התנגשות המטוסים בנמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון
תאריך | 2 באוקטובר 1990 |
---|---|
מיקום | נמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון, הרפובליקה העממית של סין |
גורם | חטיפה |
הרוגים | 128 |
פצועים | 53 |
ניצולים | 197 |
המעורבים באסון | |
כלי טיס 1 | |
כלי טיס | בואינג 737 |
מוצא | נמל התעופה שיאמן |
יעד | נמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון |
מפעיל | שיאמן איירליינס |
נוסעים | 93 |
אנשי צוות | 9 |
הרוגים | 82 |
פצועים | 18 |
ניצולים | 20 |
כלי טיס 2 | |
כלי טיס | בואינג 757 |
יעד | שאנגחאי |
מפעיל | צ'יינה סאות'רן איירליינס |
נוסעים | 110 |
אנשי צוות | 12 |
הרוגים | 46 |
פצועים | 34 |
ניצולים | 76 |
כלי טיס 3 | |
כלי טיס | בואינג 707 |
מוצא | צ'נגדו |
יעד | נמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון |
מפעיל | צ'יינה סאות'ווסט איירליינס |
נוסעים | 0 |
אנשי צוות | 1 |
הרוגים | 0 |
פצועים | 1 |
ניצולים | 1 |
ב-2 באוקטובר 1990 התנגש מטוס נוסעים חטוף בשני מטוסים אחרים בנמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון בגואנגג'ואו שברפובליקה העממית של סין, אגב ניסיון נחיתה. המטוס הנוחת פגע קלות במטוס אחד ולאחר מכן התנגש בעוצמה במטוס שני. עקב ההתנגשות נספו 128 בני אדם - 82 במטוס הראשון ו-46 במטוס השלישי.
החטיפה
הטיסה שנחטפה הייתה טיסה 8301 של שיאמן איירליינס. על המטוס שנשא את הטיסה, מדגם בואינג 200–737, היו 93 נוסעים ותשעה אנשי צוות. הטיסה נמצאה בדרכה מנמל התעופה שיאמן גאוצ'י (אנ') אל נמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון, כאשר נחטפה על ידי ג'יאנג שיאופנג (Jiang Xiaofeng), בן 21. זמן קצר לאחר ההמראה ניגש שיאופנג לדלת תא הטייסים כשהוא מחזיק פרחים בידיו, וביקש להיכנס לתא. אנשי הצוות איפשרו לו להיכנס, ככל הנראה משום שחשבו שהוא רוצה להגיש את הפרחים לטייסים לרגל חגיגות חג אמצע הסתיו. לאחר שנכנס לתא פתח שיאופנג את חליפתו והראה כי הוא חגור מתחתיו במה שנראה כחגורת נפץ. הוא ציווה על כל אנשי הצוות פרט לקברניט לצאת מהתא והורה לו לטוס אל טאיפיי שבטאיוואן, כדי לבקש שם מקלט מדיני. הטייס לא ציית להוראה והמשיך לטוס בכיוון ליעדו המקורי.
הקשר עם המטוס נותק עד שחודש על ידי נמל התעופה גואנגג'ואו. הפקחים בנמל התירו למטוס לנחות בכל נמל תעופה שברפובליקה העממית של סין. הטייס ענה כי למטוס נותר דלק רק לטיסה אל נמל אחד נוסף, נמל התעופה קאי טאק בהונג קונג. הוא קיבל אישור מהפקחים לנחות שם ולתדלק כדי להמשיך לטאיוואן, אך החוטף אסר על הטייס לטוס להונג קונג ולנחות שם. המטוס המשיך לערוך הקפות באוויר ליד גואנגג'ואו בעוד הטייס מנסה לשדל את החוטף. לבסוף אזל בו הדלק והוא נאלץ לנחות בגואנגג'ואו.
הנחיתה וההתנגשות
במהלך הנחיתה החל החוטף להיאבק עם הטייס. המטוס נחת במהירות מופרזת. תחילה פגע במטוס בואינג 707 חונה של חברת צ'יינה סאות'ווסט איירליינס (אנ') בטיסה 4305, שהגיע מצ'נגדו, וגרם לפציעתו הקלה של קברניט אותו מטוס, שנמצא בתא הטייסים. המטוס החטוף המשיך בתנועתו המהירה ללא שליטה עד שהתנגש ישירות במטוס בואינג 757 של צ'יינה סאות'רן איירליינס בטיסה 3523, שעמד להמריא מהנמל אל שאנגחאי. מטוס זה נבקע במחציתו האחורית והתלקח. המטוס החטוף התהפך על גבו ונעצר.
עקב ההתנגשות נספו במטוס החטוף 75 נוסעים מתוך 93, לרבות החוטף, וכן שבעה אנשי צוות מתוך תשעה. במטוס של צ'יינה סאות'ווסט איירליינס נספו 46 נוסעים מתוך 110. כל 12 אנשי צוותו שרדו. בסך הכל נהרגו באסון 128 אנשים.
בחקירה שלאחר האסון התברר כי החוטף לא חגר חומרי נפץ.
החוטף
החוטף, ג'יאנג שיאופנג, נולד בפרובינציית חונאן ב-11 באוגוסט 1969. הוא נעצר עקב גנבה בספטמבר 1988. ב-1990, בעת שעבד בסוכן רכש בחברה סינית, הוא נמלט עם סכום כסף שנמסר לו לשם רכש עבורה, והוכרז כמבוקש על ידי המשטרה. חודשיים לאחר מכן, ב-30 בספטמבר, רכש את כרטיס הטיסה לטיסה שעמד לחטוף. הוא יצא בבוקר החטיפה ממלון ליד שיאמן אל נמל התעופה, ונראה כשהוא לבוש בחליפה שחורה ומחזיק בתיק שחור ובזר פרחי פלסטיק. הוא היה הנוסע האחרון שעלה על המטוס.
קישורים חיצוניים
- תיאור התאונה באתר Aviation safety Network
37653115התנגשות המטוסים בנמל התעופה גואנגג'ואו באי-יון