סגן הכהנים
סגן הכהנים הוא התואר לכהן האחראי על עבודת כל הכהנים בבית המקדש. כמו כן, הסגן מיועד להחליף את הכהן הגדול אם ייפסל לעבודת המקדש. לפיכך היה הסגן השני בחשיבותו לכהן הגדול כפי שמעיד רבי חנינא סגן הכהנים:
אמר רבי חנינא סגן הכהנים: למה סגן ממונה ? שאם אירע בו פסול בכהן גדול, נכנס ומשמש תחתיו.
— מסכת סוטה דף מב עמוד א
הופעות במשנה
פעמים רבות מופיע התואר במקורות רק בביטוי "הסגן".
כך למשל מוזכר במשנה העוסקת בעבודת יום הכיפורים במקדש -
.....טרף בקלפי (הכהן הגדול) והעלה שני גורלות אחד כתוב עליו לשם ואחד כתוב עליו לעזאזל, הסגן בימינו וראש בית אב משמאלו אם של שם עלה בימינו הסגן אומר לו אישי כהן גדול הגבה ימינך ואם של שם עלה בשמאלו ראש בית אב אומר לו אישי כהן גדול הגבה שמאלך.
— מסכת יומא דף לט עמוד א
ואת משנה זו פירש רש"י בשם רבותיו כך:
למה סגן מימינו כו' - שהולך תמיד לימינו, כך אמרו בשם ר' יצחק הלוי, ואני שמעתי מרבינו יצחק בר יהודה למה סגן ממונה שאם יארע פסול, אבל כל זמן שלא יארע בו פסול אין הסגן עובד שום עבודה בעולם.
— רש"י בפירושו למסכת יומא דף לט' עמ' א'
ביטוי נוסף לחשיבות של הנושא במשרת הסגן אנו רואים במעמד ניחום אבלים בהם משתתף הכהן הגדול:
כשהוא עובר בשורה לנחם את אחרים סגן ומשוח שעבר[1] בימינו וראש בית אב, אבלים וכל העם משמאלו וכשהוא עומד בשורה ומתנחם מאחרים סגן מימינו וראש בית אב וכל העם משמאלו.
— מסכת סנהדרין דף יט' עמ' א'
שמות סגני כהן
שנים משלושת הסגנים הידועים לנו בשמם מן הספרות התלמודית או יוסיפוס פלביוס הם: רבי חנינא סגן הכהנים ואלעזר בן חנניה.
ההיסטוריון שמואל ספראי סובר שתפקיד הסגן נוצר על ידי הפרושים על מנת לפקח על הכהן הגדול שמאז שלטון בית חשמונאי היו פעמים שבמשרת הכהן הגדול החזיקו כהנים שהיו מכת הצדוקים או חשודים שהיו כאלה בסתר[2].
הערות שוליים
- ^ "משוח שעבר" הכוונה לכהן גדול לשעבר
- ^ שמואל ספראי - עבודת יום הכיפורים בבית המקדש בימי בית שני מאתר דעת