וולוו ראונדנוז
![]() | |
Volvo Roundnose, דגם "LV 142 DS", שנת 1946, (מקדימה: הורכב גנרטור "גז עץ") | |
מאפיינים כלליים | |
---|---|
נקרא גם |
|
יצרן | VolvoTrucks (אנ') |
שנות ייצור | 1939 – 1954 |
הרכבה |
![]() |
מודל קודם | וולוו סדרה LV81 |
מודל אחריו | וולוו בראג' |
חברת אם | וולוו |
משקל | 6.4-12.3 טון |
בסיס גלגלים | 3.40-5.3 מטר |
מפרט טכני | |
מנוע |
|
הילוכים | תמסורת ידנית - 4 מהירויות ללא סינכרון |
וולוו ראונדנוז (בשוודית: Volvo Roundnose, קרוי גם: Volvo LV120 – 154 ,Volvo L221 – 249) היא סדרת משאיות בינוניות מתוצרת "חטיבת המשאיות וולוו" VolvoTrucks (אנ') בבעלות יצרנית הרכב השוודית וולוו אשר יוצרה בין השנים 1939–1954 בשוודיה.[1][2]
יוצרו 43,500 יחידות.
היסטוריה
דגמי "וולוו ראונדנוז" הוצג בסתיו 1939 בפרוץ מלחמת העולם השנייה. דגמי המשאית נבנו במקור בשלוש גרסאות. לסדרת ה- "LV120" הקטנה ביותר היה מנוע שסתום צדדי (sidevalve engine) זהה לזה של דגם ה- "שארפנוז". לסדרת "LV125" הגדולה יותר ולסדרת "LV130" החסונה יותר היה מנוע שסתום תקורה (overhead valve engine) זהה לזה של קודמו "LV90"[4].
במהלך מלחמת העולם השנייה הוסבו מנועי משאיות אלה לפעול על "גז עץ" (Wood gas (אנ')).
בשנת 1944 הציגה "וולוו" את סדרת "LV140" עם מנוע וולוו מסוג "FE", מנוע גדול שהחליף את סדרת "LV180 / 190" (וולוו לונגנוז).
בשנת 1946 הפכה "ראונדנוז" למשאית הוולוו הראשונה שהוצעה עם מנוע דיזל.
כל הגרסאות עודכנו בראשית שנות ה-50 של המאה ה-20. סדרת "LV120" הפכה לסדרת "L220" עם מנוע וולוו מסוג "ED", חזק יותר. סדרת "LV140" הפכה לסדרת "L230", עם מנוע "A6" משופר וסדרת "LV150" הפכה לסדרת "L245" עם מנוע דיזל מוזרק ישיר "VDC".
דגמים
- "LV120-123", יוצרו בין השנים 1940–1949.
- "LV125-138", יוצרו בין השנים 1939–1959.
- "LV125-138", יוצרו בין השנים 1939–1945.
- "LV140-148", יוצרו בין השנים 1944–1951.
- "LV151-154", יוצרו בין השנים 1946–1949.
- "L221-224", יוצרו בין השנים 1954–1959.
- "L231-234", יוצרו בין השנים 1951–1954.
- "L246-249", יוצרו בין השנים 1950–1953.
תצורות דגמי "וולוו לונגנוז"
- משאית בינונית.[5]
- מכלית (משאית).
- משאית סמי-טריילר.
- כבאית.
- אוטובוס.
בצבאות שוודיה ודנמרק
- רכב צבאי מדגם "וולוו ראונדנוז" (דגם TLV 141) שירת בצבא המלכותי הדני[6] ובכוחות המזוינים של שוודיה.[7]
סוגי מנועים
- מנוע בנזין.
- מנוע הסלמן (ראו הסבר).
- מנוע דיזל מסוג "Pre-chamber".
- מנוע דיזל הזרקה ישירה.
- מנוע "גז עץ" (במלחמת העולם השנייה).
"מנוע הסלמן" (Hesselman engine)
בגלל צריכת הדלק הגבוהה למדי, הלקוחות רצו להוריד את עלות הדלק. זו הייתה הסיבה שוולוו הציגה את מנוע "הסלמן" (Hesselman engine). אלטרנטיבה מנוע זו למנוע הבנזין, ולמנוע הדיזל, תוכננה על ידי הממציא השוודי, המהנדס ג'ונאס הסלמן (אנ').
"מנוע הסלמן" התבסס על מנוע הבנזין והיה יחס דחיסה זהה לזה של מנוע הבנזין, אך בזכות משאבת הזרקה בשילוב מצתים מסוג רב עוצמה ניתן היה להפעיל את המנוע על סולר (או כל דלק אחר). מנוע זה הפך פופולרי למדי, אך לא היה יעיל כמו מנוע הדיזל בעל הדחיסה גבוהה. אם המנוע תוחזק כראוי על ידי נהג מנוסה, מנוע זה היה מקור כוח טוב ואמין[8].
תמונות
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "L233", שנת 1949 - מכלית (משאית)
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "L233", שנת 1944 - מכלית (משאית)
-
"וולוו ראונדנוז"
-
"וולוו ראונדנוז" - משאית סמי-טריילר
-
"וולוו ראונדנוז" - משאית סמי-טריילר
-
"וולוו ראונדנוז" - כבאית
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "TLV141" - רכב צבאי
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "M 42 VLT"
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "LV 154 XLF ", שנת 1948
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "L 224 Z", שנת 1952
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "R-1111" - אוטובוס
-
"וולוו ראונדנוז" דגם "R-5755" - אוטובוס
-
"וולוו ראונדנוז" - אוטובוס
ראו גם
- וולוו
- וולוו LV4
- וולוו שארפנוז
- וולוו סדרה LV60
- וולוו סדרה LV66
- וולוו סדרה LV76
- וולוו סדרה LV81
- וולוו סנאבה
- וולוו בראג'
- וולוו לונגנוז
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ משאיות "וולוו" משנות ה-30 (היסטוריה) ראו "וולוו סדרה LV71" volvotrucks.com/en-en/about-us/history/1930s
- ↑ משאיות וולוו - היסטוריה שנות ה-50 volvotrucks.com/en-en/about-us/history/1950s
- ↑ Olsson, Christer (1987). Volvo - Lastbilarna igår och idag. Malmö, Sweden: Förlagshuset Norden AB. מסת"ב 91-86442-76-7.
- ↑ היסטוריה משאיות וולוו בשנות -40 (ספרדית) volvotrucks.com.br/pt-br/about/history/1940s
- ↑ "וולוו ראונדנוז" דגם "LV120-123" - תמונות swedishbrasscar.com/volindex
- ↑ דגם "TLV 141" בצבא דנמרק armyvehicles.dk/volvotlv141crane
- ↑ דגם "TLV 141" בצבא שוודיה amazon.com/Volvo-Swedish-Military-Truck-Photo/dp/B00UAB03EM
- ↑ Richard van Basshuysen (Hrsg.): Ottomotor mit Direkteinspritzung und Direkteinblasung: Ottokraftstoffe, Erdgas, Methan, Wasserstoff, 4th edition, Springer, Wiesbaden 2017. מסת"ב 9783658122157. p. 17–18
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] וולוו ראונדנוז27739162