקלאי כגידול דבורים, מיקום ותנאים פיזיים מיוחדים כחוות ירושלים הממוקמת בגן הבוטני בגבעת רם. מידע מפורט על הנעשה בחוות ניתן לאתר באתר מדעי החקלאות -חוות חקלאיות, משרד החינוך[6] ואתרי החוות באינטרנט.
לדוגמה:
החווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה, הגן הבוטני גבעת רם, ירושלים.
רקע כללי:
החווה החקלאית ממוקמת בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם ומהווה מרכז לימודי להוראת מדעי החקלאות ולימודי הסביבה ולומדים בה תלמידים מירושלים מכיתות א עד י"ב מכלל המגזרים השונים: הממלכתי, הממלכתי דתי, חרדים, תלמידים ממזרח ירושלים וחינוך מיוחד.
ייחודיות החווה:
ייחודה של החווה הוא במיקומה בתוך הגן הבוטני המזמן סביבה ירוקה במרכז העיר הכוללת צמחייה מרחבי הגלובוס. הגן הבוטני מעניק לנו מרחב גדול ומגוון לפעילות חוץ כיתתית (120 דונם) הכולל: סיורים ותצפיות בחלקות הגן השונות במהלך עונות השנה, התלמידים שותפים להיבטים שונים של איכות הסביבה כשמירה על מגוון המינים, התלמידים פעילים במערך המדעי חוויתי של "שביל התגליות", ומבקרים בתערוכות מתחלפות, במבוך, באוסף הבונסאי ואף נוסעים ברכבת הפרחים.
פעילות החווה:
הפעילות בחווה כוללת למידה חוץ כיתתית, למידה חווייתית הכוללת סיורים, תצפיות, התנסות, חקר, השתהות, השתאות, הנאה והתרגעות. כמו כן, מצמצמת אלימות, מהנה ונצרבת בזיכרון לאורך זמן. בחווה מגדלים ירקות, פרחים עונתיים צמחי בצל ופקעת, צמחי תבלין וצמחי בית וכן נערך ניסיון באקלום ושילוב צמחי בר בגן הנוי. בחווה מתבצעות עבודות חקר לבגרות בחקלאות ( בחווה לומדות כיתות תיכון לבגרות בחקלאות בהיקף של 5 יח"ל), ועבודות חקר עם תלמידים מהחטיבות ובתי הספר היסודיים כדי לחשוף את התלמידים להתנסות בהעמדת ניסוי בשטח, מעקב והצגת תוצאות.
ראו גם
לקריאה נוספת
- דריפוס עמוס (י"ור הוועדה), חקלאות ולימודי הסביבה, משרד החינוך, ירושלים תשנ"ד
קישורים חיצוניים
- מדעי החקלאות, משרד החינוך
- חוות חקלאיות
הערות שוליים
- ^ http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Chaklaut/Chavot/
- ^ אבי אלקיים,(מפמ"ר מדעי החקלאות), החוות ללימודי מדעי החקלאות והסביבה, המנהל לחינוך התיישבותי, משרד החינוך, תשע"ב
- ^ http://cms.education.gov.il/EducationCMS/UNITS/Mazkirut_Pedagogit/Chaklaut
- ^ תכנית לימודים מותאמת, באתר cms.education.gov.il
- ^ מכללת בית ברל, http://www.beitberl.ac.il/academic/faculties/education/chugim/sviva
- ^ חוות לחינוך חקלאי, פירוט http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Mazkirut_Pedagogit/Chaklaut/Chavot/reshima.htm
30361245חווה לחינוך חקלאי ולימודי הסביבה